۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
۱۴۵۰۰ تومان؛ نرخ پیشنهادی مرغ  برای سال ۹۹ / کمبود دان و کاهش عرضه به قیمت مرغ بال و پر داد
چرا مرغ گران شد؟

۱۴۵۰۰ تومان؛ نرخ پیشنهادی مرغ برای سال ۹۹ / کمبود دان و کاهش عرضه به قیمت مرغ بال و پر داد

در حالی که بازار مرغ طی ۴ماه گذشته با افت قیمت مواجه بود امروز با رسیدن به قیمت ۱۳۷۰۰ تومان به بالاتر از نرخ مصوب رسیده است. این درحالی‌است که فعالان صنف معتقدند قیمت مصوب برای سال ۹۹ باید بین ۱۴۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان باشد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: در حالی که بازار مرغ طی چهارماه گذشته با افت قیمت مواجه بود امروز با رسیدن به قیمت ۱۳۷۰۰ تومان به بالاتر از نرخ مصوب رسیده است. این درحالی‌است که فعالان صنف معتقدند قیمت مصوب برای سال ۹۹ باید بین ۱۴۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان باشد.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه بازار امروز با کل ۴ ماه گذشته  متفاوت بوده است افزود: امروز اولین روزی است که بعد از ۴ ماه قیمت مرغ به بالای نرخ مصوب رسیده و الان  نرخ مرغ برای مصرف کننده در بازار ۱۳۷۰۰ تومان است.

یوسف خانی در خصوص دلیل افزایش قیمت مرغ گفت: از یک طرف مرغداران تا حدودی از عرضه مرغ امتناع می کنند، از سوی دیگر تولید کم شده و این باعث شده قیمت مرغ یک‌شبه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان بالا برود.

وی تصریح کرد: البته بعید میدانم این وضعیت بیش از یک تا دو روز ادامه داشته باشد و به زودی قیمت بر میگردد. چون بازار کشش ندارد؛ یعنی تقاضا وقتی جواب ندهد دوباره قیمت برمی‌گردد.

سختی تهیه دان مرغ توسط مرغداران

یوسف خانی در خصوص عمده مشکلات مرغدارن نیز گفت: الان مشکل ما در بحث تامین دان مرغ است یعنی مرغداران به سختی ذرت و سویا گیر می‌آورند.

وی گفت: ما هم معتقدیم که قیمت مرغ باید افزایش پیدا کند اما نه این مقدار و به صورت یک‌شبه با این وجود اگر روزهای آینده در حد کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰  تومان کاهش داشته باشد و روی نرخ مصوب ۱۲۹۰۰ بماند به نظر قیمت خوبی است.

یوسف خانی خاطرنشان کرد:  البته ۱۲۹۰۰ نرخ مصوب سال ۹۸  است و برای سال ۹۹ هنوز نرخی نداده‌اند اما با توجه به وضعیت فعلی به شرطی که ذرت و سویا تامین شود،۱۲۹۰۰ تومان نرخ خوب و منطقی است. در غیر این‌صورت خیر چون الان کمبود دان داریم و مرغداران نمی توانند خوراک مورد نیاز را به راحتی و با قیمت مناسبی تهیه کنند چون واردات آن به مشکل خورده است.

بانک مرکزی باید ارز تخصیصی واردات دان مرغ را به موقع تحویل بدهد

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با برنامه ریزی هایی که از  یک ماه و نیم پیش برای کاهش تولید و عرضه جوجه  انجام شده بود و همچنین با توجه به ماجرای معدوم سازی جوجه یکروزه که اخیرا صورت گرفت، نتیجه اش این روزها نمایان می‌شود. یعنی تولید کم شده در حالی که تقاضا سرجای خودش است بنابراین قیمت بالا رفته است.

یوسفی با بیان اینکه بنظر من قیمت مرغ برای مصرف کننده باید بالای ۱۵ هزار تومان باشد، افزود: در حال حاضر وضعیت دان و خوراک مرغ بسیار بد است و مرغداران با زیان تولید میکنند.

وی در خصوص دلایل بد بودن شرایط تهیه دان نیز گفت: در اینجا چند بحث مطرح است؛ اول اینکه اصولا کمبود دان داریم و دوم اینکه بیشترین سهم خوراک طیور از محل واردات تامین می‌شود. واردات هم چند مساله دارد؛ از جمله اینکه بانک مرکزی به موقع ارز را تخصیص بدهد و همچنین طوری برنامه‌ریزی کند که ارز تخصیصی به موقع انتقال داده شود. چون اگر به موقع انتقال نیابد به درد نمیخورد.

یوسفی افزود: وقتی کشتی‌ها کنار بنادر ما می ایستند، تا زمانی که فرستنده بار پول محموله را  تحویل نگیرد اجازه نمیدهد کشتی پهلو بگیرد  و بارش را تخلیه کند. بنابراین اگر ارز تخصیصی به موقع انتقال نیابد به لحاظ تامین مواد اولیه دان وضعیت بدتری پیدا می‌کنیم.

قیمت دان در بازار آزاد با قیمت دان با ارز دولتی تفاوت ۲ برابری دارد

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: قیمت دان آزاد نسبت به دانی که از محل ارز دولتی تهیه می‌شود تا ۲ برابر تفاوت دارد. این در شرایطی است که تفاوت قیمت کنجاله سویای آزاد و دولتی حدود  ۲ و نیم تا ۳ برابر است!

یوسفی تصریح کرد: به هرصورت وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و وزارت صمت نیز به عنوان تنظیم کننده بازار، باید به بانک مرکزی فشار بیاورندکه زودتر ارز نهاده‌ها را ارسال کند درغیر این صورت وضعیت تا یک ماه دیگر بسیار بدتر از شرایط فعلی خواهد شد.

وی در پایان گفت: شنیده‌ها حاکی است معاونت امور دام وزارت کشاورزی برای نرخ مصوب سال ۹۹، قیمت ۱۴۵۰۰ تومان را به سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده پیشنهاد داده‌اند اما پیشنهاد ما قیمت بالای ۱۵ هزار تومان است. البته در شرایطی که مواد اولیه و خوراک طیور با قیمت  دولتی ۴۲۰۰ تومان به دستمان برسد. در غیر این صورت قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران بالای ۲۰ هزار تومان است.

کد خبر: ۱۹٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha