۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
ایران در جایگاه نخست تولید زعفران جهان| قطع ید دلالان ضروری است
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ایران در جایگاه نخست تولید زعفران جهان| قطع ید دلالان ضروری است

اصفهان - مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: هم اکنون دلالان، زعفران را به ریال از کشاورز می خرند و به دلار می فروشند که این مشکل مهم باید با حمایتهای دولتی رفع شود.

به گزارش خبرنگار بازار، کاشت زعفران دراصفهان، سابقه ای طولانی تر از دیگر شهرهای کشور دارد اما در دهه های گذشته با بی توجهی نسبت به این امر، تولید، فروش و صادرات زعفران دچار ضعف مقطعی شد.

در طول سالیان گذشته، بار دیگر با برگزاری جشنواره های مختلف، این کشت ارزشمند در استان اصفهان مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به کم آبی در استان، روز به روز به بر سطح زیر کشت این محصول صادراتی افزوده می شود.

هم اکنون این محصول در شهرستان‌های نطنز، تیران و کرون، نجف آباد، آران و بیدگل، شاهین شهر و میمه، اردستان و کاشان کشت می شود و با توجه به اینکه با زعفران، گیاهی کم آب‌بر و با بازدهی اقتصادی بالا است، در شرایط خاص اصفهان این گیاه جایگزین محصول صیفی‌جات و آب‌بر در این شهرستانها شده است.

در این ارتباط مدیر جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مطابق برآوردهای کارشناسی ضریب کیفیت زعفران اصفهان نسبت به خراسان بالاتر است،‌ اظهار کرد: این موضوع نشان می دهد سرمایه گذاری در زمینه صادرات زعفران اصفهان، ارزآوری خوبی را برای اصفهان و کشور نیز به همراه خواهد داشت.

ضرورت حمایتهای دولتی برای قطع دست دلالان از بازار زعفران

مهرداد مردامند به ضرورت حمایتهای دولتی برای قطع دست دلالان از این بازار و پشتیبانی از کشاورزان در این ارتباط اشاره کرد و گفت: برای صادرات بهتر، نیازمند اصلاح چرخه صادراتی و موانع قانونی هستیم، این در حالی است که با افزایش قیمت دلار کشاورز ضرر می کند چراکه واسطه ها زعفران را به ریال از کشاورز می خرند و به دلار می فروشند.

وی با تاکید بر رتبه نخست زعفران ایران و اصفهان در دنیا نسبت به کشورهای رقیبی که تلاش دارند این بازار را از ایران بگیرند، تصریح کرد: هنوز در زمینه این محصول ارزآور به خوبی سرمایه گذاری نکرده ایم و این در حالی است که بخشی از کیفیت محصول به نوع آب و هوا و حاصلخیزی خاک برمی گردد و شرایط به خوبی در کشورمان و به ویژه اصفهان فراهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه دراین راستا یکی از شهرهایی که کشت زعفران در آن مورد توجه قرار گرفته است، بادرود واقع درشهرستان آران و بیدگل است، گفت: هم اکنون حدود ۱۲۰ با اهکتار از اراضی بادرود به کشت زعفران اختصاص دارد و در سال جاری سطح زیرکشت این محصول ۳۰ درصد نیز افزایش یافته است که موجب افزایش اشتغالزایی خواهد شد.

ضرورت ورود به موضوعات فراوری و بسته بندی زعفران

وی با اشاره به ضرورت فرآوری این محصول گفت: این گیاه برای درمان سرطان، افسردگی، کم خونی و بیماری‌های قلبی، پوست و تقویت حافظه موثر است و لازم است در زمینه محصولات فراوری شده دارویی نیز وارد عمل شویم.

مرادمند از کیفیت ضعیف بسته بندی این محصول در مقایس با دنیا سخن گفت و تصریح کرد: باید با جذب سرمایه‌گذاران زیرساخت های فراوری و بسته بندی مناسب هم ایجاد شود.

کد خبر: ۱۹۸٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha