۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
فعالان صنعت مرغداری همچنان در ضرر و زیان| حمایت کلامی مشکل‌گشا نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

فعالان صنعت مرغداری همچنان در ضرر و زیان| حمایت کلامی مشکل‌گشا نیست

همدان-افزایش هزینه‌های پرورش مرغ و متضرر شدن مرغداران به واسطه کاهش درآمد انگیزه آنان را برای جوجه ریزی تحت تاثیر قرار داده و اگر حمایت‌ها عملی نشود دلسردی مرغداران شرایط بازار مرغ را دشوار خواهد کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: صحبت از احتمال ایجاد مشکل در بازار مرغ شب عید و ماه رمضان که کمتر از سه ماه تا فرارسیدن آن باقی‌مانده نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که در راستای پرداختن به چرایی آن گفتگو با فعالان صنعت مرغداری مدنظر قرارگرفته است.

دقیق که می‌شویم آنچه مشهود است اینکه درحالی‌که قیمت مرغ در بازار کاهش‌یافته و مسئولان از آرامش و کنترل بازار صحبت می‌کنند، به نظر می‌رسد پشت پرده این کاهش قیمت چیزی به‌جز نبود برنامه‌ریزی صحیح و متضرر شدن تولیدکنندگان نیست.

عقب‌تر که می‌رویم با اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت نهاده‌های دامی واقعی شد تا از رانت و فساد در واردات نهاده‌های دام و طیور جلوگیری و کمبود نهاده دولتی نیز رفع شود اما واقعیت این است که باوجود هزینه‌های فعلی تولید، کاهش قیمت مرغ به قیمت کمتر از حدود ۷۰ هزار تومان برای تولیدکنندگان به‌قدری ضرر ایجاد می‌کند که حتی در مواقعی کاهش تولید نیز مطرح‌شده است.

تمایل به تولید مرغ در ماه‌های آینده کاهش‌یافته که حتماً بازار را با کمبود مواجه خواهد کرد

با توجه به اینکه برای تولید مرغ از ماه‌ها قبل برنامه جوجه ریزی اجرایی می‌شود، برای کنترل و مدیریت بازار از پیش باید تصمیم‌گیری کرد اما به نظر می‌رسد این اتفاق نیفتاده به‌نحوی‌که اکنون عرضه مرغ زیاد شده و با کاهش قیمت مواجهیم و در پشت پرده تولید، به علت کاهش قیمت جوجه یک‌روزه تمایل به تولید در ماه‌های آینده کاهش‌یافته که حتماً بازار را با کمبود مواجه خواهد کرد.

فعالان صنعت مرغداری همچنان در ضرر و زیان| حمایت کلامی مشکل‌گشا نیست

فعال صنعت مرغداری در استان همدان در همین خصوص بابیان اینکه متأسفانه حداقل‌هایی درکشور وجود دارد که یکی از آن‌ها قیمت‌های مصوب است، عنوان کرد: مسئولین نباید از ارزانی مرغ خوشحال باشند چراکه قطعاً ضرر و زیان این اتفاق فقط متوجه تولیدکننده و یک نفر نیست.

محمد کولیوند بابیان اینکه تولیدکننده از اعتبارات دولتی و بانکی استفاده کرده و قطعاً ضرر و زیان این اتفاق فقط متوجه مرغداران نمی‌شود و در این میان تمام نهادهای مربوطه، سیستم بانکی و ارزی و اعتبار بازار هم دچار چالش و نوسان خواهد شد، گفت: استان همدان ۵۲۵ واحد مرغداری گوشتی دارد که اگر سرمایه‌گذاری هر واحد مرغداری را بین ۱۵ میلیارد تا ۲۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم و تعداد اشتغال بکار در هر واحد را حداقل پنج نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مدنظر قرار دهیم کاملا متوجه اهمیت وضعیت مرغداری‌ها می‌شویم.

متأسفانه در مجامع و جلساتی که حضور پیدامی‌کنیم برداشت و تفکر از مرغداری این است که یک تعدادی آدم که دارای حداقل سواد آکادمیک هستند در بیابان کارمی کنند

کولیوند بابیان اینکه متأسفانه در مجامع و جلساتی که حضور پیدامی‌کنیم برداشت و تفکر از مرغداری این است که یک تعدادی آدم که دارای حداقل سواد آکادمیک هستند در بیابان کارمی کنند، اضافه کرد: متأسفانه نظرات، مطالب و گفته‌های بخش خصوصی در بخش دولتی بکار گرفته نمی‌شود و تفکری که در مورد مرغدار وجود دارد تفکر خوبی نیست.

وی بابیان اینکه مشکلاتی که به‌صورت کشوری و کلان وجود دارد را قبول داریم اما در استان هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، اضافه کرد: بنده فقط به یک نمونه از مشکلات بسنده میکنم و آن اینکه چرا باید اینقدر تبعیض درمورد قیمت‌گذاری مرغ در استان قائل باشیم در صورتی که در استان‌های همجوار قیمت مرغ بیشتر است.

اقدامات دولت همیشه نوش دارو پس از مرگ سهراب بوده است

کولیوند در ادامه با عنوان اینکه نباید در استان همدان یک کف قیمتی ببندیم که استان‌های دیگر وهمجوار اذعان داشته باشند قیمت مرغ در همدان از همه جا ارزان‌تر است، گفت: متأسفانه اقدامات دولت هم همیشه نوش دارو پس از مرگ سهراب بوده و مهم‌ترین اولویت در بخش‌های مختلف تولیدی، صادرات است.

فعالان صنعت مرغداری همچنان در ضرر و زیان| حمایت کلامی مشکل‌گشا نیست

کولیوند بابیان اینکه صادرات بخصوص در بخش کشاورزی و بخش دام وطیور با این زیرساخت کشتارگاهی و قیمت تمام‌شده بالا، میسر نیست، گفت: تجار عراقی مرغ را کیلویی ۵۷ هزار تومان تا نزدیک مرز تحویل می‌گیرند ولی واقعا رسیدن به این رقم برای ما بعید است چراکه نه مشوق‌های صادراتی داریم و نه اینکه با شرایط تولید داخل و فرآوری‌های که انجام می‌شود می‌توانیم با ترکیه که بازار عراق را کلا در دست گرفته است، رقابت کنیم.

اینکه مشکلات تولید مرغ را رها کنیم و فکر کنیم با صادرات مشکلات مرغداران حل و مازاد مرغ جمع‌آوری می‌شد، اشتباه است

وی با عنوان اینکه صادرات فقط یک آدرس غلط است، اضافه کرد: اینکه ما مشکلات تولید مرغ را رها کنیم و فکر کنیم با صادرات مشکلات مرغداران حل و مازاد مرغ جمع‌آوری می‌شد، اشتباه است.

کولیوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مبحث خرید پشتیبانی اشاره کرد و گفت: با احترام به مجموعه دوستان در واحد خرید پشتیبانی امور دام در استان همدان باید بگویم شرایط خوبی در این بخش مشاهده نمی‌کنم.

کولیوند در ادامه صحبت قبل خود با اشاره به اینکه واحد پشتیبانی در حال حاضر فقط از مرغ آرین پشتیبانی می‌کند و شاید هم در مورد آن حق داشته باشند اما نمی‌توان با اجبار عرضه مرغ آرین را نهادینه کردد، یادآوری کرد: وقتی جنسی از نظر کیفیتی قیمتی ندارد چرا باید با اجبار این امر محقق شود ولو اینکه مصرف‌کننده باید خود متقاعد شود که چه مرغی را خریداری و به مصرف برساند وگرنه اینکه با دستور اجبار به این کار داشته باشند، کار جالبی نیست.

آینده صنعت مرغ در همین اجبارها نابودشده است

وی با عنوان اینکه آینده صنعت مرغ در همین اجبارها نابودشده است، اضافه کرد: تنها درخواستی که می‌توانم مطرح کنم امهال و استمهال بدهی‌های بانکی است.

کولیوند در تکمیل صحبت قبل خود اضافه کرد: در حال حاضر پولی که در صنعت مرغداری در حال سوخت شدن است بدهی‌های بانکی است هر چند جهادکشاورزی در بحث آزادسازی قیمت نهاده‌های دامی پول خوبی به استان تزریق کرد.

وی ادامه داد: با ضرری که به من تولید کننده می‌رسد تمام تسهیلات بانکی سوخت می‌شود، کما اینکه معتقدیم مصرف‌کننده بهانه است و حلقه اصلی، کشتارگاه‌ها و دلال‌ها هستند که خود مسئولین بهتر از ما موضوع را می‌دانند!

فعالان صنعت مرغداری همچنان در ضرر و زیان| حمایت کلامی مشکل‌گشا نیست

کولیوند با اشاره به اینکه اگر پول و سرمایه‌ای که به‌عنوان تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرارگرفته سوخت شود در واقع شبکه بانکی به‌صورت مستقیم ضرر می‌کند و ضرر فقط متوجه تولیدکنندگان نمی‌شود، عنوان کرد: امیدوارشدیم که دولت متقاعد شد ساماندهی تولید را به بخش خصوصی واگذار کند و در گام نخست به‌عنوان برد این قضیه را در نظر گرفتیم که بالاخره دولت به تشکل‌های صنفی و خصوصی ایمان آورد.

هیچ برنامه‌ای مبنی بر اینکه چگونه باید این کار انجام شود و همچنین برای چه بازار هدفی و برای چه میزان از مصرف قرار است جوجه ریزی انجام شود مشخص نیست

وی بابیان اینکه تنها نگرانی دولت این است که جوجه ریزی تا شب عید انجام شود در حالی که هیچ برنامه‌ای مبنی بر اینکه چگونه باید این کار انجام شود و همچنین برای چه بازار هدفی و برای چه میزان از مصرف قرار است جوجه ریزی انجام شود مشخص نیست، گفت: اینکه در این میان چه کسی متوجه ضرر و زیان حاصله از این موضوع شود بی اهمیت بوده و متأسفانه برنامه‌ای برای آن نیست و فقط دولت به فکر جوجه ریزی است.

کولیوند بابیان اینکه عددی که در سامانه سماصط بابت جوجه ریزی ثبت می‌شود روزانه در حال تغییر و بالا رفتن است و کسی هم در این میان پاسخگو نیست که آیا ثبت این رقم و به انجام رساندن آن برای فعالین اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است یا خیر؟! عنوان کرد: سالهاست سوال می‌کنیم و جوابی برای سوال ها نیست ضمن اینکه دولت هم با اتخاذ تصمیمات غلط ما را به بانک و بازار بدهکار کرده است.

کولیوند با ابراز اینکه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم ولی متأسفانه کسی به حرف ما گوش نمی‌کند، اضافه کرد: ته ماجرای ما مرغداران این است که فقط جوجه ریزی می‌کنیم چراکه ناچاریم ولی متأسفانه از همین اهرم علیه ما سو استفاده می‌شود.

پرواضح است که اگر مرغداران متضرر شوند جوجه‌ریزی را کاهش می‌دهند و این موضوع، عرضه مرغ را در روزهای پایان سال با مشکل مواجه می‌کند بنابراین باید چاره ای در این زمینه اندیشیده شود تا از بحران احتمالی جلوگیری صورت گیرد.

کد خبر: ۱۹۷٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha