۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
تحقق ۳ هدف با شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

تحقق ۳ هدف با شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده

آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهر سازی محسوب می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدآئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهر سازی محسوب می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه با ورود دکتر بذرپاش به وزارت راه و شهرسازی به دلیل ظرفیت‌های مناسبی که در بافت‌های فرسوده وجود دارد، این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

آئینی با بیان این که با شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده سه هدف محقق خواهد شد، اظهار کرد: اکنون تعدادی از هموطنان ما در زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند و جان آن‌ها در خطر قرار دارد؛ با نوسازی بافت‌های فرسوده جان این هموطنان از خطر بلایای طبیعی به خصوص زلزله در امان می‌ماند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به گستردگی میزان بافت‌های فرسوده در سراسر کشور گفت: بیش از ۲۰ درصد سطح شهرها را بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی تشکیل می‌دهد و البته یک بخش هم بافت‌های تاریخی فرسوده هستند؛ در این بافت‌ها حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که فاقد هرگونه سازه‌ای هستند و در صورت زلزله با بزرگی پایین هم ممکن است بر سر ساکنان آوار شوند.

وی ادامه داد: همچنین این بافت‌ها از ظرفیت خوبی برای تولید مسکن برخوردارند و با تخریب هر پلاک فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری در سطح کشور به میزان متوسط سه واحد مسکن تولید می‌شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار هدف سوم را بهبود فضای شهری این بافت‌ها برشمرد و گفت: با نوسازی این بافت‌ها معابر عریض شده و تردد وسایل نقلیه امدادی و نیز عبور و مرور تسهیل می‌شود. در مجموع خدمات هفتگانه روبنایی و زیربنایی در این محلات تغییر کرده و در نهایت منجر به افزایش کیفیت زندگی ساکنان این بافت‌ها می‌شود. خوشبختانه دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز با هوشمندی این موضوع را مد نظر قرار داده‌ و نوسازی در بافت‌های فرسوده را از راهبردهای اصلی فعالیت خود عنوان کرده‌اند تا از این راهبرد جهت سرعت بخشی به تولید مسکن و نیز حفظ جان هموطنانمان استفاده کنیم.

تدوین بسته‌های تشویقی برای تسریع نوسازی در بافت‌های فرسوده
آئینی با بیان این‌که در شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده با دو مانع اصلی مواجه هستیم، تصریح کرد: توان مالی پایین ساکنان از مهمترین موانع است و این افراد به تنهایی توان نوسازی واحدهای فرسوده را ندارند و حتی در صورت پرداخت وام قادر به پرداخت اقساط نیستند. از سوی دیگر سازنده‌ها، توسعه‌گران وانبوه‌سازان تمایل دارند در مناطقی که بازده اقتصادی بیشتری برای آن‌ها دارد سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: برای رفع این معضل بسته‌های تشویقی تدوین کرده‌ایم که این دو مانع برطرف شود یعنی از یک سو سهم مالکان را در مشارکت بالا برده و از سوی دیگر سازندگان در کنار امتیازاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد به انجام مسوولیت اجتماعی که بر عهده آن‌هاست تشویق شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مشارکت مردم فقط با اطلاع‌رسانی گسترده اتفاق می‌افتد و آگاهی بخشی و به باور رساندن مردم برای نوسازی کار بزرگی است که در حال انجام آن هستیم. در این مسیر رسانه ملی همکاری خوبی با ما دارد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، وی یکی از فعالیت‌های انجام شده در این راستا را برگزاری رویداد بزرگ «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» برشمرد که همزمان با سالگرد زلزله بم برگزار شد و گفت: در این رویداد مدیران و اساتید ساکن در بم به عنوان سفیر نوسازی در ۱۰۰ شهر بزرگ با ما همراه شدند و پیام بم را در سراسر کشور به مردم، سازندگان و مدیران شهری منتقل کردند، همکاران من نیز در این رویداد بسته تشویقی جامع را برای مردم تشریح کردند.

کد خبر: ۱۹۹٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha