۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
گاز قطع شد | سرما حاکم بر صنعت استان سمنان
بازار گزارش می‌دهد؛

گاز قطع شد | سرما حاکم بر صنعت استان سمنان

سمنان- کمبود منابع و همچنین افزایش مصرف گاز در استان سمنان سبب شد تا دولت مجبور به قطعی گاز برخی صنایع شود موضوعی که دغدغه جدی را برای تولیدکنندگان این استان پدید آورده است.

بازار، گروه استان‌ها: ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار چه شد؟ این سوالی است که تولیدگران استان سمنان از دولتمردان می پرسند، قانونی که به موجب آن اگر دولت قرار است آب و گاز و برق صنایع را قطع کند، باید به فکر تامین آن نیز باشد.

این موضوع بار دیگر همزمان با روزهای پایان هفته، نقل محافل اقتصادی استان سمنان است چرا که از روز چهارشنبه دولت مجبور شده تا گاز برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان را به دلیل کمبود گاز و همچنین افزایش مصرف قطع کند البته صحبت با صنعتگران استان سمنان نشان می‌دهد که برخی واحدها مانند کارخانه سیمان، از ابتدای دی ماه مجبور به مازوت سوزی هستند اما به هر حال افزایش مصرفی که به موجب حضور سامانه برودتی و بارشی در استان سمنان در ابتدای دهه پایانی دی ماه، پدید آمده است.

تعطیلی بانک‌ها و صنایع در استان سمنان

سرمای هوا در استان سمنان باعث شد تا روز سه شنبه همین هفته، استانداری سمنان تصمیم به برگزاری نشست اضطراری مدیریت مصرف گاز بگیرد. نشستی که ماحصل آن تعطیلی بانک ها و مدارس و همچنین قطع گاز برخی و واحدهای صنعتی استان تا روز شنبه بود.

امروز اما استانداری سمنان اطلاعیه ای را صادر کرد و از قول محمد حمیدی معاون عمرانی و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی استانداری سمنان بیان داشت: با توجه به روند کاهشی دما در استان که پیش بینی می شود تا منفی ۱۵ درجه برسد و فشار زیاد به گاز خانگی؛ با ابلاغیه شرکت ملی گاز قرار گردید گاز شرکت‌های پر مصرف شهرکهای صنعتی تا روز شنبه قطع گردد و روز شنبه بعد از بازنگری مجدد، سهمیه کاهشی استان را بین واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی توزیع نماییم.

از روز چهارشنبه دولت مجبور شده تا گاز برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان را به دلیل کمبود گاز و همچنین افزایش مصرف قطع کند

حمیدی در این بیانیه با بیان اینکه شرکت‌ها و صنایع مواد غذایی و فاسد شدنی و کارخانه های تولید دارو از این مصوبات مستثنی هستند، تاکید کرد: ادارات، بانکها و مراکز آموزشی به دلیل صرفه جویی در مصرف گاز و برق ، روز چهارشنبه تا ساعت ۱۲ فعالیت داشتند و روز پنجشنبه نیز کاملاً تعطیل هستند.

وی همچنین در این بیانیه افزود: این مصوبات تا بعد از ظهر روز شنبه اجرا میگردد و پس از آن پس از بازنگری و آمار گیری مجدد برای روزهای بعد تصمیم گیری خواهد شد لیکن از مردم استان تقاضا می شود نهایت صرفه جویی را در حوزه مصرف گاز و برق داشته باشند تا در این روزهای سرد ، مردم ما دچار مشکلی در این حوزه نشوند .

گاز قطع شد | سرما حاکم بر صنعت استان سمنان

افزایش مصرف گاز در استان سمنان

حمیدی، معاون عمرانی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار نیز به موضوع افزایش مصرف گاز اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب کاهش مصرف گاز را در صنایع استان سمنان می بایست داشته باشیم

حمیدی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب کاهش مصرف گاز در استان سمنان مصوب شده است، تاکید کرد: فهرستی برای مصرف گاز صنایع از سوی اتاق بازرگانی، سازمان صمت و شرکت شهرک های صنعتی تهیه و در اختیار شرکت گاز قرار خواهند داد تا مرز کاهش مصرف برای صنایع مشخص شود و اگر واحدها تلاشی برای کاهش مصرف خود تا مرز تعیین شده نداشته باشند، می بایست قطعی گاز آنها را صورت دهیم.

وی با بیان اینکه قطعی گاز برای واحد های صنعتی از پیش اطلاع رسانی خواهد شد، افزود: از واحدهای صنعتی نیز می خواهیم که در کاهش مصرف برق نیز دقت نظر داشته باشند تا مجبور به قطعی گاز و برق توامان نشویم.

سمنانی ها حتی در بخش خانگی هم گاز بیشتری مصرف کردند

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مشترکان گاز در استان طی روزهای اخیر ۳۰ درصد گاز را بیشتر از میزان استاندارد مصرف کردند، گفت: مشوق‌هایی نیز برای مصرف بهینه گاز در نظر گرفته شده لذا به ازای یک درصد کاهش مصرف گاز خانگی، شش درصد تعرفه گاز بهای مشترکان استان ارزانتر خواهد شد.

برخی واحدها مانند کارخانه سیمان، از ابتدای دی ماه مجبور به مازوت سوزی هستند

سید جواد حقیقت حسینی با بیان اینکه گاز بهای مشترکان کم مصرف تا ۴۵ درصد ارزان تر محاسبه خواهد شد، گفت: طرح تشویق و جریمه مشترکان گاز با بررسی میزان مصرف ماهانه مشترکان گاز شهری و روستایی صورت گرفته و محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه طبیعتاً مشترکان پر مصرف نیز در زمینه گاز بها متضرر خواهند شد، بیان کرد: تعرفه گاز مشترکان با مصرف پله شش و بالاتر که در حقیقت مشترکان پرمصرف و بد مصرف ما محسوب می‌شوند نیز اخطارهایی دریافت خواهند کرد تا مصرف خودشان را کاهش دهند.

گاز قطع شد | سرما حاکم بر صنعت استان سمنان

ابهام در اجرای یک قانون

موضوع اما این است که ما قانونی موسوم به ماده ۲۵ داریم که اعلام می کند در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند و شرکت های عرضه کننده برق، گاز و خدمات مخابرات موظف هستند هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشـاورزی و خدماتی، وجه التزام قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پیش بینی کننـد.

هرگـاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت‌های عرضه کننده برق یا گـاز یـا مخـابرات دسـتور دهـد موقتاً جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیـدی متعلـق بـه شـرکت های خصوصـی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت های وارده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند.

همچنین در زمان‌های اضطراری که قطع برق یا گاز واحدهای مسکونی، جان شـهروندان را بـه خطر اندازد، شورای تأمین استان محل ایجاد اضطرار می تواند برای حداکثر دو روز که قابـل تمدیـد است، حکم این ماده را نقض کند و دستور دهد بدون تعیین نحوه جبران خسارت های وارده، بـرق یـا گاز واحدهای تولیدی قطع شود.

قطعی گاز برای واحد های صنعتی از پیش اطلاع رسانی خواهد شد

در جلسه تصمیم گیری در این باره، باید نماینـدگان اتاق هـای مرکـز استان برای استماع نظرات شان دعوت شوند از سوی دیگر شرکت های عرضه کننده برق و گاز موظف هستند ضمن هماهنگی با شرکت های بیمه، امکان خرید بیمه نامه پوشش دهنده خسارات ناشی از قطع برق یا گاز را برای واحدهای تولیـدی مشـترک خود فراهم آورند.

اعتراض صنعتگران به قطعی گاز

صنعت گران استان سمنان اما به دو مورد اعتراض دارند نخست قطعی گاز و دوم عدم اجرای قانون مذکور؛ یکی از برجسته ترین اعتراضات از سوی شرکت سیمان شاهرود مطرح شد که مدیرعامل آن علناً اظهار داشت که توزیع انرژی در استان سمنان عادلانه نیست.

محمد رضا بازوی در گفتگو با بازار، با بیان اینکه عدم همکاری مسئولان استان سمنان با واحدهای تولیدی در زمینه توزیع گاز و برق موجب پدید آمدن مشکلات زیادی برای سیمان شاهرود شده است، گفت: احتمال کاهش تولید و حتی کاهش سود و بیکار شدن بخشی از پرسنل از عوارض این عدم عدالت است.

وی افزود: شرکت سیمان شاهرود در تابستان سه ماه با محدودیت شدید برق و از اواخر آبان نیز با قطع گاز مواجه است و متاسفانه از ابتدای دی نیز مجدد با محدودیت مصرف برق قرار گرفت که بسیار نگران کننده است .

صحبت با صنعت گران استان سمنان نشان می دهد که قانون جبران خسارات و همچنین قطعی گاز و برق در استان سمنان از زمان تصویب به درستی اجرا نشده است و حتی دولت قبل هم زیربار اجرای آن نرفت و در دولت جدید هم اتفاقات خوبی در این زمینه برای تولیدگران رخ نداده است.

کد خبر: ۱۹۹٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha