۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱
همه کشورها در برابر کرونا، بهتر از آمریکا عمل کردند/ ترامپ دنبال توجیه می گردد
استاد دانشگاه تهران در گفتگو با بازار:

همه کشورها در برابر کرونا، بهتر از آمریکا عمل کردند/ ترامپ دنبال توجیه می گردد

دکتر سیدمحمد مرندی استاد دانشگاه تهران و متخصص مطالعات آمریکا بر این باور است که اقتصاد کنونی ایالات متحده با چندین مشکل عمده مواجه است که یکی از آنها عدم آمادگی این کشور نسبت به ویروس کرونا به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و عدم وجود یک شبکه بهداشتی و سیستم درمانی دولتی گسترده می باشد.

تهمینه غمخوار؛ بازار- شیوع ویروس کرونا موجب ‌شده تا امریکا به عنوان بزرگترین قطب برتر اقتصادی در دنیا دچار رکودی بی سابقه شود. شدت این بحران در حال حاضر به حدی است که بسیاری از اقتصاددانها آن را با بحران اقتصادی دهه ی ۱۹۳۰ مقایسه می کنند. با این حال پیش از کرونا تمام زمینه‌های رکود در اقتصاد آمریکا مشاهده می شد و ظهور این ویروس تنها ورود اقتصاد این کشور به رکود را تسریع کرد.

یکی از اساتید دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با اقتصاد کنونی بحرانی امریکا اینگونه پاسخ داد که دست دولت امریکا در راه مبارزه با این پدیده عجیب بسته می باشد. کشور دارای یک شبکه بهداشتی درمانی دولتی گسترده نبوده و سیستم درمانی کشور بیشتر خصوصی و در جهت کسب سود و درآمد طراحی شده است. بنابراین برای برخورد با چنین وضعیتی آمریکاییها نه آمادگی داشته اند و نه دولت به موقع و سریع عمل کرده است.

آمریکا دارای یک شبکه بهداشتی درمانی دولتی گسترده نبوده و سیستم درمانی کشور بیشتر خصوصی و در جهت کسب سود و درآمد طراحی شده است

 ترامپ با بی‌ توجهی و متفاوت نشان دادن کشورش در جهت برخورداری از ظرفیت‌هایی خارق‌العاده خطر این بیماری را بسیار ناچیز جلوه داده است اما ابتلای سریع شهروندان به بیماری نشان داده که عملکرد دولت بسیار ضعیف و سیستم مدیریتی این بحران متفاوت با دیگر کشورها بوده است.

دکتر مرندی با تاکید بر این مسئله که مشکل اصلی امریکا فراتر از بحران کرونا می باشد، تصریح کرد:  عدم برخورداری از زیرساختهای لازم موجب شده تا وضعیت اقتصادی را به شکل کنونی مشاهده کنیم به طوریکه کرونا تاثیر بسیار منفی به دلیل نبود زیر ساختهای لازم و جدی نگرفتن این قضیه در اقتصاد آمریکا گذشته است.  

 رئیس پیشین دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران همچنین تصریح کرد که ویروس کرونا همانند سوزنی بود که حباب اقتصاد امریکا را ترکاند. این کشور بدهی‌های بسیار زیادی دارد و مشکلات به وجود آمده به خصوص در دو دهه اخیر و به طور خاص بعد از بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ هنوز حل نشده است.

وی در ادامه گفتگوی خود افزود: بیشتر سیاستهای آمریکاییها در این دهه سیاست تاخیر انداختن بحران بوده و با این عملکرد موجب ایجاد خطراتی جدی شده است.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که اقتصاد آمریکا با چالش های جدی روبرو خواهد شد، به هر ترتیب کرونا پیش آمد و شرایط معیشتی و اقتصادی آمریکایی‌ها را با مشکلات زیادی روبرو کرد. بنابراین عدم وجود زیربنای یک اقتصاد سالم در کنار این ویروس باعث شد تا اختلالات عمده رونمایی شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی روابط آتی چین و آمریکا گفت: روند تقابل و روابط تجاری چین و آمریکا که در زمان روی کار آمدن ترامپ شدت بیشتری پیدا کرده بود، بعد از این قضایا نیز شتاب گرفت و دلیل این مسئله به خاطر اختلاف دیدگاه‌های دولت‌های قبلی و نگرانی آمریکا در پیشی گرفتن از چین در اقتصاد به ‌خصوص در عرصه تکنولوژی های نوین می باشد.

 چهره سیاسی ترامپ با نگرانیهای مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آسیب دیده است. او به علت تعللی که انجام داده و عدم دستیابی به موفقیت در مقابله با کرونا، به دنبال مقصر خارجی می گردد تا مردم همه تقصیرها را به گردن او نیندازند و کمتر به ناکارآمدی دولت وی توجه کنند

چهره مخدوش ترامپ
مرندی خاطر نشان کرد: چهره سیاسی ترامپ با نگرانیهای مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آسیب دیده است. او به علت تعللی که انجام داده و عدم دستیابی به موفقیت در مقابله با کرونا، به دنبال مقصر خارجی می گردد تا مردم همه تقصیر ها را به گردن او نیندازند و کمتر به ناکارآمدی دولت وی توجه کنند.

 از نظر این تحلیلگر،  امریکا نسبت به چین و سازمان بهداشت جهانی فرافکنی می‌کند در صورتی که مسائل مطرح شده از سوی او خیلی با واقعیت مطابقت ندارد. ترامپ تصور می‌کرد می‌تواند با دستاوردهای کوتاه اقتصادی خود در انتخابات بعدی موفق شود اما شرایط کاملا تغییر پیدا کرده است.  

 وی در پایان گفتگوی خود تصریح کرد که تمام کشورهای درگیر این ویروس تا کنون عملکرد بهتری از امریکا داشته اند، در صورتیکه بسیاری از این کشورها زودتر به این بیماری آلوده شده بودند. بعد از چین، کشورهایی چون ایران، کره و ژاپن به کرونا آلوده شدند و برای همه روشن شود که چه اتفاقاتی دارد می‌افتد.  آمریکا پیش از ایران زمان داشت تا خود را برای مقابله با گسترش این بیماری آماده کند، اما ترامپ همواره با فرافکنی تلاش می‌کند که نفرت مردم نسبت به کوتاهی‌های خود را کاهش دهد.

کد خبر: ۱۹٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha