۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
لزوم ارتقاء زیرساخت های مرز رسمی باشماق/سهم کشورمان در بازار عراق حداقلی است
نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج:

لزوم ارتقاء زیرساخت های مرز رسمی باشماق/سهم کشورمان در بازار عراق حداقلی است

سنندج – نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج ارتقاء زیرساخت های مرز رسمی باشماق مریوان در راستای افزایش مبادلات تجاری با کشور عراق را یکی از نیازهای ضروری عنوان کرد.

محمدهلاکو در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به لزوم توجه به افزایش مبادلات تجاری با کشور عراق به ویژه اقلیم این کشور، بیان کرد: بازار عراق دارای ظرفیت های ویژه ای است و به همین دلیل باید به شکل بهتری از این ظرفیت ها در راستای کمک به توسعه صادرات در کشور بهره برداری شود.

وی با اشاره به بازار مصرفی در اقلیم کردستان عراق و وجود مرزهای مشترک بین کشورمان و این منطقه، اظهار کرد: مصرفی بودن بازارهای کشور عراق به ویژه اقلیم این کشور بهترین فرصت را در راستای افزایش صادرات در اختیار ما قرار داده است ولی متاسفانه آنگونه که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نکرده ایم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج به سهم حداقلی کشورمان از بازار کشور عراق اشاره کرد و افزود: متاسفانه در شرایط فعلی بخش زیادی از بازار کشور عراق به ویژه اقلیم در اختیار ترکیه است و در صورت برنامه ریزی بهتر و تدوین چشم انداز مشخص ما می توانیم سهم بیشتری از این بازار بکر را در اختیار بگیریم.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین فرصت ها برای افزایش سهم استان کردستان و دیگر استانهای همجوار از بازار اقلیم عراق مرز باشماق مریوان است، بیان کرد: مرز باشماق مریوان نیازمند ارتقاء زیرساخت هاست و علیرغم وعده های داده شده تاکنون این زیرساخت ها تغییر چندانی پیدا نکرده است.

هلاکو گفت: طی دو سال گذشته و توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طرح توسعه زیرساخت های مرز باشماق مریوان در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه این طرح سه ساله بعد از گذشت دو سال کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه روند و پروسه تجارت در مرز باشماق مریوان با چالش ها و مشکلات مختلفی مواجه است، یادآور شد: تاخیر در ترخیص کالا و همچنین سخت گیری های بعضی از سازمان های مسئول بر مشکلات فعالیت در این مرز رسمی افزوده است و میزان رغبت تجار برای فعالیت کاهش پیدا کرده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج بالابودن هزینه های گمرکی از سوی دو طرف را مانعی دیگری بر رونق تجارت در مرز رسمی باشماق مریوان برشمرد و عنوان کرد: این دلیل باعث شده است تا شمار زیادی از تجار فعالیت های خود را به دیگر مرزهای کشور سوق دهند.

وی محدود بودن زمان فعالیت مرز رسمی باشماق مریوان را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نه تنها مرز باشماق که حتی مرز سیرانبند بانه نیز یک شیفت فعالیت دارند و این باعث ایجاد محدودیت های شده است.

هلاکو خواستار افزایش مدت زمان فعالیت مرز رسمی باشماق مریوان شد و بیان کرد: انتظار می رود که این مرز به صورت شبانه روزی فعالیت نموده و زمینه برای عبور و مرور وسائل نقلیه باری و حتی تردد مسافر را نیز فراهم کند.

وی گفت: استان کردستان ظرفیت های خوبی در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی را در اختیار دارد و در صورت تدوین چشم انداز و برنامه ریزی بهتر می توان از این ظرفیت ها در راستای رونق صادرات بهره برداری کرد و تقویت این بخش در نهایت توسعه پایدار کردستان را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: ۱۹۸٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha