سایه انحصار در مکانیزاسیون کشاورزی کشور

سایه انحصار در مکانیزاسیون کشاورزی کشور

رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماشین الات کشاورزی گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تراکتور و بیش از صد هزار دستگاه اداوات و دنباله روهای کشاورزی در کشور تولید می‌شود که دو برابر نیاز کشور است.

به گزارش بازار، حمیدرضا نامی رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماشین الات کشاورزی گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تراکتور و بیش از صد هزار دستگاه اداوات و دنباله روهای کشاورزی در کشور تولید می‌شود که دو برابر نیاز کشور است.

نامی افزود: نیاز کشور به تراکتور به ۱۱ تا ۱۲ هزار دستگاه است که ۳ هزار دستگاه بابت نوسازی و بقیه برای توسعه ماشین الات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بخش دنباله روها و اداوات نیز ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه در سال مورد نیاز است.

حرکت سریع بخش کشاورزی از سنتی به صنعتی به منظور تامین غذای جمعیت کشور، نیازمند توسعه فن آوری یا همان مکانیزاسیون در کشاورزی است. آغاز مکانیزاسیون در ایران به سال ۱۳۳۱ بر می‌گردد، حالا بعد از گذشت ۷ دهه از توسعه، مکانیزاسیون کشاورزی، در وضعیت نگران کننده‌ای به سر می‌رود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان ماشین الات کشاورزی با اعلام این مطلب تصریح کرد: به رغم این افزایش، انحصار در توزیع ماشین آلات و از طرفی افزایش قیمت مداوم این اداوات، موجب بروز بازار سیاه و دلالی در عرضه ادوات مورد نیاز کشاورزان شده است. بیشترین اداوات کشاورزی مورد نیاز هم مربوط به تراکتور و کمباین است که از سوی مرکز مکانیزاسیون و با گزینش در بین درخواست کنندگان توزیع می‌شود.

نامی اظهار داشت: دولت و وزارت جهاد کشاورزی از ۴ سال پیش انحصار توزیع ماشین الات کشاورزی را به دلایلی انحصاری کرده اند و به عنوان یک فیلتر کار توزیع ماشین الات کشاورزی را در انحصار خود گرفتند.

نامی افزود: تا قبل از این کشاورزان مشکلی در تهیه تراکتور نداشتند و با مراجعه به بانک و واریز مبلغ مورد توافق، از تسهیلات بانک کشاورزی استفاده کرده و بانک پس از تحویل و شماره گذاری تراکتور کل مبلغ را به حساب کارخانه واریز می‌کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون وضع توزیع تراکتور به گونه‌ای شده است که بازار سیاه به وجود آمده و تراکتور به دو برابر قیمت کارخانه بین واسطه‌ها و دلال‌ها و از طرفی کشاورزان خرید و فروش می‌شود.

این در حالی است که کشاورزان با گلایه از طولانی بودن روند واگذاری تراکتور و ماشین الات کشاورزی، افزایش چند باره فاکتورهای خرید تراکتور را غیر قابل قبول می‌دانند.
آن‌ها معتقدند: خرید تراکتور با طی کردن روند معمولی امکان پذیر نیست، اما در بازار سیاه به راحتی میتوان انواع ماشین الات کشاورزی را در کوتاهترین زمان تهیه کرد.
اما سئوالی که در این بین وجود دارد این است که با اینکه مشکلی در تولید و عرضه ماشین آلات کشاورزی وجود ندارد؛ پس انحصار برای چه به وجود آمده و دلایل آن چیست؟

این درحالی است که برای آگاهی و بررسی علت انحصار تراکتور و کمباین و دیگر ماشین الات کشاورزی به مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کردیم که متاسفانه پس از ۱۰ روز تلاش نتوانستیم با ذوالفقاری سرپرست مرکز مکانیزاسیون گفتگو کنیم.

از طرف دیگر پرداخت تسهیلات بانکی توسعه و نوسازی مکانیزاسیون که از ابتدای سال جای متوقف شده بود، اجرایی شد.

به گفته معاون اعتبارات بانک کشاورزی، اجرای آزاد سازی یارانه و آزاد شدن واردات به ارز ترجیحی و همچنین خرید قیمت تضمینی گندم و دیگر محصولات کشاورز موجب شد تا بانک کشاورزی مقادیر زیادی از اعتبارات را صرف این گونه مسائل کند که این امر موجب وقفه در ارائه تسهیلات بانکی نوسازی و توسعه ماشین الات کشاورزی شده است.

پوریان فر افزود: برای رفع مشکلات کشاورزان، اخیرا ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با توافق وزارت جهاد کشاورزی، در نظر گرفته شده است که در مرحله نخست ۲ هزار میلیارد و بقیه تا ۱۵ اسفند ماه پرداخت خواهد شد.

مشکلات در پرداخت تسهیلات بانکی را هم از عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری کردیم و وی با اشاره به اختصاص خط اعتباری ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومانی مجلس، که قبلا اعلام کرده بود گفت: طی جلسه‌ای بین مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و شرکت تراکتور سازی تبریز داشتم که طی آن توافق شد تا امسال از ۲۷ هزار تراکتور تولید شده در کشور، ۱۲ هزار دستگاه بین کشاورزان کشور توزیع شود که قسمتی انجام شده و بقیه نیز در حال انجام است.

به گفته کارشناسان بکارگیری مکانیزاسیون در کشاورزی، موجب افزایش ۳۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی می‌شود، بنابراین نوسازی و توسعه ماشین آلات کشاورزی درکشور یک نیاز و ضرورت است.

کد خبر: ۱۹۹٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha