۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
فروش ژل بی کیفیت چینی در بازار به نام محصول ایرانی| ابزارآلات روز دنیا؛ نیاز صنعت زنبورداری
بنیانگذار صنعت ژل رویال در گفتگو با بازار:

فروش ژل بی کیفیت چینی در بازار به نام محصول ایرانی| ابزارآلات روز دنیا؛ نیاز صنعت زنبورداری

کوهی، بنیانگذار صنعت ژل رویال با انتقاد از واردات بی رویه ژل بی کیفیت چینی گفت: متاسفانه اغلب این محصول به نام ژل ایرانی در بازار فروخته میشود و اعتبار تولیدکننده ها و تولیدات ما خدشه دار می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت زنبورداری کشور مانند دیگر صنایع فرایند رو به رشدی دارد و تولیدات این بخش نیز که به انواع مختلفی تقسیم می شود از جمله عسل، زهرزنبور عسل، بره موم، ژل رویال و غیره علاوه بر تامین بازار داخل به دیگر کشورها نیز صادر می شود. با این وجود در بحث تولید فراورده های این صنعت پرورش دهندگان با مشکلات مختلفی همچون گرانی شکر به عنوان یکی از اصلی ترین نهاده های تولید، بیمه نبودن بخش قابل توجهی از زنبورداران، افزایش تلفات به دلیل سرما و همچین به دلیل سمپاشی غیر اصولی باغات و غیره مواجه هستند. اگرچه مشکلات و چالش های تولیدکننده های این صنعت در بخش های مختلف به صورت خاص تر مطرح است. به طوری که محمدرضا کوهی بنیانگذار صنعت ژل رویال کشور یکی از اصلی ترین چالش های تولید در بخش تولید ژل رویال را نیاز به ابزارآلات پیشرفته تر در جهت کاهش هزینه های تولید می داند. گفتنی است صنعت ژل رویال کشور از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است و تا امروز دوره های آموزشی بسیاری در راستای آموزش علاقمندان به این حرفه برگزار شده است. با این وجود به نظر می رسد بعد از گذشت ۷سال از آغاز صنعت ژل رویال نیاز به آموزش بیشتر و مجهز کردن بهره برداران به ابزار آلات جدیدتر بیش از گذشته احساس می شود.

در راستای بررسی وضعیت تولید و بازار محصول ژل رویال، بازار گفتگویی با محمدرضا کوهی بنیانگذار صنعت ژل رویال کشور انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*در حال حاضر وضعیت تولید و بازار محصول ژل رویال چگونه است و نسبت به سال قبل چه تغییر و تحولاتی در این بخش رخ داده است؟

شرایط تولید تغییری نکرده است و مانند سالهای قبل تولید کننده های این بخش کار خود را انجام داده اند و کاهشی در بخش تولید نداشته ایم. با این وجود ما در بازار با مشکل برخورد کردیم و آن هم چند مورد است؛ یکی واردات بی رویه ژل است که به شدت به ما آسیب زده است.

از یک طرف به دلیل درخواست بازار و از سوی دیگر به دلیل منافع مالی بالایی که دارد واردات ژل رویال بی کیفیت چینی به صورت بی رویه صورت می گیرد

مورد بعدی که بر این بخش تاثیر گذاشته است تعطیل شدن فروشگاه های زیر مجموعه صندوق توسعه صنعت زنبورداری است که به حالت نیمه تعطیل در آمده و بر خلاف سالهای قبل ژل رویال را از تولید کننده ها خریداری نکرده است.

*واردات غیر قانونی از کدام کشورها صورت می گیرد و تقاضای بازار چقدر است که برای تامین آن افرادی به صورت غیر قانونی اقدام به وارد کردن این محصول می کنند؟

غالبا ژل رویال از چین، ترکیه، تایلند و مالزی می آید که مالزی و ترکیه صنعت ژل ندارند اما این کشورها نیز ژل چین را خریداری می کنند و به دیگر کشورها از جمله ایران ارسال می کنند. در واقع از یک طرف به دلیل درخواست بازار و از سوی دیگر به دلیل منافع مالی بالایی که دارد واردات این محصول صورت می گیرد. به طوری که یک کیلو ژل در یکی از استان های چین کمتر از ۱۰دلار ارزش دارد اما وقتی به صورت غیرقانونی وارد کشور می شود با قیمت چند میلیونی عرضه می شود.

*چرا آنجا انقدر قیمت پایین است؟

در این مورد بحث تقلب مطرح است؛ تا جایی که چندین بار ژل های چینی را در کشور آزمایش کرده ایم و در کمال ناباوری حتی نمی توان نام ژل رویال را روی این محصولات گذاشت! اما به راحتی وارد کشور می کنند و در بازار توزیع می شود.

*توزیع این ژل های وارداتی چینی با چه نامی در بازار انجام می شود؟

مشکل ما دو وجه دارد؛ یکی واردات بی رویه است دوم عرضه این ژل بی کیفیت چین در اینجا به نام ژل ایرانی است. بیشترین مشکل ما روی مورد دوم است؛ یعنی برخی فروشندگان به صراحت به خریدار اعلام می کنند ژل چینی دارند و اینجا خریدار انتخاب می کند آیا خریداری کند یا خیر. اما مشکل از جایی شروع می شود که فروشندگان ژل چینی را به نام ژل ایرانی به دست خریداران می دهند. مساله مهم اینجا است که حتی برای اینکه وجدان خود را راحت کنند به عنوان مثال ۱۰ کیلو ژل چینی را با ۲۰۰ گرم ژل ایرانی مخلوط می کنند و نام آن را محصول ایرانی می گذارند!

تولید کننده های کشور وقتی حرفه ای تر می شوند نیاز به ابزار جدیدتر دارند تا هزینه های تولید کاهش داده شود

این اقدام برای ما تولید کننده ها دردسر ساز شده است و گریبان ما را گرفته است به این معنا که وقتی بازار زده شود و مشتریان از محصول خریداری شده جواب نگیرند دیگر نگاه خوبی به محصولات ما نخواهند داشت. بخصوص اینکه ژل رویال برای موارد خاص و بیماری های خاصی استفاده می شود و لذا وقتی جواب نمی گیرند دیگر تمایلی به خرید ژل ایران ندارد و در اینجا ما تولید کننده ها به شدت متضرر می شویم.

*در بخش صادرات ژل رویال الان وضعیت چگونه است؟

بر اساس آمار گمرک ژل را همراه با عسل اعلام می کند و لذا نمی توان گفت چقدر دقیقا ژل صادر می شود با این وجود صادرات داریم و حتی یک نمونه صادرات به کانادا در این بخش صورت گرفته است. در واقع صادرات ژل رویال به مناطقی مثل حوزه خلیج فارس و کشورهای اطراف همراه با عسل ارسال می شود.

*به جز بحث بازار و جولان ژل رویال بی کیفیت چینی در بازار تولیدکننده ها با چه چالش ها یا نیازهایی روبرو هستند؟

در بحث تولید از فروردین ۱۴۰۱ تا الان هنوز هم افراد زیادی هستند که علاقمند به آموزش تولید هستند و به نوعی احساس نیاز به آموزش دارند در حالی که آموزش های متعددی برای تولیدکننده های این بخش به صورت خاص انجام شده است. از سوی دیگر به روز شدن افرادی که قبلا آموزش دیده اند نیز یکی دیگر از نیازهای این صنعت است. بنابراین در بحث تولید آموزش و به روز شدن جزو چالش ها و یا به نوعی جزو مطالبات اصلی این بخش است. از سوی دیگر در بخش ابزار آلات نیز تولید کننده ها وقتی حرفه ای تر می شوند نیاز بیشتری به ابزار جدیدی که هزینه های تمام شده را کاهش می دهد دارند. به طوری که در فصل گذشته تولید کننده ای داشتیم که اکستراکتور تخلیه ژل (ابزار استحصال ژل) را از چین خریداری کرد و با تغییراتی که مجبور شد روی آن بدهد و به عبارتی این ابزار را بومی سازی کرد که قرار است در فصل جدید از ابزار جدیدی که روی آن تغیبراتی داده استفاده کند. با این تفاسیر افراد حرفه ای ما روز به روز به ابزار جدید و پیشرفته تر در راستا کاهش هزینه های تولید نیاز دارند.

کد خبر: ۱۹۸٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha