۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
سوت گردشگری ریلی دیر نواخته شد| همنشینی ریل با هیرکان
بازار گزارش می دهد؛

سوت گردشگری ریلی دیر نواخته شد| همنشینی ریل با هیرکان

سوادکوه- مسیر ریلی شمال همانند ماری سه بار دور کوه می پیچد تا به سه خط طلا در ورسک برسد و به رغم زیبایی های فراوان هنوز گردشگری در آن ناشناخته مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: وجود جاذبه های بکر طبیعی و کشیده شدن خط راه آهن سال هاست که سوت گردشگری ریلی ریلی را در شمال ایران به صدا درآورده است و متاسفانه از آن بهره ای برده نمی شود.

وجود مناظر طبیعی بکر نظیر جنگل های هیرکانی، پل زیبا و منحصربه فرد ورسک، جاذبه سه رویایی سه خط طلا، ایستگاه های تاریخی و پرجاذبه ریلی و طبیعت رویایی، حاشیه خطوط ریلی شمال را به یکی از دیدنی ترین مناطق ایران و جهان مبدل کرده است.

گذر قطار از دشت های سبز، باغات مرکبات و شالیزارهای برنج، پنبه و کلزا از یک سو و گردنه های کوهستانی و دهکده های ییلاقی ورسک وپل سفید، منطقه شمال را به یکی از ایستگاه های پرجاذبه برای مسافران ریلی مبدل کرده است.

در حال حاضر روزانه چند رام قطار مسافری و باری از خطوط ریلی شمال تردد می کنند اما جای قطار گردشگری و تورهای ریلی در این نقطه از شمال تاکنون خالی مانده است. چندسال پیش یک رام قطار گردشگری هفته ای یک روز مسافران و گردشگران مناطق مختلف را از ایستگاه تهران به پل سفید منتقل می کرد و این قطار در حال حاضر فعالیت ندارد.

همه جای جهان توجه خاصی به گردشگری ریلی می شود

عباس مهدوی از فعالان گردشگری در مازندران با اظهار این که گردشگری ریلی از جاذبه های بی نظیر در همه مناطق جهان از جمله ایران به شمار می رود، افزود: در همه کشورهای روی گردشگری ریلی توجه خاصی شده است و قطارهای شیک و مدرنی را برای این مسیر درنظر گرفته اند.

سوت گردشگری ریلی دیر نواخته شد| همنشینی ریل با هیرکان

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که مردم از سفرهای ریلی همواره لذت می برند، گفت: یکی از داشته های غنی ما مسیر ریلی ایران در حوزه شمال است و این مسیر دارای زیبایی ها و جاذبه های خاصی است.

وی با بیان این که راه آهن شمال ثبت جهانی شده است، افزود: این ثبت به دلیل مولفه های تاریخیف معماری، طبیعی و گردشگری بی نظیر و وصف نشدنی در مسیر ریلی شمال است.

مهدوی به وجود اقلیم های متفاوت در مسیر ریلی شمال گفت: گذر و عبور از این اقلیم های متنوع می تواند برای همه مسافران ریلی و گردشگران جذاب باشد و باید از آن بهره برد.

این کارشناس گردشگری با اظهار این که هفت استان در اقلیم ریلی شمال جای گرفته است، اظهار داتش: متاسفانه تاکنون توجهی به گردشگری ریلی در شمال نشده است درحال یکه این مسیر دارای جاذبه های بکر گردشگری است و همه فصل ها و روزهای آن در پاییز، زمستان و بهار زیبا و دینی است.

متاسفانه تاکنون توجهی به گردشگری ریلی در شمال نشده است درحال یکه این مسیر دارای جاذبه های بکر گردشگری است و همه فصل ها و روزهای آن در پاییز، زمستان و بهار زیبا و دینی است

مهدی با چندملیتی بودنمسیر ریلی را از جمله جاذبه های آن برشمرد و گفت: کشورهای مختلفی نظیر آلمانی ها، دانمارک، ایتالیات، اتریش و غیره در ساخت راه آهن شمال نقش داشتند و با توجه به ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و خط ریلی می تواند توجه جهانیان و گردشگران خارجی را جلب کند.

این کارشناس با اظهار این که اقتصاد شمال و مازندران بهره چندانی از گردشگری ریلی نبرده است، گفت: این به دلیل آن است که این جاذبه و مسیر ره به خوبی نشناختیم و معرفی نکردیم و هنوز داشته ها و جاذبه های راه آهن برای مردم ما ناشناخته است.

وی گفت: خطوط ریلی با ابزار ساده در دوران گذشته احداث شد و از ظنر مهندسی و معماری ساخت پل ها و سازها و کشیدن خطوط ریلی در مناطق رانشی و کوهستانی شمال نوعی شاهکار محسوب می شود.

سوت گردشگری ریلی دیر نواخته شد| همنشینی ریل با هیرکان

در حال حاضر سکوهایی برای توقف قطار گردشگری و اطراق مسافران ریلی در حاشیه حنگل های هیرکانی در ایستگاه های سوادکوه و شیرگاه ایحداث شده است و مسافران می توانند دقایقی را در این مناطق سپری کنند. از سوی دیگر اهالی روستاهای حاشیه خواهان تدبیر مسئولان امر برای توقف چند لحظه ای قطار در حاشیه روستاها هستند تا از این طریق به اقتصاد مناطق روستایی کمک شود.

استقبال از سفرهای ریلی

رحمان معصومی مدیرکل راه آهن شمال در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره وجود ۳۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در حوزه شمال از گرمسار تا گرگان افزود: این مسیر هر روز توسط راهداران پایش و مرمت می شود.

وی با اشاره به استقبال گردشگران و مسافران ار سفرهای ریلی اظهار داشت: امسال نسبت به سال قبل سفرهای ریلی افزایش یافته است و سال قبل در هشت ماه اول سال ۵۵۰ هزار نفر با قطار سفر کردند و این میزان در سال جاری به ۵۵۰ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به جاذبه های گردشگری خطوط ریلی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا قطار گردشگری را در منطقه راه اندازی کنیم و رایزنی هایی در این زمینه صورت گرفته است.

طی سال های قبل تور گردشگری سه خط طلا در مسیر ریلی شمال برگزار می شود و در این سفر ریلی یک روزه مسافران با جاذبه هایی نظیر سه خط طلا، جاذبه های پل سفید، پل ورسک، کوهستان ها و دشت های سبز و زرد شمال آشنا می شدند و با انتخاب مسیر ریلی شمال می توان با گذر کوهستان به اعماق جنگل رفت و تجربه ای متفاوت از سیر وس فر را ثبت کرد.

خط ریلی گردشگری شمال از گرمسال تا گلوگاه کشیده شده است و پیشینه ساخت آن به سال ۱۳۱۶ برمی گردد و در این مسیر می توان شاهکار مهندسی مهماری ایران و جهان را دید. ساختمان های ۲۲ گانه ایستگاه راه آهن، خانه هایی با بافت سنتی و تونل ها، پل های متصل به هم از جاذبه های این مسیر ریلی است.

کد خبر: ۱۹۷٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha