۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
 جهان چگونه می‌تواند با بحران انرژی تحت تاثیر جنگ در اوکراین مقابله کند؟
اتاق ایران گزارش داد

جهان چگونه می‌تواند با بحران انرژی تحت تاثیر جنگ در اوکراین مقابله کند؟

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی ضمن ارائه استراتژی‌های مقابله با بحران انرژی تحت تاثیر جنگ در اوکراین، بر مدیریت مصرف و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی دولت‌ها تاکید کرد.

به گزارش بازار، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با انتشار گزارش «تأثیرات جهانی جنگ در اوکراین: بحران انرژی» (گزارش شماره ۳ گروه پاسخگویی سازمان ملل متحد به بحران‌های جهانی غذا، انرژی و مالی) راه های مقابله با بحران انرژی را مورد توجه قرار داده است. قیمت انرژی همچنان بالاست و بالاتر از سطح قبل از جنگ قرار دارد که نشان دهنده آشفتگی بیشتر در بازارهای انرژی با پیامدهای جهانی قابل توجه است.

در همین راستا در این گزارش راه‌کارهایی برای مدیریت این بحران در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه شده است. برخی از مهمترین توصیه‌های سیاستی مطرح شده در این گزارش به شرح ذیل است:

استراتژی‌ کوتاه مدت؛ مدیریت مصرف انرژی
کشورها به ویژه کشورهای توسعه‌یافته باید تقاضای انرژی خود را مدیریت کنند. برخی از اقدامات در جهت کاهش تقاضا مانند کاهش دمای وسایل سرمایشی و گرمایشی و همچنین کاهش سفرهای هوایی را می‌توان بلافاصله انجام داد اما سایر اقدامات مانند مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با عایق و یا بکارگیری پمپ‌های حرارتی ارتقایافته، احتمالا می‌تواند در طول حداقل سه ماه و با دریافت کمک‌های قابل توجه تا جولای ۲۰۲۳ آغاز شود.

استراتژی میان‌مدت (۱-۴ سال)؛ تکیه بر انرژی های تجدیدپذیر
دولت‌ها باید جمعیت‌های آسیب‌پذیر را مورد شناسایی قرار دهند و اقدماتی را به منظور تأمین دسترسی به انرژی برای آنها در دستور کار قرار دهند. جهان به منظور دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مقابله با کمبود انرژی، افزایش و تنوع ترکیب انرژی، به دوچندان کردن بهره‌گیری از منابع انرژی تجدیدپذیر نیاز دارد. دولت‌ها باید تنگناهای موجود در عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر را شناسایی و برطرف کنند تا از این طریق منجر به افزایش انرژی پاک و رشد اقتصادی شود و از فرصت‌هایی ایجاد شده برای یک گذار عادلانه بهره گرفته شود.

استراتژی بلندمدت
این استراتژی شامل انجام اقدامات عاجلی است که می‌تواند گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده را تقویت کنند. دولت‌ها باید با اتلاف انرژی مقابله کنند. دولت‌ها باید از هم اکنون، برای محیط سیاسی آینده، استراتژی و قانون طراحی و تنظیم کنند. در راستای گذار به انرژی سبز، منابع مالی دولتی، خصوصی و چندملیتی باید افزایش یابد.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید

کد خبر: ۱۹۸٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha