۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
اشتباه سازمان برنامه در محاسبه درآمدها کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی را به همراه دارد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

اشتباه سازمان برنامه در محاسبه درآمدها کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی را به همراه دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: اشتباه سازمان برنامه در بودجه سال جاری در میزان درآمدها موجب کسری بزرگ حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه شده که واضح است چنین کسری بزرگی موج تورمی در دل خود دارد.

به گزارش بازار، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز (یکشنبه ۱۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: ابتدا لازم می‌دانم از عنایت صمیمانه مقام معظم رهبری در دیدار با مردم استان اصفهان قدردانی کرده و عهد می‌بندم همانند ۴۰ سال گذشته هرآنچه در توان داریم برای خدمت به کشور، انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ذیل مقام عظمای ولایت در طبق اخلاص گذاشته و ذره ای کوتاهی نکنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مقام معظم رهبری از دولت مردان خواستند برای حل مسئله آب اصفهان تلاش بیشتر کرده و شب را از روز نشناسند. به تبعیت از این فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به دولتمردان مخصوصا رئیس جمهور عرض می‌کنم متاسفانه اقدام موثری برای حل مسئله آب استان اصفهان انجام نشده است. اگر می‌خواهیم دشمن در القاء یاس و بن بست در کشور ناکام بماند باید در عمل و فراتر از حرف و شعار تمام تلاش خود را به کار ببندیم. بیش از ۶ ماه از سفر رئیسس جمهور به استان اصفهان گذشته انتظار داریم به قول های داده شده عمل شود.

وی، تصریح کرد: این روزها علی رغم هشدارهای قبلی در زمان رای اعتماد به دولت اقتصاد کشور گرفتار مارپیچ تورم شده و عمده تیم اقتصادی دولت آشنایی چندانی با حوزه‌هایی که در اختیار گرفته اند ندارند. بعضا در گزینش مدیران اصلی، معاونان وزارتخانه ها و استانداران نیز به نحوی عمل کرده اند که بیشتر شائبه تقسیم سهم به ذهن خطور می‌کرد تا برنامه‌ای جدی برای قلبه به مشکلات موجود، مشکلاتی که طی هشت سال ریاست جمهوری حسن روحانی بر کشور وارد شد، برای حل این عارضه نیاز به پیروان مکتب حاج قاسم سلیمانی بود تا جان فدای ملت و رهبری باشند نه برخی از افرادی که بیشتر به فکر رضایت همکلاسی ها و پدرخوانده های خود هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: اگرچه منکر تبعات مشکلات گذشته، اغتشاشات اخیر و تحرکات سنگین دشمنان خارجی بر وضعیت موجود در حوزه اقتصاد نیستیم اما نمیتوانیم در عین حال ضعف، بی انگیزگی و بی برنامگی تیم اقتصادی دولت را برای عبور از وضع موجود انکار کنیم.

موسوی لارگانی، افزود: ابتلای اقتصاد کشور به تورم مضمن موجب ازبین رفتن توان خرید خانوارهای کشور خصوصا افراد ضعیف شده، تنها افزایش حقوق چاره کار نیست بلکه با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری باید تورم موجود را مهار کرد که به تیم اقتصادی کارآمد و دارای تخصص و تجربه نیازمند است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ، عنوان کرد: در بحث لایحه برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ انتظار داشتیم در جلسات سران قوا حداقل هماهنگی اولیه در این خصوص مابین روسای قوه‌های مجریه و مقننه اتفاق افتد تا حداقل مجلس بداند چه مسیری پیش روی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان برنامه و بودجه هنوز نتوانسته است اشکلات جدی در نظام بودجه ریزی کشور را برطرف کند، اشتباه این سازمان در بودجه سال جاری در میزان درآمدها مزید بر علت است و موجب کسری بزرگ حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه سال جاری شده که واضح است چنین کسری بزرگی موج تورمی در دل خود دارد، چرا که دولت برای پرداخت حقوق کارکنان ناچار به استقراض از بانک مرکزی خواهد دش که یعنی چاپ پول و تورم بیشتر. دلیل بروز اشکلات این است که سازمان برنامه و بودجه نتوانسته به تدوین یک لایحه بودجه مبتنی بر واقعیات کشور اقدام کند. روی کاغذ با لطایف و الحیل درآمدها و هزینه ها را برابر می‌کنند اما در عمل کسری رخ می‌دهد

وی، افزود: بررسی ها نشان می‌دهد سازمان برنامه و بودجه در هشت ماهه اول سال حتی یک ریال از اعتبارات تبصره ۱۸ از جمله پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و تولید را تخصیص نداده و تبصره ۱۴ را نیز ناقص اجرا کرده است. درحال حاضر قانون ملاک توزیع بودجه نیست هرچه فشار بیشتر و لابی گری قوی ترتخصیص بودجه نیز بیشتر است. چنین روشی شیوه ای در توزیع بودجه از مصادیق فساد است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: در سایر وزارتخانه‌ها مشکلات وجود دارد، به صورت مثال با این مسیر ارزان ترین خودروهای کشور به ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد و سفته بازی رویه قالب بازار طلا، ارز و مسکن می‌شود.

کد خبر: ۱۹۷٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha