۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۶
کیفیت کارهای  دیمی ایرانی ها در جهان، اول است
یک باغدار انجیر استهبانی در گفتگو با بازار:

کیفیت کارهای دیمی ایرانی ها در جهان، اول است

کشور ایران در حال حاضر از لحاظ کیفیت در برداشت دیم محصول انجیر، در جایگاه اول دنیا قرار دارد و سالانه ۹۰ درصد از تولیدات خود را به کشورهای دیگر از جمله چین صادر می کند.

یاسمن بلوردی؛ بازار- مرتضی ذبیحی، باغدار، تولید کننده و صادرکننده اهل استهبان استان فارس در خصوص وضعیت بازار انجیر میگوید: بازار مثل همیشه خوب است چون انجیر تنها جنسی است که مثل برخی محصولات کشاورزی افت قیمت نداشته و برعکس افزایش قیمت هم داشته است.

ذبیحی می افزاید: در حال حاضر تمامی انجیرهای موجود در بازار، تولیدات داخل است و در حقیقت تنها کشوری که انجیر خشک و باغ هایش به صورت دیم است؛ ایران است و بصورت مشخص، انجیر شهرستان استهبان است. به عبارت دیگر این شهر بزرگترین باغ دیم انجیر در جهان را دارد.

وی میگوید: تولید انجیر در درجه اول در استهبان، بعد داراب، کازرون، آبسرد و غیره است اما هیچکدام به کیفیت استهبان نیست و برای فروش بایستی با انجیر استهبان مخلوط شود. از سوی دیگر از نظر میزان تولیدان هم تولیدات این شهرها چندان بالا و قابل رقابت با استهبان نیست. از نظر قیمت نیز متفاوت است چون همانطور که میدانید انجیر وقتی از باغدار خریداری می‌شود به ۱۵ نوع دسته بندی، گرید بندی و قیمت گذاری می شود و پس از آن روانه بازار می شود. به طوری که در حال حاضر یک کیلوگرم انجیر استهبان از کیلویی ۴۰ هزار تومان تا  ۲۵۰ هزار تومان متغیر است. اما به صورت میانگین با قیمت ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان فروخته می شود.

ذبیحی در خصوص میزان برداشت انجیر در کشور می گوید: سالانه ۲۰ میلیون کیلوگرم انجیر در کشور برداشت می‌شود که در سالهای پربارش بیش از این نیز می‌شود.

تاثیر ریزگردها بر کیفیت انجیر

این باغدار استهبانی در خصوص مشکلاتی که در بحث تولید انجیر دارند، میگوید: بزرگترین مشکل ما درواقع گردوخاک و ریزگردها هستند چون روی کیفیت محصول تاثیر می گذارند. به این طریق که ریزگردها روی برگ انجیر مینشیند و باعث می‌شود درخت نتواند خوب اکسیژن بگیرد و این امر نیز موجب می‌شود کیفیت محصول پایین بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که شاخص کیفیت انجیر چه مواردی است، میگوید: در درجه اول رنگ است. به این معنا که رنگ زرد و سفید بالاترین کیفیت را دارد. این در شرایطی است که انجیر دست چین نیست بلکه  به درخت چسبیده خشک می شود و  وقتی در حالت دونمه است روی زمین می افتد و پس از آن برداشت میشود. بعد از برداشت نیز سه روز در آفتاب در مزرعه نگهداشته می‌شود. هرچقدر انجیر بعد از برداشت بیشتر آفتاب بخورد هم رنگش بهتر است هم کیفیتش بهتر می‌شود.

ذبیحی می افزاید: درشتی و ریزی انجیر هم شاخص بعدی کیفیت است که بسیار هم مهم است؛ هرچقدر درشت‌تر با کیفیت‌تر.

۹۰ درصد انجیر ایران صادر می‌شود/ چین اصلی ترین مشتری انجیر ایرانی است

ذبیحی خاطرنشان میکند: در حال حاضر از لحاظ کیفیت در برداشت دیم، در دنیا اولین هستیم. این در حالی است که کشورهایی مانند ترکیه، یونان، سوریه و کالیفرنیای آمریکا  نیز تولید انجیر دارند  اما هیچکدام  به این کیفیت نیست چون محصولشان خشک برداشت نمی‌شود بلکه به صورت ترچینی است و بعد از مدتی رنگ برمیگرداند.

وی با بیان اینکه بر خلاف گذشته الان به دلیل مبارزه با آفات اقدام به سم زدن به انجیر میشود و از حالت ارگانیک بیرون آمده است، می افزاید: امسال آفات خاصی نداشتیم اما در کل آفتی که بیش از دیگر آفات انجیر را اذیت میکند مگس‌سرکه است.

این فعال بخش کشاورزی کشور میگوید: ۹۰ درصد انجیر ایران صادر می‌شود و مقاصد صادراتی ما در درجه اول کشور چین است. در سالهای قبل به کشورهایی همچون آلمان، رومانی، فرانسه، هلند و تا حدودی کانادا و آمریکا نیز صادرات داشتیم اما چندسالی است به دلیل تحریمها محدود شده است.

وی در خصوص ارزش ریالی این حجم از صادرات به صورت سالانه نیز میگوید: سالانه حدود ۱۸ میلیون کیلوگرم صادر می شود که اگر قیمت هر کیلو انجیر به صورت میانگین ۵ دلار حساب کنیم رقم بالایی می‌شود.

این باغدار استهبانی که یکی از بزرگترین باغداران کشور است و  بالای ۲۰۰ هکتار باغ دارد در خصوص ماشین آلات مورد استفاده در تولید، برداشت و فرآوری انجیر نیز میگوید: عمدتا از دستگاه های آلمانی استفاده می‌کنیم که غالبا برای بسته بندی و فرآوری انجیر کاربرد دارد. به طوری که با فرآوری انجیر محصولاتی همچون  شربت انجیر، کلوچه انجیر و مسقطی انجیر تولید می‌کنیم.

ذبیحی با بیان اینکه این کارخانه های فرآوری انجیر متعلق به بخش خصوصی است، می گوید: تنها درخواست ما از دولت این است که چوب لای چرخ منِ تولیدکننده نگذارد. یک تولید کننده در ایران به معنای واقعی ذلیل است و علاوه بر اینکه به هیچ وجه حمایت نمی‌شود پروسه های اداری برای انجام کوچکترین کاری، بقدری زیاد  است که برخی تولیدکنندگان در نیمه راه کار را رها میکنند.

وی میگوید: از جمله سنگ اندازی هایی که از سوی دولت در کار ما انجام شده این بود که زمانی ما ۹ نمونه شربت انجیر تولید میکردیم اما با وجود داشتن پروانه ساخت و بقیه موارد قانونی، بعد از ۹ ماه فعالیت کار ما را غیرقانونی خواندند و جمع کردند! بعد از مدتی هم اعلام کردند که کارشان تنها یک اشتباه بوده است!

کد خبر: ۱۹٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha