۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
روز فرزین؛ فروشندگان ارز به صف شدند| بازگشت دلار آزاد به کانال ۳۹ هزار تومانی
گزارش میدانی «بازار» از حوالی میدان فردوسی؛

روز فرزین؛ فروشندگان ارز به صف شدند| بازگشت دلار آزاد به کانال ۳۹ هزار تومانی

درپی اقدام بانک مرکزی مبنی بر رساندن قیمت دلار نیمایی به ۲۸۵۰۰ تومان و تاکید رئیس کل جدید بر کاهش قیمت ارز، بازار با صف فروش ارز آغاز و قیمت ها بر مدار نزول قرار گرفته اند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دلار آزادی که تا هفته گذشته ۴۴ هزار تومان رقم خورده بود اکنون در سراشیبی قیمت قرار گرفته است، خریدار چندانی در بازار نیست و سرمایه گذاران این کالا از بیم افت تدریجی قیمت آن در روزها و حتی ساعت های آینده فروشنده شده اند. کانالهای تلگرامی ارز فردایی نیز نرخ ها را لحظه ای و پله پله پایین گزارش می دهند به طوری که روز پنج شنبه رقم دلار در این کانالها ۴۴ هزار تومان نمایش داده می شد اما هم اکنون آنها بهای دلار را حدود ۴۰ هزار تومان عنوان می کنند، کانالهایی که البته معتبر نیستند و بازار را به هم می ریزند ولی گردانندگان چنین کانالهایی نیز به این نتیجه رسیده اند که قیمت ها در بازار ارز در حال سقوط است.

دلالانی که تا دیروز خریدار ارز بودند اکنون نسبت به فروشندگان بی اعتنا شده و قیمت های بسیار پایینی را به آنها پیشنهاد می کنند آنها می گویند؛ نرخ ارز با توجه به دخالت بانک مرکزی در بازار طی روزهای آینده با افت مواجه خواهد شد

بی اعتنایی خریداران به فروشندگان ارز

گزارش میدانی «بازار» از حوالی میدان فردوسی حکایت از شلوغی بازار ارز و جنب جوش معامله گران این کالا دارد، دلالانی که تا دیروز خریدار ارز بودند اکنون نسبت به فروشندگان بی اعتنا شده و قیمت های بسیار پایینی را به آنها پیشنهاد می کنند آنها می گویند؛ نرخ ارز با توجه به دخالت بانک مرکزی در بازار طی روزهای آینده با افت مواجه خواهد شد.

یکی از معامله گران ارز در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار ارز گفت: آنطور که رئیس کل جدید بانک مرکزی مصمم به کاهش نرخ ارز است، بنابراین خرید این کالا برای سرمایه گذاران صرفه ای جز زیان ندارد، آنطور که مشاهده می کنید هم اکنون همه در حال فروش دلاری هستند که بعضا آنرا با قیمت بیش از ۴۰ هزارتومان خریداری کرده اند، حال از آنجایی که بانک مرکزی قرار است ارز نیمایی را روی رقم ۲۸۵۰۰ تومان تثبت کند، بنابراین چنین رقمی علامت سقوط نرخ ها را به بازار آزاد می دهد به همین دلیل است که خریداری در بازار نیست و فروشندگان بعضا برای جلوگیری از زیان بیشتر در حال فروش ارزی هستند که خریدار ندارد.

وی افزود: البته خریداران ارز نیز قیمت پایینی را به فروشندگان پیشنهاد می دهند زیرا آنها به خوبی نبض بازار را در دست دارند و در این شرایط خاص و حساس خریدار دلار ارزانی بوده که با افت نرخ آن در روزهای آتی متضرر نشوند. البته اکنون نرخ دلار در بازار معاملات توافقی همچنان بالاست و فروشندگان ارز می گویند؛ در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی هم اکنون ۳۹ هزارتومان اعلام شده بنابراین خیلی راغب به فروش ارز خیلی ارزان نیستند.

سیاست های ارزی بانک مرکزی همیشه تاثیر خود را بر بازار ارز به جای می گذارد و تردیدی نیست چنانچه قیمت ارز صرافی های همچنان به روندی کاهشی خود ادامه دهد نرخ دلار و انواع ارز طی روزهای آینده در بازار آزاد شکسته و همچنان نزولی می شود

ضرورت نظارت قوی بانک مرکزی در بازار معاملات توافقی برای تعیین قیمت ارز

این فعال بازار ارز افزود: به نظر می رسد بانک مرکزی باید با نظارت دقیق در بازار معاملات توافقی ارز، کاری کند که قیمت ها در این بازار پایین در نظر گرفته شود تا فروشندگان و حتی خریداران ارز مطمئن شوند که نرخ ارز در حال ریزش آن هم در بازارهای رسمی است و گرنه این احتمال وجود دارد که در صورت تعیین قیمت بالای ارز در بازار معاملات توافقی، بازار ارز همچنان متشنج شود.

یکی دیگراز فعالان بازار ارز در گفتگو با «بازار» گفت: بانک مرکزی قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومان را برای برخی کالاها در نظر گرفته و این مربوط به خرده بازار ارز نیست بلکه رقمی است که تجار و بازرگانان از چنین رقمی منتفع می شوند به همین دلیل است که نرخ دلار آزاد با سقوط آزاد در بازار مواجه نشد و فقط ۴ هزار تومان پایین کشید در حالی که خیلی ها فکر می کردند که امروز و در نخستین روز کاری بازار دلار آزاد به حداقل ۳۶ یا ۳۷ هزار تومان برسد. وی در ادامه افزود: البته سیاست های ارزی بانک مرکزی همیشه تاثیر خود را بر بازار ارز به جای می گذارد و تردیدی نیست چنانچه قیمت ارز صرافی های همچنان به روندی کاهشی خود ادامه دهد نرخ دلار و انواع ارز طی روزهای آینده در بازار آزاد شکسته و همچنان نزولی می شود.

فعالان بازار ارز در حالی دچار سردرگمی شده اند که رئیس‌کل بانک مرکزی سیاست کلی این بانک را تأمین نیازهای ارزی کشور با نرخ ۲۸۵۰۰ دانسته و می گوید: نرخ ۴۴ هزار تومانی، نرخ ارز کشور نیست؛ حتماً در بازار آزاد دخالت می‌کنیم. نرخ کنونی بازار تحریفی و ناشی از انتظارات است. حال با عرضه روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در نیما بی تردید قیمت ها بر مدارنزول قرارخواهند گرفت. محمدرضا فرزین تاکید دارد؛ در بازار مبادله ارزی نیز سایر نیازهای ارزی را تأمین می‌کنیم، نرخ ارز در این بازار ثابت نخواهد بود، این بازار به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. تلاش می‌کنیم تمام نیازهای اساسی را نیز در بازار مبادله‌ای تأمین کنیم.

تثبیت قیمت ۲۸۵۰۰ تومانی نرخ دلار نیمایی هر چند در کوتاه مدت تاثیر خود را بر روی کاهش قیمت ها در بازار به جای می گذارد اما کنترل دقیق ارز در بازار بستگی به عوامل متعدد دارد تا شرایط را برای تعدیل قیمت ها مهیا کند بنابراین با یک عامل نمی توان گفت قیمت ارز در بازار تثبیت و یا تعدیل شود

تثبیت و تعدیل قیمت ها نیازمند عوامل متعدد است

نظرات متفاوتی از سوی اقتصاددانان در مورد سیاست های ارزی جدید بانک مرکزی با تعیین قیمت دلار نیمایی از سوی فرزین رئیس کل بانک مرکزی مطرح است که اغلب آنها معتقدند؛ ثبات قیمتی در بازار ارز نیازمند ثبات مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و از همه مهمتر ارتباط با دنیا با حفظ چارچوبهاست که این موضوع البته نیاز به کار دارد.

دکترعلی قنبری، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره ثبات بخشی قیمت ها در بازار ارز و تعدیل قیمت ها با سیاست گذاری جدید بانک مرکزی گفت: رئیس کل جدید بانک مرکزی اعلام کرده است؛ در پی ثبات دلار نیمایی با رقم ۲۸۵۰۰ تومانی قیمت ارز در مسیر تعادل قرار میگیرد این اقدام هر چند در کوتاه مدت تاثیر خود را بر روی کاهش قیمت ها در بازار به جای می گذارد اما کنترل دقیق ارز در بازار بستگی به عوامل متعدد دارد تا شرایط را برای تعدیل قیمت ها مهیا کند بنابراین با یک عامل نمی توان گفت قیمت ارز در بازار تثبیت و یا تعدیل شود.

وی با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در همه بازارهاست، گفت: دولت باید نیاز متقاضیان ارز را تامین کند، اما سئوال اینجاست که آیا بانک مرکزی در این شرایط چنین قدرتی برای تامین نیازهای ارزی در بازار را دارد یا خیر ...تا بتواند بازار عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.

این اقتصاددان افزود: رسیدن بازار ارز به تعادل قیمت نیازمند حل مسائل کلیدی چون تحرک و رونق بخشی اقتصاد کشور، کاهش نرخ تورم و نقدینگی از یک سو و از طرفی حل مسائل سیاسی و بین المللی و ارتباط با دنیاست با این وجود تا مسائل داخلی و خارجی حل نشود نمی توان گفت که قیمت ها در بازار ارز بشدت کاهشی شود و یا نرخ ها در این بازار به ثبات برسند.

قنبری خاطرنشان کرد: اعلام نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای دلار نیمایی راهکاری است که در کوتاه مدت بر بازار ارز تاثیر خود را خواهد گذاشت اما ثبات قیمتی در کالاهای مهم و حساسی چون، ارز، خودرو، مسکن، سکه و... مسائلی نیستند که با تصمیم گیری های غیر اصولی و غیر اقتصادی یا به صورت دستوری حل و فصل شوند بلکه نیازمند کارکارشناسی دقیق بهمراه حل سایر مولفه ها و مسائل داخلی و خارجی است تا نتیجه بخش شود.

به گفته فعالان بازار ارز و کارشناسان تداوم کاهش قیمت ها در بازار ارز در روزهای آینده نیز دور از انتظار نیست چرا که فروشندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر مجبور خواهند شد تا دلار را به قیمت پایینی به خریداران بفروشند

کاهش ۴ هزار تومانی قیمت دلار آزاد و یک میلیونی سکه در بازار

بنا به این گزارش، بازار ارز هم اکنون با فروشندگان ارزی روبه روست که خریدار ندارد چرا که خریداران در زمان ریزش قیمت از ترس زیان اقدام به خرید ارز نمی کنند. از طرفی قیمت ها در حالی هم اکنون در بازار ارز کاهشی شده است که دلار آزاد در کانال ۳۹ هزار تومان قرار گرفته است. این در حالی است که کاهش قیمت ارز در بازار موجب شده که قیمت ها در بازار سکه و طلا نیز شکسته شود به طوری که هم اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در حال ورود به کانال ۲۰ میلیون تومان است.

در بازار متشکل ارزی نیز، قیمت فروش دلار توافقی ۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده و قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان شده است. به گفته فعالان بازار ارز تداوم کاهش قیمت ها در این بازار طی روزهای آینده نیز دور از انتظار نیست چرا که فروشندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر مجبور خواهند شد تا دلار را به قیمت پایینی به خریداران بفروشند. البته خریداران نیز خیلی راغب به خرید دلار با قیمت بالا نیستند و برای کاهش چشم گیر آن به انتظار نشسته اند.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha