۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
۹۸ درصد سطح شهرستان‌های زنجان دچار خشکسالی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان:

۹۸ درصد سطح شهرستان‌های زنجان دچار خشکسالی است

زنجان- جزءقاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: طی یک سال اخیر ۹۸.۷ درصد سطح شهرستان‌های استان زنجان دچار خشکسالی است و غیر از ابهر بقیه شهرستان ها ۱۰۰ درصد سطح دچار خشکسالی است.

علیرضا جزء قاسمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میزان بارش‌ها در استان زنجان امسال نسبت به میانگین بلند مدت ۳۹.۹ درصد و نسبت به سال گذشته نیز که خشکسالی بود، ۲.۲ درصد کاهش یافته است،گفت: ۱۰ درصد آب مصرفی در استان در بخش شرب و صنعت استفاده می‌شود و ۹۰ درصد این میزان در بخش کشاورزی است.

وی ابراز کرد: بیش از ۷۵ درصد منابع آبی استان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و باید با اجرای طرح‌هایی از منابع آب پایدار بهره مند شویم و از آب‌های سطحی استفاده بهینه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در زمان حاضر بیش از ۶۵ درصد مردم استان الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند و حدود ۱۰ درصد مشترکان استان پرمصرف بوده و بیش از ۲ برابر الگو، مصرف دارند.

وی ادامه داد: در این میان زنجان جزو استان‌هایی است که بارش مناسب نداشته و در بحث خشکسالی و طی یک سال گذشته ۹۸.۷ درصد سطح شهرستان‌های استان دچار خشکسالی است و غیر از شهرستان ابهر بقیه شهرستان ها ۱۰۰ درصد سطح دچار خشکسالی است.

جزءقاسمی تاکید کرد: تامین آب استان از منابع سطحی و از سد تهم و کینه ورس است که این ۲ سد، آب شرب شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره را تامین می‌کند و آب مورد نیاز بقیه مناطق استان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه کمبود بارش‌ها باعث خشکسالی در استان شده و به طور میانگین، میزان کاهش بارندگی‌ها در کشور ۲۹ درصد است، ادامه داد: این کمبود در زنجان ۱۰ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب زنجان در ۲۱ شهر استان با جمعیت بالای ۷۵۰ هزار نفر و ۶۲۴ روستا از مجموع ۹۰۷ روستا که ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان را شامل می‌شود به مشترکان خدمات ارایه می‌دهد.

کد خبر: ۱۹۷٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha