۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
برگزاری یک رویداد جامع در قالب نمایشگاه نهاده های کشاورزی| تجار خارجی به دنبال بذر سبزی و صیفی ایران
بازار از نمایشگاه نهاده های کشاورزی گزارش می دهد؛

برگزاری یک رویداد جامع در قالب نمایشگاه نهاده های کشاورزی| تجار خارجی به دنبال بذر سبزی و صیفی ایران

نمایشگاه بین المللی نهاده های کشاورزی در شرایطی در حال برگزاری است که برخی معتقدند به دلیل گستردگی شرکتهای فعال در این حوزه قابلیت این را دارد که تبدیل به بهترین نمایشگاه جامع کشاورزی در منطقه گردد.

بازار، گروه کشاورزی: هفتمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و نهاده های کشاورزی از ۱۹ تا ۲۲ دی ماه جاری در حال برگزاری است و امروز سومین روز برپایی این رویداد است. این نمایشگاه در حالی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است که پیش از این و در سال های گذشته در نمایشگاه بوستان گفتگو برگزار می شد و امسال برای جا دادن تمامی متقاضیان شرکت در این رویداد محل برگزاری را تغییر داده اند. با این وجود این تغییر جابجایی محل نمایشگاه از نظر برخی شرکت کننده ها بر کار آنها تاثیر گذاشته است و بسیاری از بازدیدکنندگان را دچار سردرگمی کرده است.

تغییر محل برگزاری نمایشگاه بازدیدکننده ها را سردرگم کرده است

معصومه موسوی یکی از این غرفه داران است که نسبت به جایجایی مکان نمایشگاه انتقاداتی دارد و به بازار می گوید: جابجایی محل برگزاری که انجام شد بازدیدکننده ها را کمی دچار سردرگمی کرده چون سالهای سال در محل دیگری برگزار می شد و همه با آن محل آشنا بودند. اما این جابجایی مکانی کار را برای بازدیدکننده های سخت کرده است.

او افزود: با این وجود از این نظر که مساحت نمایشگاه نسبت به سالهای قبل بیشتر است و تعداد افراد بیشتری شرکت کرده اند خوب است. اما متاسفانه تبلیغات چندان خوب نبود و لذا باید بودجه ای در اختیار مجریان نمایشگاه قرار داده شود تا بتوانند تبلیغات هدفمند و گسترده تری انجام دهند. این غرفه دار در خصوص بازدیدکننده های دیگر کشورها نیز می گوید: ما از کشور ترکیه مراجعه کننده داشته ایم. البته هر سال مهمان های خارجی داریم که برخی را خود هماهنگ و دعوت کرده ایم و برخی هم که جزو بازدیدکننده هایی هستند که خود مجریان ظاهرا دعوت می کنند.

بازدیدکننده های تخصصی در نمایشگاه حضور ندارند

محمد صحرایی دیگر غرفه دار در این نمایشگاه است که او نیز جابجایی محل نمایشگاه را اقدامی نه چندان خوب می داند و به بازار می گوید: سال گذشته نمایشگاه بسیار خوب بود اما امسال نمی دانیم به چه دلایلی جابجا شد. از سوی دیگر در بخش اجرا نیز مشکلات زیاد است؛ به طوری که حتی در بحث جانمایی نیز به ما حق انتخاب ندادند و خود مجری این سالن و این غرفه را به ما تحویل دادند بدون اینکه به ما فرصت انتخاب بدهند.

به دلیل زیاد بودن تعداد شرکت کننده ها در نمایشگاه و تنوع محصولات عرضه شده در این رویداد انتخاب محصول برای کشاورزان بسیار سخت شده است

او همچنین با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی باید مملو از بازدید کننده خارجی باشد، می گوید: متاسفانه بازدید کننده خارجی چندانی نیز در نمایشگاه نمی بینیم و تنها تعدادی بازدیدکننده از هندوستان مراجعه کرده اند. از سوی دیگر بازدیدکننده های داخلی نیز چندان علمی و تخصصی نیستند یعنی مراجعه کننده تخصصی بسیار کم داریم.

تنوع شرکت های و محصولات عرضه شده انتخاب را برای کشاورزان سخت کرده است

علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران نیز که به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور یافته، به بازار می گوید: در این نمایشگاه شاهد هستیم که شرکت های مختلف کالاهای مختلفی را عرضه کرده اند اما چون تنوع اقلام بسیار زیاد شده انتخاب برای کشاورزان ما سخت شده است. بنابراین به نظر بنده باید سوای این رویداد شرکت های تولیدی در کنار هم قرار بگیرند و تولیدات خود را در عرصه ها بیاورند و به کشاورزان نشان بدهند که آنچه در کشور تولید می شود تا چه حد می تواند کارایی داشته باشد. تا به این ترتیب به صورت عملی اعتماد کشاورزان جلب شود.

ساعت و روزهای برگزاری نمایشگاه مناسب نیست

علی یوسف پور از دیگر غرفه داران در این نمایشگاه است که در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاه به بازار می گوید: ساعت برگزاری چنین رویدادی با این حجم از شرکت کننده نباید ۸ صبح تا ۱۵ باشد. بلکه برای کارآمدی بیشتر مجریان می توانستند این نمایشگاه را از ساعت ۲ بعد از ظهر تا ۸ شب بگذارند تا افراد بیشتری فرصت بازدید داشته باشند.

او افزود: از سوی دیگر نمایشگاه اصولا وقتی به روزهای پایانی هفته ختم می شود کارایی بیشتری دارد بنابراین بهتر بود نمایشگاه را یک روز دیرتر شروع می کردند تا اختتامیه آن به روز جمعه می رسید.

تجار ترکیه و قطر به دنبال مواد اولیه و محصولات نهایی ما هستند

میثم پورمند دیگر غرفه دار در هفتمین نمایشگاه بین المللی نهاده های کشاورزی است که در حوزه کودهای ارگانیک فعالیت دارد. او نیز به بازار می گوید: نمایشگاه نسبتا خوب است و هر روز تعداد بازدیدکننده ها بیشتر از روز قبل می شود و امیدواریم این روند تا اختتامیه ادامه داشته باشد.

نمایشگاه نهاده های کشاورزی این قابلیت را دارد که تبدیل به بزرگترین نمایشگاه جامع کشاورزی در منطقه شود البته به شرطی که یکسری لابی گری ها نشود و تشکل ها در کنار هم قرار بگیرند

او در خصوص تنوع و کیفیت بازدیدکننده ها نیز می گوید: بازدیدکننده داخلی داریم و غالبا مشتریان ما هستند و یا کسانی که دنبال محصولاتی در حوزه کاری ما هستند به ما مراجعه می کنند. از سوی دیگر در بخش بازدیدکننده های خارجی نیز مراجعینی از ترکیه و قطر داشته ایم که برای تهیه مواد اولیه و یا محصول آماده به ما مراجعه کرده اند.

گستردگی سالن ها بازدیدکننده ها را خسته کرده است

کیوان نصیریان دیگر غرفه دار در هفتمین نمایشگاه بین المللی نهاده های کشاورزی این رویداد را خوب توصیف می کند و به بازار می گوید: نمایشگاه از نظر من بسیار خوب است و به گفته بسیاری از دست اندرکاران نمایشگاهی است که قابلیت تبدیل شدن به نمایشگاه جامع کشاورزی را دارد. یعنی اگر لابی گری ها و پشت پرده ها را کنار بگذارند و تشکل ها هم در کنار هم باشند از سال آینده می توانیم بهترین نمایشگاه جامع کشاورزی را در منطقه برگزار کنیم.

نصیریان افزود: اگرچه نمایشگاه امسال بسیار متفاوت و بهتر از سالهای قبل است اما ایرادی که به این نمایشگاه وارد است بحث گستردگی سالنها و تعداد شرکت ها است. این گستردگی سالنها بازدید کننده را خسته می کند و هیچ بازدیدکننده ای قطعا نمی تواند از تمامی غرفه ها بازدید کند.

وی ادامه داد: به نظر بنده مجریان می توانند سالنها را تخصصی کنند؛ یعنی منطقه بندی کنند و مشخص باشد مثلا کسانی که دنبال کود آلی هستند به کدام سالن بروند و کسانی که کود شیمیایی می خواهند کدام سالن مراجعه کنند. از سوی دیگر الان تولید کننده های کود و بذر و سموم همگی مختلط با هم چیده شده اند و در یک سالن انواع شرکتها با نوع فعالیت متفاوت حضور دارند که این بر سردرگمی شرکت کننده ها افزوده است.

پویایی مورد نظر را در نمایشگاه نمی بینیم

فرناز مرتضوی یکی دیگر از شرکت کننده ها در هفتمین دوره نمایشگاه نهاده های کشاورزی است که به بازار می گوید: آنچه مد نظر ما بود و آن پویایی که باید هر نمایشگاهی داشته باشد را چندان در این نمایشگاه نمی بینیم. این در حالی است که دیگر نمایشگاه مرتبط با این حوزه که چندی پیش در ایران مال برگزار شد بسیار پویاتر و با کیفیت تر از این نمایشگاه بود. پس این حوزه فعالیت قابلیت برگزاری باکیفیت تر از این را دارد.

این غرفه دار می افزاید: اینکه می بینیم نمایشگاه چندان پویا نیست شاید به این دلیل بوده اطلاع رسانی ها ضعیف بوده و از سوی دیگر ساعت برگزاری نمایشگاه هم خوب نبود چرا که بسیاری در این ساعات نمی توانند مراجعه کنند. او در خصوص حضور بازدیدکننده هایی از دیگر کشورها نیز می گوید: بازدیدکننده خارجی از چین به مراجعه کردند و غالبا خواهان آشنا شدن با محصولات ما و همچنین معرفی محصولات خودشان به ما بودند.

حضور تجار خارجی در نمایشگاه راهی برای حضور تولیدات ایرانی در بازارهای خارجی است

رضا امیرپور یکی دیگر از غرفه داران و شرکت کننده ها در این نمایشگاه است که به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه نسبتا خوب است اما وقتی نام بین المللی روی آن است انتظارات بیشتری در خصوص مهمانان خارجی داریم؛ به این معنا که مجریان نمایشگاه باید از طریق ارتباطاتی که دارند و همچنین از طریق رایزن های ما در کشورهای مختلف بتوانند از کشورهای مختلف تجار مرتبط با این حوزه را به چنین نمایشگاهی جذب کنند.

تجار لبنانی و اماراتی در نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران غالبا به دنبال بذر سبزی و صیفی ایران هستند

او افزود: مساله اینجا است که با صرف هزینه هایی بالایی در چنین نمایشگاه هایی شرکت می کنیم تا کارایی داشته باشد و لذا در شرایطی که الان تولیدات ما نیاز به راه پیدا کردن به بازارهای خارجی دارد انتظار داریم یکسری ارتباطات را از طریق این نمایشگاه با دیگر کشورها برقرار کنیم که بدون حضور تجار کشورهای مختلف ممکن نیست.

تجار لبنانی و اماراتی به دنبال بذر سبزی و صیفی در نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران

محمد مهدیان یکی دیگر از فعالان بخش بذر کشور است که به عنوان غرفه دار در این نمایشگاه حضور دارد. او در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاه به خبرنگار بازار می گوید: در کل نمایشگاه نسبتا خوبی است و بازدید ها خوب بوده اند. به خصوص اینکه علاوه بر بازدیدکننده های داخلی، ما مراجعینی نیز از لبنان و امارات داشته ایم که این کشورها غالبا خواهان بذر سبزی و صیفی از تولید کننده های ایرانی هستند. در واقع با این کسادی بازار بخش کشاورزی برگزاری این نمایشگاه راضی کننده بوده است.

گفتنی است هفتمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و نهاده های کشاورزی از ۱۹ تا ۲۲ دی ماه جاری در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است و بازدید از ساعت ۸ الی ۱۵ برای عموم آزاد است.

کد خبر: ۱۹۹٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha