۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
عبور ارزش بازار جهانی روغن آفتابگردان از مرز ۲۱میلیارد دلار تا پایان ۲۰۲۳
بازار گزارش میدهد؛

عبور ارزش بازار جهانی روغن آفتابگردان از مرز ۲۱میلیارد دلار تا پایان ۲۰۲۳

در شرایطی در بحث تولید روغن آفتابگردان اوکراین، روسیه و آرژانتین در جایگاه برترین ها قرار دارند که پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی این محصول تا پایان سال ۲۰۲۳ از ۲۱میلیارد دلار فراتر می رود.

بازار؛ گروه کشاورزی: با شروع جنگ روسیه و اوکراین بازار جهانی برخی محصولات کشاورزی از جمله غلات به هم ریخت و این امر تغییر و تحولاتی در عرصه های بین المللی ایجاد کرد. از دیگر محصولاتی که بازار عرضه و تقاضای آن دچار تحولات شد در حوزه دانه های روغنی بود که به طور خاص روی بحث عرضه روغن آفتابگردان اثرگذار بود به خصوص اینکه اوکراین نقش مهمی در تولید این محصول ایفا می کند و پیش از این حدود ۷۵درصد از عرضه جهان را در اختیار داشتند.

پیش بینی بازاری به ارزش ۳۴.۴میلیارد دلار برای روغن آفتابگردان تا پایان ۲۰۳۳

علاوه بر این، افزایش دسترسی به روغن‌ های جایگزین مانند روغن خردل، روغن زیتون، روفن نارگیل و غیره از پتانسیل رشد بازار کاسته است. با این وجود بر اساس جدیدترین گزارشاتی که از سوی موسسه آماری-تحلیلی Fact.MR منتشر شده، ارزش بازار جهانی روغن آفتابگردان در پایان سال ۲۰۲۳ به ۲۱.۴ میلیارد دلار برسد از سوی دیگر پیش بینی شده است ارزش این بازار تا پایان سال ۲۰۳۳ نیز به ۳۸.۴ میلیارد دلار برسد. به این ترتیب پیش بینی شده در یک دوره دو ساله یعنی از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ ارزش بازار جهانی روغن آفتابگردان بیش از ۶درصد رشد کند.

در تولید روغن آفتابگردان و دانه آفتابگردان اوکراین، روسیه و آرژانتین سه تولید کننده برتر هستند

از سوی دیگر بر اساس این گزارش، اوکراین به عنوان بزرگترین کشور تولید آفتابگردان سالانه یک میلیون تن روغن آفتابگردان تولید می کند. همچنین بر اساس گزارش فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ اوکراین با تولید بیش از ۱۶ میلیون تن دانه آفتابگردان پیشرو در تولید این محصول است. با این حال، جنگ اوکراین باعث کاهش قابل توجهی در تولید و صادرات روغن آفتابگردان این کشور شده به طوری که تولید این کشور از ۲ میلیون تن به ۱میلیون تن در سال کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، روسیه به عنوان دیگر کشور مطرح در تولید روغن آفتابگردان سالانه حدود ۴میلیون تن محصول تولید می کند و از سال ۲۰۱۰ به طور پیوسته در حال رشد بوده است. از سوی دیگر داده های فائو بیانگر این است که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ روسیه با تولید ۱۵میلیون تن دانه آفتابگردان در جایگاه دوم تولید جهان قرار دارد.

ترکیه؛ در جایگاه چهارم تولید روغن آفتابگردان در جهان

همچنین در بحث تولید روغن آفتابگردان سومین تولیدکننده محسوب می شود و سالانه به طور میانگین ۹۳۰هزار تن تولید دارد. این کشور همچنین سومین صادر کننده این محصول در دنیا محسوب می شود. البته بر اساس پیش بینی ها صورت گرفته انتظار می رود در پایان سال ۲۰۲۲ میزان تولید روغن آفتابگردان در این کشور به بیش از یک و نیم میلیون تن رسیده باشد. به گفته کارشناسان، دلیل این افزایش تولید روغن آفتابگردان در این کشو این است که آرژانتین به یکی از صادرکنندگان پیشرو روغن آفتابگردان تبدیل شده است که منجر به افزایش حتی بیشتر در تولید در آینده و همچنین مشوق های دولتی خواهد شد. همچنین فائو می گوید: در بحث تولید دانه آفتابگردان نیز آرژانتین بیش از ۳میلیون و ۴۰۰هزار تن در سال ۲۰۲۱ تولید داشته است و سومین تولیدکننده نیز محسوب می شود.

بر اساس این گزارش ترکیه نیز در بین کشورهای برتر تولید روغن آفتابگردان جای دارد و سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن روغن آفتابگردان تولید می کند و به این ترتیب چهارمین تولیدکننده در سطح جهان است. همچنین در بحث تولید دانه آفتابگردان، ترکیه با تولید بیش از ۲میلیون و ۴۰۰هزار تن در رتبه ششم جهان قرار دارد.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است در بحث تولید روغن زیتون کشورهای «فرانسه با تولید حدود ۶۳۰هزار تن، مجارستان با تولید حدود ۵۶۶هزار تن، اسپانیا با تولید حدود ۵۰۳هزار تن، رومانی با تولید ۴۵۵هزار تن، بلغارستان با تولید ۳۲۰هزار تن، چین با تولید حدود ۳۰۰هزار تن» در جایگاه های بعدی قرار دارند.

کد خبر: ۱۹۷٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha