۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار میگوی ایرانی
دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با بازار خبر داد

صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار میگوی ایرانی

خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با اعلام اینکه سال گذشته حدود ۴۵ هزار تن میگو در کشور تولید شد گفت: حجم صادرات میگوی ما به ارزش بالغ بر ١٢٠میلیون دلار است و کشور چین بزرگترین مشتری ما محسوب می شود.

یاسمن بلوردی؛ بازار: علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: صنعت میگو به عنوان یک صنعت جدید در اقتصاد کشور محسوب می‌شود و از  ٢٥ سال پیش تولید میگوی پرورشی را داریم در حالی که تا قبل از آن تماما از  دریا صید انجام می‌شد و صادرات صورت می‌گرفت و چیزی بنام میگوی پرورشی نداشتیم. اما این صنعت  پس از  سالهای  بعد از جنگ در نواحی جنوبی کشور ایجاد شد که اشتغالزا و ارزآور است و جای خود را در اقتصاد کشور باز کرده است.

خدایی  با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار هکتار زیر کشت است افزود: میگوی پرورشی غالبا در استانهای هرمزگان و بوشهر  تولید می شود به طوری که  تقریبا  ۸۰ درصد میگو در سایتهای این دو استان پرورش می یابد. همچنین در چابهار، آبادان و کمی هم در استان گلستان پرورش میگو انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز تولید میگو از صفر به حدود ۴۵ هزار تن در سال رسیده در حالی که میزان صید دریایی در طی سالهای گذشته همیشه بین ۴ تا ۸ هزار تن ثابت بوده است. بنابراین تولید میگو صنعتی است که کاملا موفق بوده و توانسته تولید و اشتغال خوبی در کشور ایجاد کند.

خدایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با چالشهایی مواجه هستیم از جمله بحث بیماری‌های مولدان میگو که در سال گذشته اتفاق افتاد و بنابراین ممکن است میزان تولید بچه میگو امسال کمی کمتر باشد. از سوی دیگر به جهت اینکه بازار جهانی میگو هم امسال چندان قوی نیست، چون میگو محصولی است که تجارت آن به وضعیت بازارهای جهانی وابسته است و همانطور که میدانید امروز  مشکلات مالی در همه اقتصادها از جمله اروپا و آمریکا پیش آمده، درخواست برای خرید میگو مقداری کمتر شده است.

وی افزود: در این راستا ما نیز تولیدمان را متناسب با نیاز بازار جهانی تنظیم کردیم در نتیجه تولیدمان امسال نسبت به سال ۹۸ کاهش خواهد داشت.

از نظر کیفیت جزو ۳ کشور اول دنیا قرار داریم
این مقام مسئول در خصوص حجم صادرات میگو نیز گفت: تقریبا تمام میگوی دریایی مصرف داخلی دارد از میگوی پرورشی نیز حدود ۱۰ هزار تن داخل مصرف می شود و مابقی نیز صادر می‌گردد. به این ترتیب  مجموعا حدود  ۱۵ هزار تن مصرف میگو در کشور داریم.

خدایی در پاسخ به این سوال که میگوی پرورشی چه تفاوتی با میگوی دریایی دارد، گفت: تفاوت چندانی ندارد البته میگوی دریایی محدودیت دارد. از سوی دیگر کیفیت بسته بندی میگوی پرورشی تا حدودی بهتر است چون میزان صید در دریا مشخص نیست و صیاد نمی داند چه میزان صید می کند در نتیجه ممکن است تجهیزات چندانی با خود نبرد و همین امر باعث ‌شود کیفیت میگوی صید شده مثلا به دلیل کمبود یخ، کاهش یابد. اما میگوی پرورشی چون قابل محاسبه است با شرایط بهتری بسته بندی و عرضه می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین فروش میگو به صورت خام است که غالبا در بسته های دو کیلویی است اما الان روی محصولات ارزش افزوده نیز کار می شود و بخشی هم به صورت میگوی پخته برای  بازار جهانی آماده می‌شود. در عین حال کارهایی هم  شروع شده که از ضایعات این محصول در تهیه لوازم آرایش و بهداشتی استفاده شود، در حال حاضر مطالعاتی از طریق دانشگاه ها در حال انجام است اما هنوز به تولید اقتصادی نرسیده است.

خدایی اظهار داشت: سالانه بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار ارزش صادراتی صنعت میگوی ما است و مقاصد صادراتی ‌ما  نیز عمدتا کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل چین، کره جنوبی، ویتنام، مالزی، تایلند، کشورهای عربی خلیج فارس و همچنین کشورهای اروپایی است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تولید میگو در دنیا رتبه ۱۲ را داریم و از نظر کیفیت نیز جزو ۳ کشور اول دنیا هستیم.

در حال حاضر بیشترین فروش میگو به صورت خام است که غالبا در بسته های دو کیلویی است اما الان روی محصولات ارزش افزوده نیز کار می شود و بخشی هم به صورت میگوی پخته برای  بازار جهانی آماده می‌شود. در عین حال کارهایی هم  شروع شده که از ضایعات این محصول در تهیه لوازم آرایش و بهداشتی استفاده شود

سرمایه؛ مهمترین فاکتور در توسعه صنعت میگو است
این مقام مسئول، آینده بازار میگو را خوب پیش بینی کرد و گفت: صنعت میگو رو به رشد است و دانش‌اش را به دست آورده ایم و فکر می‌کنیم زمینه افزایش تولید و صادرات بیشتر را نیز داریم. به خصوص اینکه بازار اصلی این محصول کشور چین است که هم روابط سیاسی‌مان با این کشور خوب است و هم  محصول ما در آنجا شناخته شده است و آنجا  بسیار مصرف دارد. بنابراین فعلا هرچقدر تولیدکنیم در چین به خوبی میتوانیم فروش داشته باشیم. البته با توجه به آن که این بازار از نظر ارزش افزوده ضعیفترین بازار است هدف صادرکنندگان پیشرو کشور حضور دوباره در بازارهای اروپایی است.

خدایی تصریح کرد: پرورش میگو تکنولوژی و پیچیدگی های خاص خودش را دارد اما با ارتباطات خوبی که با کارشناس‌های برجسته بین المللی داریم و هم چنین با تجربه هایی که خودمان در طی این ۲۵ سال بدست آورده ایم امروز برای افزایش تولید مشکل خاصی نداریم.

کد خبر: ۱۹٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha