۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
آمار غیرواقعی اشتغال و عمیق‌تر شدن زخم بیکاری در همدان
یادداشت؛

آمار غیرواقعی اشتغال و عمیق‌تر شدن زخم بیکاری در همدان

همدان-«ارائه آمارغیرواقعی ایجاداشتغال درهمدان نه‌تنها زخم بیکاری راالتیام نمی‌بخشدبلکه فرصت توجه به مشکل بیکاری دراین استان رانیزازآن صلب می‌کند»این جمله سطری ازیادداشت فاطمه بختیاری است که می خوانید.

فاطمه بختیاری؛ بازار: بدون شک بیکاری عامل اصلی در تعیین میزان سلامت اقتصاد است چراکه اگر اقتصاد بهره‌وری را به حداکثر برساند همه افراد با حقوق و دستمزد مشخصی استخدام می‌شوند.

واقع امر این است که ازلحاظ اقتصادی یک فرد بیکار نمی‌تواند به شکل درست و بهینه از منابع جامعه استفاده کند کما اینکه نرخ بیکاری، آماری قدرتمند است که سیاست دولت و تصمیمات شخصی را شکل می‌دهد و دولت از نزدیک نرخ بیکاری را زیر نظر دارد چراکه نه‌تنها بیکاری نشان می‌دهد که اقتصاد در اوج بهره‌وری کار نمی‌کند بلکه سیاستمداران نیز متوجه می‌شوند که تصمیمات آن‌ها رویه درستی نداشته است.

بیکاری علاوه بر تأثیرات اقتصادی خود، جنبه‌های اجتماعی نیز دارد چراکه یک فرد بیکار علاوه بر اینکه از تشکیل زندگی مشترک بازمی‌ماند ازنظر اجتماعی هم درگیر مشکلاتی است و به‌واسطه آن تعداد کثیری از افراد جامعه و بخصوص جوانان از ازدواج دور شده و سبب کاهش جمعیت و بالا رفتن ناهنجاری‌های اجتماعی و پیامدهای ناگوار اجتماعی و خانوادگی دیگر می‌شود.

در این میان هدفی که مسئولین به‌خصوص در دولت سیزدهم ترسیم و عزم خود را جزم کرده‌اند که به سن جوانی جمعیت بیشتر توجه شود نیازمند زیرساخت‌هایی است چراکه این موضوع با عملکردی که از مسئولین استانی در رابطه با ارائه غیرواقعی آمار اشتغال شاهد آن هستیم در تناقض شدید قرار دارد.

مع‌هذا روی گفتاردرمانی و تحلیل مشکلات نمی‌توان حساب باز کرد ضمن اینکه مشکلات کاملاً بیانگر درد عمیق و خانمان‌برانداز بیکاری است و نیازی به تحلیل و واکاوی دردها و مشکلات نیست هرچند زخم بیکاری با نسخه درمانی مدیریت‌شده التیام پیدا می‌کند.

اضطراب و دغدغه فردا در مورد پرداخت هزینه خانه و زندگی و پیدا کردن کار و یا کارهای مناسب که بتواند پاسخگوی نیازهای مالی فرد و خانواده باشد مشکل اکثر جوانان همدانی است که رفع این دغدغه همتی جدی از سوی مسئولان و متولیان را انتظار دارد

ناگفته پیداست که اضطراب و دغدغه فردا در مورد پرداخت هزینه خانه و زندگی و پیدا کردن کار و یا کارهای مناسب که بتواند پاسخگوی نیازهای مالی فرد و خانواده باشد مشکل اکثر جوانان همدانی است که رفع این دغدغه همتی جدی از سوی مسئولان و متولیان را انتظار دارد.

البته همان‌طور که بارها عنوان‌شده عدم مدیریت کارآمد و موفق یکی از مسائل اساسی و ریشه‌ای در جامعه است تا آنجا که گاهی مدیران و مسئولین ازنظر کارآمدی و اعتماد نه‌تنها به سمت جلو حرکت نمی‌کنند بدتر ازنظر کارایی پسرفت هم دارند که یکی از این موارد ناکارآمدی را می‌توان در ارائه غیرواقعی اشتغال جوانان در استان همدان شاهد بود.

درحالی‌که مسئولین به‌خوبی می‌دانند مشکلات و زخم‌های کهنه بیکاری همیشه رخساره جوانان همدانی را زرد و پریشان کرده بازهم در اقدامی خلاف وجدان و تعهد و مسئولیت‌پذیری بجای ارائه درست و واقعی از آمار اشتغال استان برای خودنمایی آمار غیرواقعی ارائه می‌دهند غافل از اینکه ارائه این آمار فرصت توجه مرکزنشینان به مشکل بیکاری در استان همدان را نیز از آن صلب می‌کند.

البته بارها دولتمردان و مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تلاش برای اشتغال‌زایی صحبت کرده‌اند و وعده‌هایی مبنی بر رفع بیکاری صدر صحبت‌های آنها بوده اما متأسفانه در عمل موفقیت‌های چندانی به وجود نیامده است.

مخلص کلام اینکه ارائه آمار غیرواقعی از ایجاد اشتغال در استان همدان نه‌تنها مشکل بیکاران را حل نمی‌کند بلکه به مشکلات دیگر اعم از فرصت سوزی اشتغال جوانان استان در آینده دور و نزدیک می‌انجامد و مضاف بر این باعث سلب اعتماد مردم از مسئولین می‌شود.

*فعال رسانه

کد خبر: ۱۹۷٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha