۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
معرفی دستاوردهای دانش بنیان مناطق محروم به تمام دنیا| صادرات ۲۵میلیون دلاری بنیاد برکت
مدیر عامل بنیاد برکت مطرح کرد

معرفی دستاوردهای دانش بنیان مناطق محروم به تمام دنیا| صادرات ۲۵میلیون دلاری بنیاد برکت

مشارکت در هزار بنگاه اقتصادی با سرمایه گذاری ۱۱۹ میلیارد ریالی، اجرای ۳۴۰ هزار طرح اجتماع محور و ۲۵ میلیون دلار درآمد ارزی از صادرات محصولات مناطق کم برخوردار جزوی از دستاوردهای بنیاد برکت است.

بازار؛ گروه ایران: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یکی از نهادهای پر تلاشی است که به خودکفایی مردم مناطق محروم و کسانی که شرایطی برای بروز استعدادهای خود ندارند می پردازد. این بنیاد با خلق روش های نوآورانه مبتنی بر اراده، توان مردم و جلب همکاری ذینفعان، مسیر پیشرفت مناطق محروم را هموار و سطح رفاه اجتماعی را افزایش می دهد.

محرومیت زدایی ای که با مشارکت غیر تصدی گرایانه و غیر ماندگار در راه اندازی و توسعه طرح های اقتصادی بسیاری در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و غیره سبب اشتغال زایی فراوانی برای مناطق کم برخوردار شده و جلوی مهاجرت نیروهای محلی به شهرهای بزرگ را گرفته است.

بر همین اساس به تازگی و به دنبال اجرای همین طرح های اقتصادی بنیاد برکت، هزارمین پروژه مشارکت این نهاد با یک بنگاه اقتصادی به امضا رسید و فصل تازه ای برای خدمت رسانی آغاز شد. در این رابطه محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت در خصوص اقدامات محرومیت زدایی این نهاد در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در مورد طرح های محرومیت زدایی بنیاد برکت توضیح دهید و بگویید تاکنون در چه تعداد پروژه اقتصادی همکاری داشته اید؟

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با هدف توانمندسازی اقتصادی مناطق کم برخوردار کشور و خدمت به جامعه مستضعفین از ۱۶ سال پیش فعالیت خود را در بخش های مختلف اقتصادی آغاز کرده است. بر همین اساس تاکنون هزار بنگاه اقتصادی که موتور پیشران مناطق مختلف کشور به خصوص مناطق کم برخوردار بوده به بهره برداری رسیده است.

فعالیت های بنیاد برکت به اجرای هزار طرح مشارکتی محدود نمی شود و در کنار آن ۳۴۰ هزار طرح اقتصادی اجتماع محور خرد نیز توسط بنیاد برکت اجرایی شده است

البته فعالیت های بنیاد برکت به همین هزار طرح مشارکتی محدود نمی شود و در کنار آن ۳۴۰ هزار طرح اقتصادی اجتماع محور که جزو فعالیت های خرد بنیاد برکت هستند نیز اجرایی شده اند. طرح هایی که با اجرای آن ها شاهد هستیم شبکه گسترده ای از مردم و کسب و کارها در کشور ایجاد شده است.

بنابراین مقدمات لازم انجام شده تا شرایط برای تعامل مجموعه ها فراهم شود تا بتوانیم از پروژه های پایدار در حوزه های کسب و کار بهره مند شویم.

* برای شکل دهی زنجیره اقتصادی که به آن اشاره کردید بنیاد برکت چه برنامه هایی جدا از سرمایه گذاری در دست دارد؟

امسال هدف گذاری کردیم زنجیره های ارزش را در مناطق شکل دهیم؛ زنجیره های ارزشی که کمک می کند از نقطه شروع یعنی از حلقه صفر که تولید ابتدایی است تا صادرات یک محصول را در سه حوزه مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی در بر بگیرد.

بر این اساس اولویت بندی کرده ایم که موضوعات مهمی از جمله امنیت غذایی در کشور مورد توجه قرار بگیرد. بعد از آن هم همین روند را در حوزه پوشاک ادامه خواهیم داد و این زنجیره با برکت شکل می گیرد تا هم اشتغال و هم اقتصاد پایداری در کشور داشته باشیم.

* در خصوص حجم سرمایه گذاری ای که برای اجرای طرح های اقتصادی اجتماع محور انجام شده بفرمایید و بگویید تاکنون برای چند نفر فرصت شغلی ایجاد شده است؟

همانطور که اشاره شد تا به امروز در هزار بنگاه اقتصادی مشارکت کرده ایم که برای این تعداد ۱۱۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری و برای ۲۲۰ هزار نفر در سراسر کشور فرصت شغلی ایجاد شده است.

* بیشترین تمرکز محرومیت زدایی و مشارکت در طرح های اقتصادی بنیاد برکت در کدام مناطق انجام شده است!؟

هرچند در اجرای طرح های محرومیت زدایی بنیاد برکت توزیع مناسبی برای مناطق مختلف انجام شده اما تمرکز ویژه مان بر روی استان های کم برخوردار است. این مناطق هم شامل استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و غیره می شود و در یک کلام می توان گفت در کل استان های کشور حضور داریم.

* بفرمایید طی پروژه های محرومیت زدایی و توانمندسازی مناطق کم برخوردار بیشتر بر روی چه طرح های سرمایه گذاری کرده اید؟

بر اساس بوم منطقه، نیاز و ظرفیت های موجود هررکدام از مناطق کم برخوردار، بر روی کسب و کارهایی سرمایه گذاری کردیم که ظرفیت رشد خوبی داشتند و گستردگی محصولات آن ها بالا بوده است. البته در حوزه اشتغال محور می توان گفت که بخش هایی که بنیاد برکت به آن ها ورود کرده بیش از ۱۷۰ رسته است.

* در این ۱۷۰ رسته اقتصادی دستاورد صادراتی هم داشته اید؟ بفرمایید برای ارزآوری در این حوزه ها چه برنامه هایی داشتید یا دارید؟

برای فقط امسال ۲۵ میلیون دلار صادرات هدف گذاری کرده بودیم که تا همین الان این رقم محقق شده و امید است تا انتهای سال هم افزایش یابد.

بنیاد برکت علاوه بر حمایت شرکت های دانش بنیان در مناطق کم برخوردار، به دنبال این است که محصولات دانش محور کشور را به تمام دنیا صادر و معرفی کند

البته فعالیت های بنیاد برکت در حوزه دستاوردهای ارزی از صادرات محصولات مناطق کم برخوردار به همین جا محدود نمی شود و به دنبال این هستیم که حجم صادرات تولیدات شرکت های دانش بنیان را افزایش دهیم. بر همین اساس تمرکزمان بر روی شرکت هایی است دانش بنیان هستند و به آن ها ورود و توانمند شان می کنیم تا تولیدات دانش محور کشور به تمام دنیا عرضه شود و دستاوردهای علمی ایران را به همه جا معرفی کند.

خوشبختانه می توان به جرات گفت امروز محصولات قابل عرضه ای را برای سطح دنیا علی رغم اینکه نگذاشتند وارد کشور شود تولید داخل کرده ایم؛ چرا که زمان هایی که نیاز به کمک داشتیم محصول به ایران ارسال نکردند و توانستیم به کمک جوانان خودمان آن ها را تولید کنیم و الان می توانیم آن ها را صادر کنیم.

کد خبر: ۱۹۹٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مظاهرداوری IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      0 0
      با سلام خداقوت انشالله که اول به رهبرعزیزدوم به خدمتگذاران زحمت کش بنیاد برکت طول عمر باعزت و سلامتی بدهددربدارین شرایط بمن کمک کردند خدابهتواحربده