۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
خروج ترکیه از سوریه؛ دستاوردی مهم برای تهران| ظهره وند: دور زدن ایران مطرح نیست
در گفتکو با بازار بررسی شد؛

خروج ترکیه از سوریه؛ دستاوردی مهم برای تهران| ظهره وند: دور زدن ایران مطرح نیست

کارشناسان مسائل بین الملل معتقد هستند خروج ترکیه از سوریه به نفع جمهوری اسلامی و محور مقاومت تلقی می شود و نشست سه جانبه بدون حضور ایران ربطی به مناسبات دوجانبه روسیه و ترکیه و دور زدن تهران ندارد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: به تازگی نشستی با حضور ترکیه، سوریه و روسیه با موضوع مبارزه با تروریسم بدون حضور ایران برگزار شده است. بر همین اساس، تحلیلهای گوناگونی در این خصوص مطرح شده که با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار ایران در سوریه، چرا ایران از این اجلاس حذف شده است؟

برخی مدعی هستند که عدم حضور ایران در نشستی که در مورد سوریه و با حضور ترکیه و روسیه برگزار شد، تنها یک پیام برای جمهوری اسلامی دارد و آن هم کنار گذاشته شدن از مناسبات منطقه‌ای با نقشه «پوتین» و «اردوغان» است که به نوعی نشان دهنده دور زدن ایران محسوب می شود.

خروج ترکیه از سوریه؛ دستاوردی مهم برای تهران | آیا ایران دور زده شده است؟

در این میان؛ دکتر «احمد زارعان» عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل راهبردی و پژوهشگر مسائل غرب آسیا به خبرنگار بازار گفت: اجلاسی میان روسیه، ترکیه و سوریه با موضوع حذف ترکیه از مناطق شمالی سوریه برگزار شد و آنکارا متعهد شد که از شمال سوریه خارج شود که این موضوع دستاورد خوبی برای ایران است.

وی افزود: من تعبیر کنار گذاشتن ایران از موضوعات مهم سوریه را ندارم، چرا که ما دولت سوریه را یک دولت مستقل می دانیم در حالی که سیاست خارجی آن حق تصمیم گیری دارد. لذا، زمانی که سوریه دارای یک اتحاد استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران است، طبیعتا در موضوعات سیاست خارجی خود تصمیماتی اتخاذ نمی کند که مغایر منافع ملی ایران باشد.

کارشناس مسائل راهبردی اضافه کرد که از هر جهت به این نشست نگاه کنیم، خروج ترکیه از سوریه به نفع جمهوری اسلامی و محور مقاومت تلقی می شود و برداشتی از کنار گذشتن جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست.

خروج ترکیه از سوریه؛ دستاوردی مهم برای تهران | آیا ایران دور زده شده است؟

از طرفی، «ابوالفضل ظهره وند» سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا و کارشناس مسائل بین الملل به خبرنگار بازار می گوید: من تصور نمیکنم که عدم حضور ایران به معنای کنار گذاشتن جمهوری اسلامی باشد، بلکه موضوع این نشست در رابطه با مسئله ترکیه و تحرکات این کشور در سوریه بود که قصد داشت تحرکاتی انجام دهد که بر خلاف مصالح منطقه، دولت سوریه، ایران و روسیه است.

وی افزود: از طرفی از قبل، ملاحظات ایران در خصوص این مسئله منتقل شده است. بنابراین من فکر می کنم به منظور پیش رفتن روان جلسه، همان ملاحظات بدون حضور ایران به طرف ترک ابلاغ شده است.

دیپلمات سیاست خارجی اضافه کرد که ملاحظات ژئوپلیتیکی منطقه موجب ایجاد یک هم راستایی میان ایران، روسیه و سوریه شده است. بنابراین، ترکها در اینجا مواضع ما را از زبان خود دولت دمشق و طرف روسی دریافت کرده و این موضوع به معنای حذف ایران در نشست چهارجانبه نیست. این نشست یک مورد مشخصی بود که روسها در حال انجام اقداماتی هستند.

ابوالفضل ظهره وند ادامه داد : از طرفی این نشست ربطی به مناسبات دوجانبه روسیه و ترکیه و دور زدن ایران ندارد؛ بلکه بحث در خصوص تحرکات ترکیه در منطقه مربوط به مقاومت است.

وی گفت: این یک نشست یک نشست خاصی بود که خود ایران هم لزومی برای حضور ندیده است. همان ملاحظاتی که ایران مدنظر قرار می دهد، قطعا روسیه و سوریه هم در نظر دارند. حال باید منتظر ماند و دید خروجی این نشست چه خواهد بود، زیرا برخی تصور می کنند که ایران در حال تحمیل موضع خود است. اما خود روسیه و سوریه همان مواضع ما را دارند و به طرف آنکارا منتقل می کنند.

کد خبر: ۱۹۷٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha