۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
روند اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ | اشتغال‌زایی بر مدار وام
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

روند اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ | اشتغال‌زایی بر مدار وام

سمنان- مسئولان استان سمنان می‌گویند که طی یک‌سال اخیر سه هزار میلیارد تومان درخواست تسهیلات به بانک‌های استان ارجاع و یک هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که بخش اعظم آن تبصره ۱۸ بوده است.

بازار، گروه استان‌ها: تسهیلات ادامه سیاست دولت دوازدهم توسط دولت سیزدهم بود تنها نام آنها عوض شد در دولت قبل نامش بهین یاب بود و در دولت جدید رونق تولید نام گرفت از سوی دیگر تسهیلات تولید و اشتغال نیز به تبصره ۱۸ تغییر نام داد و اما جدی‌تر هم گرفته شد.

حالا اما آمارها نشان می دهد که علی رغم اختصاص بودجه های خوب برای پرداخت تسهیلات بانکی از سوی بانک های عامل استان، همچنین نسبت سه به یک برای ارجاع پرونده‌ها و پرداخت وام‌ها، برقرار است که یکی از مباحث مطروحه درباره آن را می توان کمبود منابع بانک‌های عامل دانست اما اوضاع در تبصره ۱۸ نسبتاً خوب است و به خصوص بعد از سفر رئیسی به استان سمنان وضعیت اعتبارات این تبصره بهتر نیز شد.

قبل از هر چیز اما باید بدانیم که اصلاً تبصره ۱۸ چیست؟ این تسهیلات درواقع برای حمایت از تولید و اشتغال پرداخت می‌شود و متقاضیان آن هم طبق قانون، افراد، اشخاص، شرکت‌ها و حتی تعاونی‌ها نامیده شده است یعنی قانون دست هر کس را که می‌خواهد در این کشور تولید و اشتغال داشته باشد را برای دریافت وام بازگذاشته است.

ارائه تسهیلات برای اشتغال زایی و تولید

یک کارشناس اقتصادی درباره این تسهیلات به بازار می گوید: در همان سال مصوبه تسهیلات تبصره ۱۸ یعنی ۹۷؛ حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز برای این منظور اختصاص یافت اما در دولت سیزدهم اهتمام بیشتری بر این منظور گذارده شد تا جایی که در استان سمنان تنها سه هزار میلیارد تومان پرونده وام‌های تبصره ۱۸ فقط در یک سال تشکیل شد.

تسهیلات ادامه سیاست دولت دوازدهم توسط دولت سیزدهم بود تنها نام آنها عوض شد

حسن همتیان با بیان اینکه کسب و کار خرد و خانگی با حداقل یک فرصت شغلی جدید ایجاد کنند اولویت این تسهیلات هستند، ابراز کرد: در قانون آمده کسانی که سه اشتغال یا بیشتر ایجاد کنند و واحدهای کوچک که بتوانند پنج شغل ایجاد کنند نیز می توانند این تسهیلات را دریافت کنند اما ظاهرا در دولت سیزدهم به خصوص بعد از سفر رئیس جمهور به سمنان قدری اعطای این تسهیلات رونق بیشتری گرفته و سخت گیری ها کمتر شده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم تعاونی ها و همچنین کسب و کارهای دانش بنیان نیز در اولویت قرار گرفتند، بیان کرد: ارائه مدل اشتغال زایی نیز به نظر می رسد قدری آسان تر شده و تسهیلات تقریباً به همه پرداخت می‌شود و تنها باید حداقل های شرایط را داشت اما مشکل به عقیده ما اینجا نیست موضوع آنجا اهمیت پیدا می کند که آیا بانک‌ها نیز این میزان اعتبارات را می‌توانند برای اعطای وام‌ها تامین کنند؟

روند اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ | اشتغال‌زایی بر مدار وام

ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان در سمنان

استاندار سمنان اما با بیان اینکه یک هزار و ۹۰ پرونده برای تسهیلات بانکی طی یک سال اخیر در سراسر استان به بانک های عامل ارجاع شده است، گفت: مجموعاً برای این طرح ها برای دریافت سه هزار و ۲۶۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بانک های عامل استان سمنان معرفی شدند و در نهایت تاکنون ۵۱۷ پرونده توانسته اند نزدیک به یک هزار میلیارد تومان تسهیلات خود را مصوب شده ببینند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در زمینه تبصره ۱۸ نیز در یک سال اخیر بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان مصوب و پرداخت شده که بسیار فراتر از میزان سهمیه استان سمنان برآورد می شود، ابراز کرد: از حیث پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ وضعیت استان سمنان در قیاس با سایر استان های کشور در رتبه خوبی است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۴۰ میلیارد تومان برای ۴۸۶ طرح در زمینه تبصره ۱۸ تسهیلات پرداخت شده است، تاکید کرد: ۱۳ بانک عامل استان توانسته‌اند تاکنون این میزان تسهیلات را پرداخت کنند همچنین باید گفت ۱۲۴ درصد از سهمیه تبصره ۱۸ استان سمنان تاکنون محقق و پرداخت شده است که نشان می دهد در این زمینه ۲۴ درصد بیش از سهمیه، جذب داشته‌ایم.

ارائه طرح ها به بانک ها برای دریافت تسهیلات

استاندار سمنان با بیان اینکه بانک کشاورزی استان سمنان ۱۹۴ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ را برای ۱۰۸ طرح تولیدی و اشتغا زایی تاکنون پرداخت کرده که ۱۰۳ درصد سهمیه این بانک در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ محقق شده است، گفت: دیگر بانک ها نیز تلاش دارند تا تسهیلات تبصره ۱۸ خود را پرداخت کنند تا شاهد ارتقای تولید و اشتغال خوبی در استان باشیم.

کسانی که سه اشتغال یا بیشتر ایجاد کنند و واحد های کوچک که بتوانند پنج شغل ایجاد کنند نیز می توانند این تسهیلات را دریافت کنند

هاشمی با بیان اینکه در بین دستگاه های اجرایی استان‌ نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت بیشترین میزان جذب تسهیلات تبصره ۱۸ را با ۲۸۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داشته است، گفت: ۲۶ طرح در حوزه صمت توانسته اند از تسهیلات تبصره ۱۸ بهره مند شوند همچنین سازمان جهاد کشاورزی نیز توانسته ۱۳۸ طرح را برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ تولید و اشتغال به بانک های عامل معرفی کند که از لحاظ طرح، بیشترین میزان در استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۶۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سهم طرح های جهاد کشاورزی استان سمنان از تبصره ۱۸ اشتغال و تولید است، بیان کرد: دو اداره کل راه و شهر سازی استان سمنان نیز ۱۲۲ طرح را برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به بانک‌های عامل معرفی کرده‌اند و کمیته امداد و بهزیستی به ترتیب با ۷۶ و ۳۱ طرح در ادامه فهرست جذب تسهیلات تبصره ۱۸ اشتغال و تولید دستگاه‌های اجرایی استان قرار دارند.

روند اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ | اشتغال‌زایی بر مدار وام

آزمودن دوباره یک خطا

یک کارشناس بانکداری اما با بیان اینکه اشتغال بر مدار وام سیاست غلطی بود که دوباره آزموده شد، گفت: اگر قرار بود تسهیلات بانکی مشکل بیکاری و تولید را در کشور حل کند باید در دولت دوازدهم تمام مشکلات رفع می شد لذا این سیاست که راه اشتغال و تولید از تسهیلات بانکی می گذرد جز بدهکار کردن مردم و ورشکست کردن بانک ها اثری نخواهد داشت.

تاکنون بیش از ۸۴۰ میلیارد تومان برای ۴۸۶ طرح در زمینه تبصره ۱۸ تسهیلات پرداخت شده است

مرتضی صالح آبادی با بیان اینکه تسهیلات بانکی امروز دو ایراد عمده دارد نخست اینکه بانک ها توان پرداخت آن را تا حدی ندارند و ایراد دوم اینکه تنها مشکل واحد های تولیدی نقدینگی نیست بلکه بازار فروش است که تا زمانی حل نشود، نمی توانیم امیدوار به حل مشکلات تولید در کشورمان باشیم، بیان داشت: یک واحد تولیدی تا زمانی که چرخه عرضه سالم اقتصادی نداشته باشد با هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز موفق نخواهد شد لذا دولت به جای تامین نقدیننگی بهتر از تامین بازار تولید را در دستور کار قرار دهد.

اشتغال بر مدار وام منتقدان بسیاری دارد کسانی که اعتقاد دارند وام به تنهایی سبب می شود تا تولیدکننده مشکل دار به تولید کننده مشکل دار بدهکار به بانک بدل شود. باید دید که آیا دولت در کنار تسهیلات در سال دوم خود می تواند بیشتر به بازار فروش به ویژه در عرصه خارجی و منطقه‌ای بپردازد؟

کد خبر: ۱۹۷٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی حسینی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      4 0
      خدا قوت بده بهتون در لرستان میگن اعتبار نیموده از این به بعد منتظر اعتباریم بینم میاد یا نه سه ماهه اوا سال اصلا اعتبارنیست شش ماه دیگه منتظر اعتباریم سه ماهه اخر هم حسابها بسته میشه
      • علی9 IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
        1 1
        دمت گرم خداشاهده ساوه هم همینطوره
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      3 0
      سلام اردبیل هم مثل لرستان و ساوه !
      • bahram US ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
        1 0
        سلام شهرستان جلفا هم دقیقا این شرایط رو داره