۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۰
بیش‌واکنشی بورس به خبر تثبیت نرخ ارز نیمایی
کارشناس بازار سرمایه تحلیل کرد

بیش‌واکنشی بورس به خبر تثبیت نرخ ارز نیمایی

امینی، کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به سیاست‌های ابرازی بانک مرکزی و اعلام خبر تثبیت نرخ دلار نیمایی در محدوده ۲۸,۵۰۰ تومان بازار سرمایه به این اظهارنظر به نوعی بیش واکنشی نشان داده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سیروان امینی کارشناس بازار سهام در خصوص دلایل منفی‌های بورس در هفته جاری بیان کرد: با توجه به شفافیت بالای بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، تاثیرپذیری این بازار از متغیرهای اقتصادی نیز بیشتر است. بازار سرمایه در ۳ ماه اخیر نسبت به افزایش نرخ ارز بی تفاوت نبوده و هم شاخص کل بورس و هم شاخص کل هم وزن افزایش داشته اند؛ اما در مجموع، بازار سرمایه به عنوان نمایشگر اقتصاد کشور، هنوز جای رشد دارد.

وی اضافه کرد: اما با توجه به سیاست‌های ابرازی بانک مرکزی و اعلام خبر تثبیت نرخ دلار نیمایی در محدوده ۲۸,۵۰۰ تومان بازار سرمایه به این اظهارنظر به نوعی بیش واکنشی نشان داده است. چرا که تا قبل از این هم شرکت‌های صادرات‌محور این بازار، درآمدهای ارزی خود را با نرخ بالاتر از این نرخ تسعیر نکرده‌اند که حالا نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومانی منجر به کاهش درآمد این شرکت‌ها شود. البته که انتظار می‌رفت نرخ ارز نیمایی به نرخ‌های بازار آزاد نزدیکتر شده و سودآوری شرکت‌ها رشد کند؛ اما نکته اینجاست که هزینه‌های تولید در شرکت‌ها هم رشد قابل توجهی داشته و اگر تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما منجر به ثبات هزینه‌ های تولید در این شرکت‌ ها هم شود، بیش‌واکنشی بازار سرمایه نسبت به خبر تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما، دوامی نخواهد داشت و می‌توان امیدوار بود که در روزهای آینده شاهد رشد ملایم بازار باشیم. ‌ شخصاً معتقدم بازار سرمایه کماکان پتانسیل رشد دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در مفاهیم اولیه سرمایه‌گذاری اقتصادی اختلافاتی با مبانی اصلی اقتصادی و سرمایه‌گذاری داریم. اقتصاد ما با چالش تورم مواجه است و سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که ارزش پول آنها نسبت به تورم مصون بماند. بنابراین هر بازاری که چشم‌انداز رشد کوتاه‌مدت‌تری داشته باشد، نقدینگی بیشتری جذب می‌کند. اگر تورم در کشور ما نرخ با ثباتی داشت، قطعاً بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار برای سرمایه گذاری‌های بلندمدت بود؛ ولی تا وقتی شاهد نوسان نرخ تورم در کشور هستیم، بازارهای موازی بازار سرمایه شاید گاهی اقبال بیشتری هم در جذب نقدینگی داشته باشند. در هر حال، انتظار می‌رود سرمایه‌گذارانی وارد بازار سهام شوند که هدف واقعی آنها سرمایه‌گذاری با نگاه بلندمدت(حداقل ۲ سال) است، نه نوسان‌گیری کوتاه‌مدت! سهام صنایع بنیادی که در آنها از مزیت اقتصادی در داخل و خارج از کشور برخوردار هستیم، گزینه‌های مناسب‌تری نسبت به سایر سهام برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

کد خبر: ۱۹۷٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha