۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
خانه‌دار شدن همدانی‌ها با تولد «حورا» | طلسم ۲۵ ساله شکسته می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

خانه‌دار شدن همدانی‌ها با تولد «حورا» | طلسم ۲۵ ساله شکسته می‌شود

همدان – این روزها ایجاد شهر جدید «حورا» در همدان که دارای مصوبه سال ۷۶ است رنگ جدی‌تری به خود گرفته تا آنجا که حل مشکل مسکن مردم همدان به سمت بنا شدن این شهر سوق پیداکرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ با پیگیری‌های نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ایجاد شهری جدید در همدان که مصوبه سال ۷۶ را داشت بر سر زبان‌ها افتاد و با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت در شهر همدان موافقت اولیه کسب و برابر دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی مقدمات مکان‌یابی اراضی ملی را آغاز کردند و مکان فعلی برای اخذ مصوبات لازم به شورای عالی پیشنهاد شد.

شهر جدید حورا علی‌رغم تصویب طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری با توجه به نوع مکان‌یابی آن، هیچ‌گاه برای احداث پروژه‌هایی از قبیل مسکن مهر، شهرک علم و فناوری، توسعه آموزش عالی، توسعه شبکه بهداشت و درمان و... خودنمایی نکرده بود تا اینکه طی ماه جاری در پی مشکلات تأمین اراضی ساخت نهضت مسکن ملی ظاهراً در دستور کار مدیریت ارشد استان قرارگرفته که توضیحات مسئولان دست‌اندرکار در اجرای این طرح بزرگ را می‌خوانید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در همین خصوص بابیان اینکه شهر «حورا» مطالعات چندین ساله دارد و طرح جامعی است، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر از چند جلسه زمان نخواهد برد که این طرح تصویب شود.

هیئت‌مدیره شهر جدید پرند آمادگی خود را برای تأمین زیرساخت‌ها و ساخت شهر جدید هگمتانه اعلام کرده‌ است

ایوب اسداللهی با تأکید بر اینکه هیئت‌مدیره شهر جدید پرند آمادگی خود را برای تأمین زیرساخت‌ها و ساخت شهر جدید هگمتانه اعلام کرده‌ است، گفت: شهر حورا قرار است طرحی شبیه شهر جدید پرند در تهران داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عوامل شهرسازی شهر جدید پرند با یک پشتوانه دو هزارمیلیاردی کار را آغاز خواهند کرد، افزود: به گفته آن‌ها برای شهر حورا نیاز به اعتبارات خاصی نیست و تمام اقداماتی را که برای شهرک لازم بوده انجام خواهند داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص جانمایی این پروژه بابیان اینکه با توجه به موضوعات پیش رو دیدیم که قبلاً جانمایی این طرح صورت گرفته و مطالعاتی انجام‌شده است، ادامه داد: داشتن قابلیت توسعه، تعریف کاربری‌ و نحوه قرارگیری شهر موضوعات امروز ماست که با توجه به وضعیت خاص حاکم در مکان فعلی حورا بحث می‌شود.

خانه‌دار شدن همدانی‌ها با تولد «حورا» | طلسم ۲۵ ساله شکسته می‌شود

وی تأکید کرد: باید جانمایی‌ها به‌درستی انجام شود که هم نیاز شهر را به‌عنوان نه یک شهر خوابگاهی بلکه یک شهر به‌روز با علم روز و معماری اسلامی ـ ایرانی تأمین کند و هم به نحوی حامی شهر همدان باشد.

نظرات مختلفی در مورد جانمایی شهر جدید وجود دارد و بالاخره برای هر طرحی موافقین و مخالفینی هستند و برای اجرای پروژه نهضت ملی یکی از گزینه‌ها را شهر حورا قراردادیم و پیگیری می‌کنیم

اسداللهی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم کاربری‌های موردنیاز را که نمی‌توان در شهر همدان محقق کرد بافاصله‌ای نزدیک به این شهر تحقق‌بخشیم، گفت: نظرات مختلفی در مورد جانمایی شهر جدید وجود دارد و بالاخره برای هر طرحی موافقین و مخالفینی هستند و برای اجرای پروژه نهضت ملی یکی از گزینه‌ها را شهر حورا قراردادیم و پیگیری می‌کنیم.

وی بابیان اینکه در پروژه حورا دسترسی در کنار حلقه سوم، اتفاق می‌افتد و ارائه خدماتی نظیر آب، برق و گاز بافاصله خیلی نزدیک شهر محقق می‌شود، افزود: امکان مهیاکردن خدمات در این شهر میسر است و حتی خیلی آسان‌تر از جاهای دیگر خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: کارشناسان مشکل انتقال خدمات را مطرح می‌کنند و عنوان می‌دارند که اقدامات هزینه هنگفتی بر گردن دولت می‌گذارد، درحالی‌که شهری که می‌خواهد ساخته شود حتی اگر چسبیده به شهر باشد، این‌چنین امکانات را می‌خواهد.

وی اضافه کرد: خدماتی که می‌خواست در داخل شهر محقق شود، آنجا تکرار خواهد شد و شاید تنها موضوع انتقال خدمات اصلی باشد که با توجه به جانمایی موجود، چندان کار سختی نیست و شدنی است.

ساخت بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکن آغازشده است
اسداللهی در ادامه با اشاره به وضعیت نهضت ملی مسکن در استان و بیان اینکه در حال حاضر ساخت بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکن آغازشده است، گفت: اقداماتی که در شهرها صورت می‌گیرد، گزارش می‌شود و وضعیت مشخص است.

وی عنوان کرد: در شهر همدان با توجه به جلساتی که اخیراً با فرماندار و اعضای شورای اسلامی شهر داشتیم، گزینه‌ها و پیشنهادهایی برای اجرای نهضت ملی مسکن شد که آن‌ها را نیز بار دیگر احصا کردیم.

خانه‌دار شدن همدانی‌ها با تولد «حورا» | طلسم ۲۵ ساله شکسته می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه چند ماهی است کارگروهی در این زمینه بر روی اراضی مختلف کار می‌شود، گفت: در مورد هرکدام به توافق برسیم کار را آغاز خواهیم کرد.

وی بابیان اینکه یکی از مواردی که کار را کند کرده این است یک‌طرف قضیه مردم هستند و باید توافقاتی صورت گیرد، افزود: در شهر حورا این مشکل را نداریم و بالاخره برای ۹۸۰ هکتار زمین حقوق عرفی پرداخت‌شده است.

اسداللهی با اشاره به اینکه شهر جدید کارگروه حقوقی دارد و از هفته آینده مستقر می‌شود، گفت: در این پروژه روش کار برای توافق با مالکان راحت‌تر است و هیئت‌مدیره پرند می‌توانند خیلی راحت کار را اجرا کنند.

لازمه این کار آن است که تمام دستگاه‌ها و بخش‌ها پای‌کار باشند و خود را کنار نکشند و بگویند که مسکن وظیفه راه و شهرسازی است

وی بابیان اینکه امیدواریم با قطعی شدن گزینه شهر حورا و مواردی که از قبل پیگیری می‌شد بتوانیم سریع‌تر به تعهدات دولت عمل کنیم، گفت: لازمه این کار آن است که تمام دستگاه‌ها و بخش‌ها پای‌کار باشند و خود را کنار نکشند و بگویند که مسکن وظیفه راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: وظیفه‌ای که دولت متقبل شده این است که همه دستگاه‌ها حتی در تحویل زمین، مشارکت داشته باشند چراکه اجرای کار نیاز به همت همگانی دارد.

وی با اشاره به اینکه در نهضت ملی مسکن در بسیاری از شهرها زمین را تأمین و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تحویل دادیم و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز خانه‌هایی را تحویل مردم داده است، عنوان کرد: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای هم با این مجموعه امضاشده تا آنچه کار تاکنون کند پیش رفته، توسط این مجموعه سرعت یابد.

استاندار همدان نیز بابیان اینکه اجرای شهر جدید، فرصت خوبی برای توسعه همدان در ابعاد مختلف است و ما به دنبال این هستیم که علاوه بر گسترش و توسعه شهر همدان، فکری اساسی برای سرریز جمعیت در آینده انجام شود، افزود: طی سال‌های گذشته مطالعاتی در راستای اجرای شهری جدید اجرا و حورا نام‌گذاری شده که در این راستا، پیشنهاد شد تا اسمی متناسب با فضای شهری همدان انتخاب شود.

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: مساحت کلی اراضی این شهر جدید، یک هزار و ۲۰۰ هکتار است که ۹۰۰ هکتار از آن منابع ملی است و در حال تعیین تکلیف است.‌

خانه‌دار شدن همدانی‌ها با تولد «حورا» | طلسم ۲۵ ساله شکسته می‌شود

وی گفت: رویکرد ما در شهر جدید، پیشرفت، توسعه و عمران شهری، با پیاده کردن سبک و معماری ایرانی اسلامی است و شهر جدید با افق ۵۰ و ۱۰۰ سال آینده، طراحی و اجرا خواهد شد تا مشکلاتی را که اکنون شهر همدان با آن درگیر است، نداشته باشد.

برنامه ریزی برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکن در همدان
استاندار همدان بابیان اینکه شهر جدید به‌گونه‌ای طراحی‌شده که اقشار مختلف بتوانند در آن به‌راحتی زندگی کنند، گفت: با توجه به برنامه دولت سیزدهم و اهتمام آن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، باید بتوانیم ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل بدهیم.

سرپرست فرمانداری همدان هم بابیان اینکه پیگیر تحقق وعده دولت در بخش مسکن هستیم، گفت: البته کم‌توجهی سال‌های قبل کار را در این بخش سخت کرده اما پیگیر تحقق این مهم هستیم.

مسلم مخفی عنوان کرد: عدم پرداخت تسهیلات، افزایش تورم، انباشت تقاضا و رکود در بخش مسکن طی هشت سال گذشته برای مردم مشکل‌ساز شده و قدرت خرید را کاهش داده است.

وی گفت: توجه به بخش خصوصی و نقش انبوه‌سازان در حل مشکل مسکن یکی از مهم‌ترین راه‌های پیش رو به شمار می‌رود که در این بخش باید کار اساسی صورت گیرد.

به گفته مسئولان طرح شهر جدید حورا مصوبه سال ۷۶ را دارا است و طرح مجموعه شهری در سال ۷۸ مصوب شده است؛ از طرفی تأثیرات این طرح و اقدامات مربوط به امکان‌سنجی‌های آن پیش برده شده به‌طوری‌که می‌توان با ورود به این عرصه از یک‌سو در مسیر پایان حاشیه‌نشینی در همدان و از سویی، در بحث‌های اقتصادی و اجتماعی قدم برداشت.

بنابراین زمان آن رسیده تا پس از ۲۴ سال حداقل شاهد بررسی‌های دقیق و برنامه‌ریزی‌های مناسبی در این مسیر باشیم به‌نحوی‌که نقاط قوت و فرصت‌های طرح مشخص‌شده بیان شود تا اجرای طرح به‌درستی پیش رود.

کد خبر: ۱۹۷٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 1
      ظلم بزرگ به همدانی ها و خانه دار شدن شهروندان استان های همجوار در شهر همدان. و باعث گرانی مسکن برای همدانی ها