۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
تدوام روند کاهشی قیمت جهانی غلات و گوشت | قیمت جهانی روغن نباتی به پایین ترین سطح خود رسید
کاهش قیمت جهانی مواد غذایی در ماه دسامبر

تدوام روند کاهشی قیمت جهانی غلات و گوشت | قیمت جهانی روغن نباتی به پایین ترین سطح خود رسید

در شرایطی که فائو میگوید روند کاهشی قیمت جهانی مواد غذایی در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته، بانک جهانی لیستی از کشورهایی با بالاترین تورم در حوزه مواد غذایی منتشر کرده که ایران در جایگاه ششم است.

بازار؛ گروه کشاورزی: با توجه به بحران خشکسالی و همچنین با شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی دچار یکسری نوسانات شد و این نوسان در بازار جهانی نگرانی های بسیاری را به وجود آورد، به خصوص اینکه کشورهای کم درآمد بیشترین تاثیر را از نوسان های قیمتی می گیرند. در واقع میانگین شاخص قیمت مواد غذایی فائو در سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی بالاتر از سال قبل بود که نگرانی هایی در مورد امنیت غذایی برای کشورهای وارد کننده مواد غذایی کم درآمد وارد کرد. با این وجود طی ماه های اخیر روند کاهشی قیمت ها مشهود بوده و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ششمین روز از سال جدید میلادی اعلام کرد که شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در دسامبر ۲۰۲۲ برای نهمین ماه متوالی کاهش یافت و نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد کاهش رقم زده است.

روند قیمتی روغن نباتی کاهشی و برنج افزایشی است

بر اساس گزارش، شاخص قیمت مواد غذایی فائو، در ماه دسامبر به طور متوسط ‌۱۳۲.۴ واحد بود که ۱.۰ درصد کمتر از مقدار خود در سال گذشته است. با این حال، برای سال ۲۰۲۲ به طور کلی، این شاخص که تغییرات ماهانه قیمت ‌های بین ‌المللی کالاهای غذایی رایج را دنبال می‌کند، به طور متوسط ‌۱۴۳.۷ واحد بوده است که ۱۴.۳ درصد بیشتر از میانگین ارزش در سال ۲۰۲۱ است.
ماکسیمو توررو، اقتصاددان ارشد فائو، گفت: پس از دو سال بسیار پرنوسان، قیمت مواد غذایی در حال کاهش است و با توجه به اینکه این قیمتها هنوز بالا محسوب می شود باید بر کاهش ناامنی غذایی جهانی متمرکز شد.

بر اساس این گزارش، در بحث نوسان قیمت مواد غذایی نکته قابل توجه در مورد قیمت جهانی روغن نباتی است که کاملا کاهشی است، به طوری که شاخص قیمت روغن نباتی فائو ۶.۷ درصد از نوامبر کاهش یافت و به پایین ‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۱ رسید. قیمت ‌های بین ‌المللی روغن‌ های نخل، سویا، کلزا و آفتابگردان همگی در دسامبر کاهش یافتند که ناشی از کاهش واردات جهانی بود. تقاضا و چشم انداز افزایش فصلی تولید روغن سویا در آمریکای جنوبی و همچنین کاهش قیمت روغن خام نیز بر این کاهش قیمت موثر بوده است.

از سوی دیگر در گزارش فائو آمده است شاخص قیمت غلات فائو نسبت به نوامبر ۱.۹ درصد کاهش داشت. در واقع برداشت های مداوم در نیمکره جنوبی باعث افزایش ذخایر صادراتی گندم شد، در حالی که رقابت شدید برزیل باعث کاهش قیمت جهانی ذرت شده است. با این وجود قیمت‌ های بین ‌المللی برنج به دلیل خرید آسیایی ها و افزایش ارزش ارز در برابر دلار آمریکا برای کشورهای صادر کننده افزایش یافت.

شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه دسامبر پس از پنج ماه کاهش متوالی ۱.۲ درصد افزایش یافت

همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است: شاخص قیمت گوشت فائو در ماه دسامبر نسبت به نوامبر ۱.۲ درصد کاهش داشت، زیرا قیمت های جهانی پایین تر گوشت گاو و مرغ بیشتر از قیمت های گوشت خوک و گوسفند بود. قیمت ‌های بین‌ المللی گوشت گاو تحت تأثیر تقاضای ضعیف جهانی برای عرضه ‌های میان ‌مدت قرار گرفت، در حالی که عرضه بیش از حد باعث کاهش قیمت گوشت طیور شد.

از سوی دیگر این گزارش حاکی از این است که شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه دسامبر پس از پنج ماه کاهش متوالی ۱.۲ درصد افزایش یافت. قیمت‌ های بالاتر بین ‌المللی پنیر که منعکس‌کننده شرایط سخت ‌تر بازار است، باعث افزایش ماهانه این شاخص شد، در حالی که قیمت‌ های بین‌ المللی برای کره و شیرخشک کاهش یافت.

علاوه بر این شاخص قیمت شکر فائو نیز افزایش یافت و نسبت به نوامبر ۲.۴ درصد افزایش یافت که بیشتر به دلیل نگرانی ها در مورد تأثیر شرایط نامساعد جوی بر عملکرد محصولات در هند و تاخیر در خرد کردن نیشکر در تایلند و استرالیا بود.

لیست ۱۰کشور با بیشترین تورم در حوزه مواد غذایی

بر اساس این گزارش بانک جهانی در گزارشی لیستی از ۱۰ کشوری که بیشترین تورم را در حوزه مواد غذایی دارند منتشر کرد که ایران رتبه ششم را در این لیست دارد. به عبارت ساده تر بر اساس آنچه بانک جهانی منتشر کرده است میزان تورم در حوزه مواد غذایی ایران ۸۴درصد بوده است. گفتنی است در این گزارش بانک جهانی کشورهای «زیمباوه با ۳۲۱درصد، لبنان با ۲۰۳درصد، ونزوئلا با ۱۵۸درصد، ترکیه با ۱۰۲درصد و آرژانتین با ۹۲درصد در صدر این لیست قرار دارند. بعد از ایران نیز کشورهای سریلانکا با ۷۴درصد، روآندا با ۶۵درصد، سورینام با ۵۱ درصد و لائوس با ۴۰درصد در جایگاه های بعدی تورم در بخش مواد غذایی قرار دارند.

کد خبر: ۱۹۸٬۵۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha