۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
تیرخلاص کرونا بر پیکر گردشگری کاشان؛ بوم‌گردی سکته سوم را رد کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

تیرخلاص کرونا بر پیکر گردشگری کاشان؛ بوم‌گردی سکته سوم را رد کرد

اصفهان – گردشگری و صنعت توریسم به عنوان یکی از کم هزینه‌ترین و پربازده‌ترین حوزه‌های درآمدزایی تمام جهان، از اواخر سال گذشته تحت تاثیر شُیوع کرونا قرار گرفت و حوادث و بلایای طبیعی ابتدای سال، سقوط هواپیمای اکراینی و ... عوامل سکته صنعت گردشگری شد.

هادی نجف زاده؛ بازار: پدیده بومگردی چند سالیست که به عنوان یکی از حوزه های شاخص صنعت توریسم و گردشگری ایران قد علم کرده و علاوه بر منبع درآمدزائی برای بسیاری از جوانان و خانواده های بومی زمینه اشتغال طیف عظیمی از دانش آموختگان دانشگاهی و جوانان را فراهم کند.

صنعت توریسم به اعتقاد تمام کارشناسان و سیاستمداران در همه دنیا یکی از صنعت هایی است که بیشترین درآمد را درمقابل کمترین هزینه دارد. به طبع این قدرت درآمدزائی در این صنعت کوچکترین اتفاق یا رویدادی در یک محدوده جغرافیایی می تواند زمینه ساز شکست این صنعت را در آن منطقه فراهم کند.

و اما در حوزه بومگردی با توجه به گستره فعالیت آن که بیشتر در روستاها و بافت های قدیمی شهرها قرار دارد، اتفاقاتی اینچنین بیش و سریعتر از دیگر حوزه های گردشگری بومگردی را تحت تاثیر قرار می دهد و همین گونه بود که کرونا صنعت توریسم و گردشگری را با شوکی عظیم روبرو کرد. شدت شبیخون کرونا بر پیکره گردشگری جهان باعث شد تا نفس های این صنعت به خصوص بومگردی در ایران به شماره افتد.

احیای صنایع دستی فراموش شده با با گسترش بومگردی
یک کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بومگردی فقط ساخت اقامتگاه های سنتی نیست، اظهار داشت: یکی از مهمترین بخش های بومگردی مربوط به صنایع دستی می شود که با گسترش بومگردی می توان بسیاری از صنایع دستی فراموش شده را احیا کرد.

محمدامین نشاسته گیر با بیان اینکه کاشان در زمینه هنرهای دستی و سنتی قدیمی سبه و سابقه طولانی در کشور و حتی در سطح جهان دارد، ابراز داشت: توسعه گردشگری و بومگردی می تواند از لحاظ اقتصادی نیز بسیاری از هنرمندان صنایع دستی را از لحاظ اقتصادی خودکفا کند.

وی با اشاره به اتفاقات سال گذشته تصریح کرد: به جرات می توان گفت سال ۹۸ یکی از سال های سیاه صنعت گردشگری و توریسم کشور در چند سال اخیر بود.

۳ عامل سکته صنعت گردشگری در سال گذشته
 کارشناس گردشگری حوادث و بلایای طبیعی ابتدای سال، سقوط هواپیمای اکراینی و بعد از آن شیوع کرونا را سه عامل سکته صنعت گردشگری در سال گذشته دانست و اظهار کرد: کسی که در صنعت گردشگری فعالیت می کند می داند درآمدزایی در این حوزه به صورت سینوسی است ولی در سال گذشته این اتفاق به صورت یک خط کاملا افقی متمایل به صفر بود.

وی با اشاره به حمایت های وعده داده شده از طرف دولت برای حمایت از صنعت توریسم در کشور بیان داشت: حمایت های دولت نباید به گونه ای باشد که یک مرکز اقامتی چهار یا پنج ستاره با یک اقامتگاه بومگردی به یک چشم نگاه شود.

این کارشناس گردشگری تاکید کرد:  هتل ها و مراکز اقامتی بزرگ هر چند با شیوع کرونا دچار آسیب شده اند اما بعد از کرونا به زودی می توانند خود را مجددا در این صنعت بازیابی کنند اما یک اقامتگاه بومگردی که در یک روستا یا محله قدیمی یک شهر قرار دارد و برای احداث آن ممکن است تمام زندگی یک فرد هزینه شده باشد باید در اولویت بسته های حمایتی باشد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است بازگشت واحدهای اقامتی بومگردی شش ماه تا یکسال طول بکشد، یادآور شد: این مدت زمان برای واحدهای مختلف بومگردی متفاوت است ولی کرونا و حمله سنگین این ویروس به بدنه صنعت توریسم حوزه بومگردی را بیش از همه زمین گیر کرد.

بسیاری از هتل ها و مراکز اقامتی در کاشان به طور کامل تعطیل و حتی با تهدید ورشکستگی دست و پنجه نرم می کنند

یکی دیگر از کارشناسان گردشگری کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با بیان اینکه شیوع کرونا باعث نابودی صنعت گردشگری در کل دنیا و به خصوص در ایران شد، اظهار داشت: بسیاری از هتل ها و مراکز اقامتی در کاشان به طور کامل تعطیل و حتی با تهدید ورشکستگی دست و پنجه نرم می کنند.

شادی علینقی پور با اشاره به اینکه این واحدها تا حدودی با دریافت کمکها و وام های بلند مدت ممکن است حقوق کارمندان خود را بپردازند، ابراز داشت: البته بسیاری از کارمندان این واحدها نیز از کار بیکار شده اند که باعث آسیب های فراوانی به آنها و خانواده هایشان شده است.

وی با بیان اینکه از نیمه اسفند تا نیمه خرداد زمان پیک گردشگری کاشان بود، تصریح کرد: عملا این فرصت برای فعالیت صنعت گردشگری کاشان و بسیاری دیگر از شهروندان کاشانی که معیشت و زندگی آنها ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با حضور گردشگران بود، از دست رفت.

وی با اشاره به اینکه تصور نمی کنم به این زودی اوضاع گردشگری کاشان رونق بگیرد، اظهار کرد: در سال گذشته نیز اتفاقات ناگواری در سراسر ایران افتاد که باعث شد صنعت گردشگری دچار سکته شود که نتیجه آن گریبانگیر تمام فعالان حوزه گردشگری در سراسر کشور شد.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای گردشگری در حوزه بومگردی تعریف می شود، بیان داشت: حوزه بومگردی به خصوص در روستاها دچار آسیب فراوان شد و بسیاری از افرادی که در این حوزه در روستاها سرمایه گذاری کرده اند هم اکنون از نظر اقتصادی شرایط مناسبی ندارند.

۲۰ اقامتگاه دیگر نیز قرار بود همزمان با نوروز ۹۹ به بهره برداری برسد تا در ایام گردشگری کاشان پذیرای مهمانان و گردشگران باشد که با شرایط  پیش آمده عملا این واحدها در تعطیلی به سر می برند

وی با اشاره به وجود حدود ۳۴ اقامتگاه سنتی در کاشان افزود: ۲۰ اقامتگاه دیگر نیز قرار بود همزمان با نوروز ۹۹ به بهره برداری برسد تا در ایام گردشگری کاشان پذیرای مهمانان و گردشگران باشد که با شرایط  پیش آمده عملا این واحدها در تعطیلی به سر می برند.

علینقی پور ضمن درخواست از دولت برای حمایت از فعالین صنعت گردشگری گفت: اعطای بسته های حمایتی و همچنین توسعه زیرساخت های گردشگری می تواند تا حدودی بدن نحیف گردشگری و به خصوص حوزه بومگردی را احیا کند.

یکی از مهمترین نتایج توسعه بومگردی در سطح کشور افزایش مهاجرت معکوس است. بسیاری از ساکنین بومی روستاها که به شهر مهاجرت کرده بودند، با رونق بومگردی تمام سرمایه خود را مجددا به روستاها منتقل کردند که با شیوع کرونا این احتمال وجود دارد کار آنها از رونق افتاد. یکی از ضرورتهای بسته های حمایتی برای رونق مجدد صنعت گردشگری باید توجه ویژه به این حوزه از صنعت گردشگری به خصوص در روستاها باشد.

خطر ورشکستگی در کمین ۲۰۰۰ واحد بومگردی
نائب رییس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: خطر ورشکستگی بیش از دو هزار بومگردی کشور را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه خسارت ویروس کرونا به بومگردی ها ۱۰۰ درصد بود، ابراز داشت: این آسیب به حدی شدید است که برخی از صاحبان بومگردی را بر آن داشته تا اقامتگاه خود را به فروش بگذارند.

اکبر رضوانیان با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی، برآوردی کلی از خسارت وارد شده به صنعت گردشگری داشته و از دولت، تخصیص ۳۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی را درخواست کرده است، تصریح کرد: اما زیان مالی تحمیل شده از ناحیه شیوع ویروس کرونا به اقامتگاه های بومگردی هنوز برآورد نشده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان یکی از مراکزی است که بیشترین اقامتگاه بومگردی را در سطح کشور دارد، اظهار کرد: واضح است که بومگردی ها تا چند ماه دیگر هم نمی توانند درآمدی به دست آورند که معوقات مالیات، بیمه و هزینه های جاری را پرداخت کنند، چون بهار را از دست داده اند، بعد هم ماه رمضان فرا می رسد که کلا زمان سفر در کشور نیست، بعد از آن تابستان می شود که امکان سفر به بسیاری از مناطق وجود ندارد، در زمستان هم شرایط سفر در برخی دیگر از مناطق کشور وجود ندارد، وضعیت ورود گردشگران خارجی هم که کاملا معلوم است، عملا هیچ یک از تاسیسات گردشگری در سال ۹۹ امکان نقش آفرینی نخواهند داشت.

تعطیلی و نابودی یک بومگردی برابر با نابودی و تخریب یک قوم، فرهنگ، توسعه پایدار، روستا، ساکنان آن و توقف مهاجرت معکوسی است

نائب رئیس جامعه اقامتگاه های بوم گردی ایران تعطیلی و نابودی یک بومگردی را برابر با نابودی و تخریب یک قوم، فرهنگ، توسعه پایدار، روستا، ساکنان آن و توقف مهاجرت معکوسی دانست و افزود: با تعطیلی یک اقامتگاه، فقط یک شغل از بین نمی رود، بلکه هویت و فرهنگ نابود خواهد شد.

وی تاکید کرد: بهتر است تسهیلاتی که برای تاسیسات گردشگری در نظر گرفته اند را یا با سود پایین تر و دوره بازپرداخت طولانی تر تخصیص دهند یا این تسهیلات را به جای کارآفرینان و شاغلان گردشگری، با عنوان «وام سفر» با سود کمتر و دوره بازپرداخت طولانی به همه اقشار بدهند تا انگیزه سفر شود.

رضوانیان در ادامه یادآور شد: باید سیستم دقیقی برای این کار طراحی شود تا این تسهیلات فقط خرج سفر شود و بازه زمانی محدودی هم برای مصرف آن تعیین شود. حسن این اقدام آن است که هم از سفر مردم حمایت شده و هم از تعطیلی کسب و کارهای خرد که ماه ها زیان مالی را تحمل کرده اند، جلوگیری خواهد شد.

توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک همیشه به عنوان یک دغدغه برای مدیران و مسئولان کشور بوده است. صنعتی که می تواند به راحتی اشتغال ایجاد کند، ارزآوری داشته باشد، رونق تولید داشته باشد و غیره و این در حالیست که در وجه مقابل آن کمترین هزینه را برای رونق آن می توان پرداخت.

عزم و نگاه ملی و فراملی مدیران و مسئولان گردشگری یکی از مهمترین عوامل موثر بر توسعه این صنعت درآمدزاست. در کنار آن انجام پروژه های خلاقانه و بدیع تبلیغاتی برای شناسایی ظرفیت های گردشگری می تواند یکی از مهمترین عوامل جذب توریست و گردشگر از سراسر دنیا باشد. معرفی حوزه بومگردی به عنوان یک بخش نوپا و صدالبته جذاب و مورد پسند برای گردشگران به خصوص توریست های خارجی علاوه بر معرفی ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی می تواند زمینه اشتغال زایی بسیاری از هموطنان و خانواده های آنها را فراهم کند.

کد خبر: ۱۹٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha