۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۶
بازار سرمایه، مناسب‌ترین مسیر برای کاهش تورم
مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین تاکید کرد

بازار سرمایه، مناسب‌ترین مسیر برای کاهش تورم

کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست‌گذار برای مهار تورم، می‌تواند از ابزارهایی برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه استفاده کند تا خود به خود با کاهش تقاضا در بازارهای کالایی، قیمت‌ها هم کنترل شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، در پی افزایش غیر قانونی نرخ سود تا ۲۵ درصد در برخی بانک‌ها و اخطار بانک مرکزی، توافق شده اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی در بانک‌ها عرضه شده و افتتاح سپرده با سود بیش از ۲۰ درصد نیز ممنوع شود.

حسن رضایی پور مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در این خصوص بیان کرد: طبیعی است که کاهش سود سپرده‌های بانکی و همینطور سود اوراق، بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد و در معاملات روز شنبه هم بازار سهام تحت تاثیر این خبر رشد داشت.

وی افزود: اما نکته اینجاست که شاید نرخ بهره اسمی کاهش یابد؛ ولی بانک‌ها تحت تاثیر تورم، با روش‌ها و فرمول‌های مختلف اجازه کاهش نرخ بهره موثر سپرده‌ها و اوراق را ندهند و نرخ‌ها را بالاتر از این اعداد نگه دارند. باید دید بانک مرکزی از چه ابزاری کنترلی برای نظارت بر نرخ سود سپرده‌ها و اوراق استفاده خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با تاثیر تورم بر بازار سرمایه اظهار کرد: افزایش قیمت کالاهای مختلف، حاصل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است. وقتی در بازاری عرضه کاهش یافته و تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها گران خواهد شد. مثال بارز این موضوع را می‌توان در بازار خودرو و مسکن مشاهده کرد. اما معتقدم سیاست‌گذار برای مهار تورم کالاها، می‌تواند از ابزارهایی برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه استفاده کند تا خود به خود با کاهش تقاضا در بازارهای کالایی، قیمت‌ها هم کنترل شود. با این اقدام و هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق بازار سرمایه، شرکت‌های تولیدی هم توان بیشتری برای افزایش ظرفیت و عرضه بیشتر خواهند داشت. از این رو هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه در بلندمدت هم به نفع بازار سرمایه و هم به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. بهترین مسیر برای کنترل تورم، بازار سرمایه خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته که افزایش قیمت کالاهای مختلف از جمله خودرو و مسکن و محصولات غذایی و... منجر به افزایش درآمد شرکت‌های تولیدی فعال در بازار سرمایه هم خواهد بود؛ اما نمیتوان فعلاً در رابطه با امکان کاهش نسبت P/E بازار تحت تاثیر این موضوع اظهار نظر کرد. به هر حال مواردی مثل افزایش هزینه‌های انرژی و حقوق و دستمزد و... هم در حاشیه سود شرکت‌ها تاثیرگذار است و باید دید حاشیه سود شرکت‌ها و صنایع مختلف چقدر تغییر خواهد کرد.

کد خبر: ۱۹۹٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha