۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
گزارش عملکرد تفریغ بودجه ۶ ماه زودتر تحویل دولت و مجلس شد
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

گزارش عملکرد تفریغ بودجه ۶ ماه زودتر تحویل دولت و مجلس شد

سمنان- زهره‌ای، معاون دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه گزارش عملکرد تفریغ بودجه با شش ماه تعجیل و تسریع آماده شد، گفت: این اقدام به دولت امکان می‌دهد تا تصمیمات بهتری برای بودجه بگیرد.

محمدعلی زهره‌ای در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تسریع در گزارش های تفریغ بودجه از سوی دستگاه‌های اجرایی در سراسر استان‌های کشور، از جمله تاکیدات دیوان محاسبات است، بیان کرد: آماده‌سازی گزارش‌ها برای بودجه زودتر از موعد مقرر و تحویل آن به دولت، محور این اقدام است تا دولت بتواند زودتر بودجه را به مجلس برای تصویب ارائه کند.

وی با بیان اینکه رویکرد دیوان محاسبات این است که هم دولت و هم مجلس بتوانند از گزارش‌های تفریغی تهیه شده در استان‌ها برای تدوین بودجه بهره‌گیری کنند، افزود: تسریع و تعجیل در گزارش تفریغ سبب می‌شود تا اطلاعات مهمی به دولت و مجلس ارائه شود تا تصویر روشنی از دستگاه‌های اجرایی و اقدامات صورت گرفته از سوی آن‌ها به دستا آید.

شناسایی انحرافات بودجه

معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که می تواند در این گزارش‌های تفریغ اهمیت داشته باشد، شناسایی انحرافات از بودجه از سوی دستگاه‌های اجرایی است، بیان کرد: آماده‌سازی گزارش‌های تفریغ همچنین در تصمیم‌سازی دستگاه‌های اجرایی بسیار اهمیت دارد.

رویکرد دیوان محاسبات این است که هم دولت و هم مجلس بتوانند از گزارش های تفریغی تهیه شده در استان ها برای تدوین بودجه بهره گیری کنند

زهره ای با اشاره به اینکه عملکرد تفریغ بودجه با شش الی هفت ماه تعجیل در گزارش، روبرو شد که اتفاقی نادر محسوب می‌شود، ابراز کرد: دیوان محاسبات با گزارشی که امسال به دولت داده، می تواند برای سال ۱۴۰۲ و بودجه آن سال، اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.

وی با بیان اینکه از جمله مهمترین اهداف ما در سفر به استان ها نیز نظارت بر گزارش عملکرد تفریغ بودجه است، تاکید کرد: شفاف سازی بودجه دستگاه‌های اجرایی و همچنین تسهیل در بودجه ریزی دو فاکتور بسیار مهم و مزیت اصلی در تسریع گزارش عملکرد تفریغ است.

جلوگیری از ترک فعل‌ها

معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه گزارش عملکرد تفریغ بودجه تحویل دولت و مجلس شده است، گفت: دیوان در کنار تفریغ، به دنبال نظارت بر دستگاه های اجرایی برای دوری از انحرافات در بودجه نیز است که می تواند در حفاظت از بیت المال بسیار موثر باشد.

زهره ای همچنین پیشگیری و جلوگیری از انحرافات دستگاه‌های اجرایی را دیگر تاکید دیوان محاسبات کشور دانست و تاکید کرد: حفاظت از بیت المال مهمترین وظیفه این دیوان محسوب می شود از سوی دیگر ر دستگاه های نظارتی وظایف خود را بدرستی به انجام برسانند، بسیاری از اتفاقات رخ نخواهد داد لذا دیوان بر پیشگیری نیز تاکید بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه برروی نوآوری و خلاقیت ها در دیوان محاسبات تاکیدات ویژه‌ای شده است، گفت: در کنار گزارش های تفریغ بودجه تلاش داریم تا ترک فعل مدیران را نیز مد نظر قرار دهیم تا از وقوع مشکلات جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۹۷٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha