۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
مصرف گاز نیروگاه‌های سمنان به صفر رسید | مشوق‌های مصرف کمتر گاز
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مصرف گاز نیروگاه‌های سمنان به صفر رسید | مشوق‌های مصرف کمتر گاز

سمنان- بنا به اعلام شرکت گاز استان سمنان مصرف گاز در این استان طی سال جاری با پنج درصد افزایش روبرو بوده است موضوعی که سبب شده تا مصرف گاز نیروگاه‌های استان به صفر برسد.

بازار، گروه استان‌ها: این روزها شاهد افزایش مصرف گاز در استان سمنان هستیم گازی که به خصوص در بخش خانگی و صنعت با رشد مصرف روبرو بوده و به اجبار مسئولان شرکت گاز را به قطعی گاز پرمصرف های خانگی و برخی صنایع وادار می کند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که سهم مصرف خانگی در استان سمنان حتی ۴۵ درصد هم نیست در نتیجه باید به سمت صنایع رفت و تلاش هایی را صورت داد تا مصرف گاز را در این بخش مدیریت شود. تولیدگران اما می گویند که باید سهم مصرف ادارات و دستگاه های دولتی کاهش یابد و در نهایت نیروگاه ها را مقصر می دانند.

به هر صورت مصرف گاز این روزها معادله‌ای پیچیده شده که چندین طرف دارد برای بررسی میزان مصرف گاز و همچنین جزئیات آن با سید جواد حقیقت حسینی مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان به گفتگو نشستیم.

* درباره مصرف گاز در استان سمنان توضیح دهید

افزایش مصرف گاز در استان سمنان طی ماه های اخیر نسبت به مدت مشابه سال رقم خورده است همچنین در بخش خانگی شاهد افزایش پنج درصدی گاز در استان سمنان هستیم. از سوی دیگر میانگین مصرف ما در فصل زمستان در سراسر استان سمنان شش میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب بوده اما در روزهایی که صنایع ما در حال فعالیت هستند، مصرف ما هفت میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب برآورد می شود.

در روزهای تعطیلی بین شش میلیون و ۶۰۰ الی شش میلیون و ۷۰۰ متر مکعب گاز در استان سمنان سوزانده می شود، زمانی که شاهد ورود جبهه هوای سرد به استان سمنان هستیم هفت میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب گاز در استان سمنان مصرف می شود.

* سهم بخش خانگی چه میزان است؟

سهم خانگی ۴۵ درصد کل مصرف استان است و مابقی گاز استان در بخش صنعت، حمل و نقل و مراکز عمومی و همچنین نیروگاهی مصرف می شود اما در شرایط فعلی مصرف نیروگاهی در استان صفر است.

در روزهای تعطیلی بین شش میلیون و ۶۰۰ الی شش میلیون و ۷۰۰ متر مکعب گاز در استان سمنان سوزانده می شود

با توجه به اینکه اکنون مصرف نیروگاهی ما صفر است اما در آینده امکان دارد وارد مدار شوند، برای اینکه بتوانیم از نا ترازی مصرف گاز امسال عبور و مصرف گاز را مدیریت کنیم، صنایع را درگیر محدودیت های مصرف کردیم.

* برخی می‌گویند رمز ارزها گاز استان سمنان را مصرف می‌کنند

خیر؛ تمام مصرف کنندگان رمز ارزها نیز در استان سمنان با قطعی گاز روبرو شده اند.

مصرف گاز نیروگاه‌های سمنان به صفر رسید | مشوق‌های مصرف کمتر گاز

* درباره مراکز عمومی چطور؟

مصرف گاز استخرهای عمومی استان سمنان در حال حاضر مصرف صفر است، تمام ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز پایش می شوند تا مصرف گاز در آن‌ها مدیریت شود همچنین مصرف گاز در ساعات غیراداری در ادارات استان ممنوعیت دارد.

تمام ادارات استان باید سیستم گرمایشی خود را بعد از ساعات کاری خاموش کنند که این موضوع نیز مورد رصد قرار می گیرد ماموران شرکت گاز در سراسر استان ادارات را رصد کرده و ذکرات را اعلام می کنند در صورتی که ادارات و مجموعه های دولتی نسبت به تذکرات بی توجه باشند، گاز آنها قطع خواهد شد.

* درباره مشترکان بخش خانگی توضیح دهید

مشترکان پرمصرف بخش خانگی نیز با هشدار روبرو می شوند، ما در بخش خانگی مصرف را بر حسب مترمکعب و مساحت خانه ها به ۱۲ پله تقسیم کرده‌ایم که پله یازدهم و دوازدهم پرمصرف‌ترین مصرف کنندگان گاز در استان سمنان هستند.

سهم خانگی ۴۵ درصد کل مصرف استان است و مابقی گاز استان در بخش صنعت، حمل و نقل و مراکز عمومی و همچنین نیروگاهی مصرف می شود

دو هزار مشترک در استان سمنان در پله های یازدهم و دوازدهم قرار دارند که به صورت پیامکی اطلاع رسانی به این گروه ها انجام شده تا بتوانند صرفه جویی را در دستور کار خودشان قرار دهند، مصرف این گروه پایش می شود و اگر الگوی مصرف را رعایت نکرده باشند دچار قطعی گاز خواهند شد.

* طرح های تشویقی نیز وجود دارد؟

شرکت گاز طرح های تشویقی را نیز برای مصرف کنندگان گاز استان دارد هر یک درصد کاهش مصرف در بخش خانگی، سه درصد کاهش تعرفه گاز را به همراه خواهد داشت همچنین در بخش ادارات نیز هر یک درصد کاهش مصرف، ده درصد اخفیف تعرفه پرداخت گاز را شاهد خواهند بود.

صرفه جویی در مصرف گاز مهمترین موضوعی است که باید مد نظر قرار گیرد صرفه جویی به خصوص در بخش خانگی که امکان بیشتری در زمینه صرفه جویی و کاهش مصرف دارند، می بایست مد نظر قرار گیرد.

هر یک درجه کاهش دمای محیط، شش درصد کاهش مصرف بخش خانگی را به دنبال خواهد داشت هرقدر مصرف را در بخش خانگی کاهش دهیم، می توانیم همان میزان را به بخش صنعت بدهیم تا بخش تولید و صنعت ما نیز به چرخش در بیاید و بتوانیم شکوفایی تولید را شاهد باشیم.

کد خبر: ۱۹۷٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha