۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲
اشتغال ۲۲۰ هزار نفری در هزار بنگاه اقتصادی| حمایت ۱۲ هزار میلیارد تومانی بنیاد برکت از مناطق محروم
بازار گزارش می دهد

اشتغال ۲۲۰ هزار نفری در هزار بنگاه اقتصادی| حمایت ۱۲ هزار میلیارد تومانی بنیاد برکت از مناطق محروم

۲۲۰ هزار شغل با حمایت و سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مناطق محروم ایجاد شده است.

بازار؛ گروه ایران: آیین شکرانه هزار مین مشارکت اقتصادی بنیاد برکت در بنگاه های کوچک و متوسط کشور چهارشنبه ۱۴ دی ماه با حضور عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سید محمد موسوی معاون وزیر صمت، سید رضا موسوی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت و جمعی دیگر از مدیران و معاون های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد.

اشتغال ۲۲۰ هزار نفری در هزار بنگاه اقتصادی| حمایت ۱۲ هزار میلیارد تومانی بنیاد برکت از مناطق محروم

۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای هزار بنگاه اقتصادی

در این مراسم عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام بیان کرد: باید واحدهای تولیدی و صنعتی به نحوی فعالیت داشته باشند که میزان تولیدات، محصولات و صادرات منجر به افزایش درآمد برای کشور و ارتقا نظام جمهوری اسلامی شود.

وی با اشاره به اینکه شکرانه هزارمین مشارکت بنیاد برکت در بنگاه های کوچک و متوسط کشور برگزار شد افزود: از این تعداد ۳۶۷ طرح را بر اساس مشارکت در سهام، ۷۷ طرح بر اساس مشارکت مدنی و ۵۲۵ طرح حمایتی و تسهیلات محور و ۳۱ طرح هم بر اساس الگوی جدید از طریق شتاب دهنده‌ های کار آفرینی اجرا کردیم که در مجموع تعداد این طرح‌ ها به هزار عدد رسیده است.

وی نوروزی با اشاره به این هزار مشارکت انجام شده از سوی بنیاد برکت تاکید کرد: از این تعداد ۲۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که ۴۴ هزار شغل مستقیم و ۱۷۶ هزار شغل غیرمستقیم بوده است. همچنین کل سرمایه گذاری انجام شده در این عرصه ها بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

هدف همیشگی ستاد اجرایی فرمان امام، اشتغال و فراگیری سرمایه‌ گذاری و افزایش قوام اقتصاد ملی و تقویت امنیت ملی و حفظ جمعیت در نقاط کمتر توسعه‌ یافته و کم ‌برخوردار و محروم است

وی با اشاره به هدف اصلی ستاد از انجام چنین فعالیت هایی ادامه داد: هدف همیشگی ستاد اجرایی فرمان امام، اشتغال و فراگیری سرمایه‌ گذاری و افزایش قوام اقتصاد ملی و تقویت امنیت ملی و حفظ جمعیت در نقاط کمتر توسعه‌ یافته و کم ‌برخوردار و محروم است.

نوروزی ادامه داد: در طول سال‌ های اخیر تمرکز ستاد اجرایی فرمان امام از سرمایه‌ گذاری در نقاط پر برخوردار به سمت نقاط کم‌ برخوردار و تکیه بر مزیت‌ های اقتصادی آن مناطق رفته است؛ طرح‌ های اقتصادی بزرگ ستاد اجرایی هم به مناطق محرومی رفت که مزیت سرمایه‌ گذاری داشتند و بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در آن بخش ها نداشت.

وی تاکید کرد: ستاد اجرایی در ۴۴۰ نقطه محروم شهری ایران و در ۱۱ هزار و ۵۰۰ روستای کشور فعال است و به وظایف خود برای رفع مشکلات و رفع محرومیت‌ ها می پردازد که شامل ارائه و حمایت از طرح‌ های تسهیلات محور و اجتماع محور، خرد و خانگی و مشارکت و احیای بنگاه‌ های کوچک و متوسط است.

اشتغال ۲۲۰ هزار نفری در هزار بنگاه اقتصادی| حمایت ۱۲ هزار میلیارد تومانی بنیاد برکت از مناطق محروم

نقش زنجیره اقتصادی در توسعه مناطق محروم

محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به ویژگی های هزار طرح مشارکتی بنیاد برکت با بنگاه های اقتصادی بیان داشت: این طرح‌ ها و پروژه‌ ها اغلب در مناطق محروم و برای توسعه و شتاب‌ دهی آنها انجام شده و وقتی هم به بهره‌ برداری رسیده سبب توسعه شده و تبدیل به زنجیره ای شده که توانسته مناطق اطراف خود را هم پوشش دهد.

وی افزود: در طرح های مشارکتی بعد از توانمند سازی بنگاه های اقتصادی بنیاد برکت از آن ها خارج می شود و می گذارد آن ها به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند. یعنی طی ۵ سال یک مجموعه را شتاب دهی می کنیم و با یک مدل مشخص مجمع آن ها را برگزار و بعد از آن خارج می شویم. به همین شیوه تاکنون از ۳۰۰ بنگاه خارج شده ایم.

۵۲ درصد از این طرح‌ها در حوزه اشتغال، کشاورزی و غذایی بوده و ۳۸ درصد هم در حوزه صنعتی و ۱۰ درصد هم در حوزه خدماتی است

ترکمانه با اشاره به تمرکز طرح های مشارکتی در حوزه های مختلف ادامه داد: ۵۲ درصد از این طرح‌ها در حوزه اشتغال، کشاورزی و غذایی بوده و ۳۸ درصد هم در حوزه صنعتی و ۱۰ درصد هم در حوزه خدماتی است.

وی با اشاره به دستاوردهای صادراتی همکاری های صورت گرفته بنیاد با بنگاه های اقتصادی افزود: صادرات شرکت‌ های مشارکتی در سال جاری ۲۵ میلیون دلار بوده که با برنامه‌ ریزی و هدف‌ گذاری صورت گرفته این عدد را به ۳۰۰ میلیون دلار خواهیم رساند.

ترکمانه با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ ها در ۲۵ طرح پارک و فناوری اجرایی شده گفت: یکی از هدف‌ گذاری‌ های ما ورود به زنجیره ارزش غذایی مانند پرورش شتر مرغ و آبزی‌ پروری و ... است؛ در مجموع ۲۴۰ هزار پروژه اجتماع‌ محور عملیاتی شده و قرار است آنها را هم توسعه دهیم.

اشتغال ۲۲۰ هزار نفری در هزار بنگاه اقتصادی| حمایت ۱۲ هزار میلیارد تومانی بنیاد برکت از مناطق محروم

برنامه مشترک ستاد و وزارت صمت برای محرومیت زدایی

سید محمد موسوی معاون صنایع، ماشین‌ آلات و تجهیزات وزارت صمت نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان درباره فعالیت های ستاد اجرایی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام در این سال ها اقداماتی در راستای احیای کارخانه و کارگاه‌ های تعطیل و نیمه‌ تعطیل انجام داد که باید تبدیل به یک الگو برای همه در کل کشور شود.

وی ادامه داد:۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال جاری داشتیم و فقط ۵۰۰ میلیون دلار ناترازی داریم این در حالی است که درآمدهای نفتی را هنوز به این رقم اضافه نکرده‌ ایم.

معاون وزیر صنعت با اشاره به ضرورت توجه به تولید دانش بنیان در کشور تاکید کرد: باید همه تلاش‌ های ما منتهی به تولیدات دانش‌ بنیان و صادرات محور شود که البته این مهم همواره در دستور کار ستاد اجرایی فرمان امام قرار داشته است.

بسیاری از شهرها را شناسایی کردیم که متاسفانه حتی از یک صنعت هم برخوردار نیستند اما در همین مناطق می ‌بینیم بنیاد برکت سرمایه‌ گذاری کرده و چندین واحد تولیدی راه‌ اندازی کرده است

موسوی اضافه کرد: یکی از عمده‌ ترین ناترازی ما مربوط به نقاط محروم و کم‌ برخوردار است، بسیاری از شهرها را شناسایی کردیم که متاسفانه حتی از یک صنعت هم برخوردار نیستند اما در همین مناطق می ‌بینیم بنیاد برکت سرمایه‌ گذاری کرده و چندین واحد تولیدی راه‌ اندازی کرده و به تنهایی کم‌ کاری بخش‌ های دولتی را جبران کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به همکاری آتی وزارت صمت و بنیاد برکت ادامه داد: نقشه راهی ترسیم کردیم که بر اساس آن باید بین وزارت صمت و ستاد اجرایی فرمان امام تقسیم کار صورت بگیرد تا از تولید و صنعت حمایت جدی کنیم.

شایان ذکر است در انتهای مراسم برخی از این پروژه‌ های مشارکتی در یزد، تبریز و کرمانشاه به صورت ویدئو کنفرانسی مورد بهره‌ برداری قرار گرفتند و در ادامه از تعدادی از کار آفرین ها و مجریان موفق پروژه‌ ها نیز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر: ۱۹۸٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha