۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
 تعهدات ارزی، قفل صادرات واحدهای کوچک تولیدی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

تعهدات ارزی، قفل صادرات واحدهای کوچک تولیدی

بیرجند- سرمایه گذار واحد فرآوری زرشک در خراسان جنوبی گفت: موضوع تعهد ارزی در واقع قفلی بر صادرات واحدهای کوچک است که باید برای آن تدبیری اندیشید.

بازار، گروه استان‌ها: در کلام مسئولان و کارشناسان خراسان‌جنوبی همواره این گلایه مطرح است که محصولات کشاورزی و معدنی خراسان جنوبی به صورت خام فروشی به بازار عرضه‌می‌شود.

این نکته به جا و دقیق است اما دوری از خام فروشی و فرآوری محصولات نیاز به حمایت ویژه از فعالان حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی دارد وگرنه این دغدغه‌ها در حرف حرف و سخن باقی خواهد ماند.

علی‌رغم همه مشکلات پیش رو، بسیاری از افراد در زمینه فرآوری محصولات استرانژیک خراسان جنوبی قدم برداشته و اشتغال زایی کرده‌اند.

محمد رضا بهدانی که در حوزه فرآوری محصولات استراتژیک خراسان جنوبی قدم برداشته در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: مجموعه ما از سال ۸۶ با هدف فعالیت در سه حوزه زرشک، زعفران و عناب و صادرات به بازارهای بین المللی به ویژه بازارهای اروپایی و آمریکا شروع به کار کرد.

این کارآفرین خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه به واسطه تحریم و مشکلات انتقال پول و مسائل بانکی دچار مشکلات عدیده‌ای شدیم، بیان کرد: کار به آنجا رسید که کارخانه و شرکت به مزایده بانک گذاشته شد.

واحد برتر احیاء شده در خراسان جنوبی

بهدانی با اشاره به اینکه با سرمایه گذاری جدید و تلاش فراوان کارخانه مجدد وارد مدار تولید شد، ادامه داد: شرکت به واسطه این تلاش ها به عنوان واحد برتر احیاء شده در خراسان جنوبی معرفی شد.

وی با بیان اینکه کارخانه در زمینه فرآوری محصولات استراتژیک خراسان جنوبی(زرشک، زعفران و عناب) و تولید مربا، شربت و نوشیدنی از این محصولات فعالیت دارد، گفت: ما در حوزه صادرات نیز برنامه هایی داریم.

تولید کننده خراسان جنوبی اظهارکرد: در حال حاضر محصولات کارخانه ما وارد بازار عراق می‌شود ولی به واسطه مشکلات ناشی از تعهدات ارزی خود ما به صورت مستقیم ورود پیدا نکرده‌ایم.

 تعهدات ارزی، قفل صادرات واحدهای کوچک تولیدی

به صورت مستقیم صادرات نداریم

بهدانی ادامه داد: ما محصولات حود را به یک تاجر شناخته شده می فروشیم و ایشان به عراق صادر می کند.

وی با بیان اینکه به واسطه مشکلات ناشی از تعهد ارزی، صادرات برای واحدهای کوچک تولیدی صرفه ندارد، بیان کرد: موضوع تعهد ارزی از جمله سیاست‌های غلطی است که از دولت قبل به جا مانده و باید اصلاح شود.

تولید کننده خراسان جنوبی اظهارکرد: موضوع تعهد ارزی در واقع قفلی بر صادرات واحدهای کوچک است.

بهدانی با اشاره به اینکه در موضوع تعهد ارزی، تجار باید دلار حاصل از صادرات را به سیستمی که بانک مرکزی تعیین کرده برگردانند، بیان کرد: این مسئله شاید برای شرکت ها و تولیدی های بزرگ امکان پذیر باشد ولی برای واحدهای کوچک مشکل ساز است

وی اظهار کرد: ما در مواردی چون صادرات با کشور افغانستان در مبادلات ریال دریافت می‌کنیم و اصلا دلاری وجود ندارد که آن را در قالب تعهد ارزی برگردانیم.

یک پیشنهاد برای تسهیل صادرات واحدهای کوچک

سرمایه گذار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از طرف دیگر گاه شرایط برای انجام تعهد ارزی فراهم نیست، ادامه داد: به دولت پیشنهاد داده‌ایم که سقفی از صادرات را از تعهد ارزی معاف کند تا کار صادرات برای واحدهای کوچک تولیدی تسهیل شود.

بهدانی در مورد ارسال محصولات این مجموعه با سایر استان‌های کشور بیان‌کرد: در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد و تقریبا در تمام کشور نمایندگی داریم.

وی با بیان اینکه قادریم با سرعت محصولات خود را در تمام بازارهای داخلی توزیع کنیم، بیان کرد: در مورد واحدهای فرآوری و صنایع تکمیلی محصولاتی چون زرشک باید حمایت‌های خاص و ویژه‌ای صورت گیرد.

فعال در حوزه فرآوری محصولات استراتژیک خراسان جنوبی گفت: باید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که در فصل برداشت زرشک به سهولت محصولات را خریداری کرده و از آن سس، نوشیدنی و... تولید کنیم.

چالش سرمایه در گردش واحدهای صنایع تبدیلی

بهدانی یادآور شد: اگر از فعالان حوزه صنایع تکمیلی محصولی چون زرشک حمایت شود، قادریم همه فرآورده های تولیدی از زرشک را در همه فروشگاه های بزرگ کشور معرفی و آن را عرضه کنیم.

وی با اشاره به اینکه چالش سرمایه در گردش واحدهای صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی باید مرتفع شود، یادآور شد: اگر از تعاونی های روستایی و اتحادیه ها حمایت لازم شود، مشکل صنایع فرآوری نیز در تأمین زرشک مورد نیاز با قیمت مناسب رفع می‌شود.

تولیدکننده خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بخش زیادی از زرشک تولیدی کشاورزان در خراسان جنوبی به دست دلالان افتاده و به دور از هیچ گونه ارزش افزوده‌ای در بازار عرضه می‌شود.

کد خبر: ۱۹۸٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha