۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
بی رغبتی سازندگان به نوسازی بافت فرسوده جنوب شهر
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری:

بی رغبتی سازندگان به نوسازی بافت فرسوده جنوب شهر

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفـت: با توجه به مزیت های نوسازی بافت‌های فرسوده، وزارت راه با هدف مردمی سازی نوسازی بافت های فرسوده بسته تشویقی ارائه کرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، در خصوص ضرورت احیای بافت‌های فرسوده پایتخت گفت: نگاه و رویکرد وزیر راه و شهرسازی توسعه درونی و استفاده از ظرفیت دورن‌شهرها از جمله بافت های فرسوده، سکونت گاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی در جهت بهبود ساختمان‌ها است چرا که با تعداد زیادی بنای ناپایدار و فرسوده مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار و فرسوده در کشور وجود دارد، افزود: از سال ۸۴ تاکنون برنامه احیای بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفته و به صورت میانگین سالی ۱۳ هزار واحد از این بناها کاسته و به صورت میانگین ۴۰ هزار واحد نیز در این مناطق ساخته شده است. در مجموع حدود ۲۱۰ هزار واحد بنای ناپایدار تخریب و ۷۰۰ هزار واحد جدید ساخت شده است.

وی با تاکید بر اینکه در بافت‌های فرسوده ظرفیت بسیار خوبی برای ساخت واحدهای مسکونی وجود دارد، اظهارکرد: با احیای بافت‌های فرسوده می‌توانیم با یک تیر چند نشان را هدف قرار دهیم. اولین هدف ایمن‌سازی این واحدها است چرا که ساکنین آن ها در معرض خطر بوده و در صورت بروز زلزله همانند زلزله بم تعدادی زیادی از هم وطنانمان را از دست خواهیم داد. دومین هدف ظرفیت ساخت واحدهای مسکونی در این مناطق بوده که مزیتی بسیار خوبی بشمار می‌رود که ساخت و ساز در آنها نیازی به اضافه کردن زمین به محدوده شهری نداشته و این مناطق دارای تاسیسات زیر بنایی مانند آب و برق و گاز و خدمات رو بنایی مانند بیمارستان و مدرسه و ... هستند و ساخت مسکن در این مناطق هزینه کمتر و مزیت بسیار بالایی داشته و برای سرریز جمعشت کشور می‌توان از این مناطق استفاده کرد.

آیینی اظهار کرد: در گذشته نسبت ساخت واحدهای مسکونی در پلاک‌های فرسوده‌ای در تهران یک به ۵ بوده و به ازای هر واحد تخریب شده ۵ واحد جدید ساخته شده است. این نسبت در سال‌های اخیر یک به سه است با این وجود بافت‌های فرسوده و ساخت خانه در پلاک های ناپایدار ظرفیت بسیار خوبی برای کشور به شمار می‌رود که باید به فعلیت درباید. اما با توجه اینکه این مناطق زمین خام نبوده و مردم با علایق، سلایق و توان مالی متفاوت در آن ساکن هستند، روند احیا را با مشکل مواجه کرده است. بنابر این مشکل اصلی در این حوزه تمایل ساکنان به ساخت و ساز و شرکت در امر نوسازی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به دلایل عدم تمایل ساکنان مناطق بافت‌های فرسوده و نوسازی واحدها افزود: یکی از دلایل مهم آنها توان پایین مالی است به نحوی که حتی امکان پرداخت اقساط وام ها را هم ندارد و از طرفی به سازندگان نیز اعتماد ندارند. همچنین سازندگان و سرمایه گذاران نیز تمایل کمی برای حضور در مناطق مانند سرچشمه، دروازه غار و ... داشته و بیشتر گرایش آنها به سمت مناطق مانند سعادت آباد و ولنجک و مناطق شمالی تهران بوده که بازدهی بیشتری دارد.

آیینی ادامه داد: برای تبدیل نا معادله مقاومت ساکنان بافت‌های فرسوده به نوسازی و مشارکت سازندگان به معادله به دنبال طراحی بسته تشویقی رفتیم که با آمدن آقای بذرپاش این امر سرعت بیشتری گرفت. وزیر جدید راه و شهرسازی معتقد است برای نوسازی بافت های فرسوده چاره ای جز مردمی سازی نداریم لذا حتما باید ساکنین و مالکین وسازنده ها را با مشوق‌های مختلف پای کار بیاوریم.

کد خبر: ۱۹۹٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha