۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
دلایل دولت برای تکذیب جبران بودجه از نوسانات ارزی
بازار گزارش می دهد؛

دلایل دولت برای تکذیب جبران بودجه از نوسانات ارزی

در حالی که کارشناسان معتقدند دولت از نوسانات ارزی برای جبران کسری بودجه استفاده می کنند اما دولت با استدلال های مختلف این موضوع را رد می کند و سیگنال های متفاوتی به سرمایه گذاران صادر می کند.

بازار؛ گروه بورس: در سال های اخیر که درآمدهای نفتی کاهش داشته همواره دولت از نوسانات ارزی برای تامین مالی و جبران کسری بودجه استفاده کرده، اما امسال استدلال های دیگری دارد و مجلسی ها نقل قول می کنند که دولت در شش ماهه نخست امسال درآمدی بیش از پیش بینی های بودجه از صادرات نفت کسب کرده و از طرف دیگر حذف ارز ترجیحی برای تامین برخی کالاهای وارداتی عملا باعث شد که میزان خروجی ارز از ذخیره دولتی کاهش یابد به همین دلیل مشکلی برای بودجه ندارد و حتی می تواند افزایش تزریق ارز برای اشباح بازار هم ندارد. این صحبت ها باعث شده سرمایه گذاران نسبت به استراتژی دولت برای عدم مدیریت نرخ ارز سردرگم شوند و در نهایت چالش جدی برای برنامه آتی خود داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد علاوه بر دولت، مجلس هم معتقد است ما کسری بودجه نداریم چراکه در ۹ ماهه امسال درآمد بخش نفت و مالیات ها رشد خوبی داشته و عملا پیش بینی ها محقق شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه تغییر مدیریت ارزی بانک مرکزی هرچند می تواند واکنش مثبتی به نوسانات ارزی در کشور باشد اما کافی نیست، گفت: در حال حاضر بانک مرکزی باید سیاست های دقیق تری برای کنترل نوسانات ارزی داشته باشد.

علیرضا شهبازی با بیان اینکه وزارت اقتصاد اعلام کرده که کسری بودجه ندارد و از نوسانات ارزی برای تامین آن استفاده نمی کند، افزود: هرچند مجلس هم معتقد است ما کسری بودجه نداریم چراکه در ۹ ماهه امسال درآمد بخش نفت و مالیات ها رشد خوبی داشته و عملا پیش بینی ها محقق شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد و امور دارایی در واگذاری دارایی های مازاد دولت در شش ماهه گذشته ضعیف عمل کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر وزیر اقتصاد وعده داده که در مدت باقی مانده تا پایان سال واگذاری دارایی های مازاد را تسریع خواهد کرد و امیدواریم طبق وعده های داده شده عمل کند تا بخشی از نقدینگی پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ از این محل تامین شود.

به طور قطع تورم عمومی بدون برنامه کنترل نمی شود و شاید واگذاری دارایی های مازاد دولت کمک کند تا بخشی از این تورم موجود تعدیل شود و اگر این اتفاق بیفتد روی بازار ارز هم تاثیر خواهد گذاشت

او با تاکید بر اینکه نوسانات بازار ارز تا حدودی متاثر از فضای روانی حاکم بر کشور است، تصریح کرد: در چند وقت اخیر دشمن تلاش کرده با تحرکات روانی روی اقتصاد ایران اثر بگذارد که تبعات آن را در بازار ارز شاهد بودیم.

شهبازی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و امور دارایی و بانک مرکزی اعلام کرده اند برنامه هایی برای کنترل تورم و نرخ ارز دارند اما تاکنون برای مدیریت آن اقدامی نکرده اند، اظهار کرد: به طور قطع تورم بدون برنامه کنترل نمی شود و شاید واگذاری دارایی های مازاد دولت کمک کند تا بخشی از این تورم موجود تعدیل شود و اگر این اتفاق بیفتد روی بازار ارز هم تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر استراتژی دوگانه درباره نرخ ارز

در یک هفته گذشته بزرگترین سیگنال ارز به بازار سرمایه بود و منجر به رشد ۱۵۰ هزار واحدی شاخص شد و بعد از تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما این مفهوم را منتقل کرد که دولت مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز خود ندارد، زیرا وقتی فاصله بین نرخ ارز آزاد و ارز نیمایی افزایش یابد شرکت های صادرات ارز کمتری به سامانه نیما می دهند و حالا باید دید در ادامه استراتژی دولت برای تثبیت نرخ ارز واقعی است یا بعد از مدتی برای جذب بیشتر ارز صادراتی نرخ را بالا می برد.

زمانی که فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و سامانه نیما افزایش پیدا کند شرکت ها ارز کمتری به سامانه نیما می دهند و بعد دولت مجبور می شود برای اینکه شرکت ها را ترغیب کند تا ارز بیشتری به سامانه نیما بدهند و همین موضوع سیاست تثبیت نرخ ارز را زیر سوال می برد

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه دولت در مقطع کنونی نرخ ارز نیما را تثبیت کرده اما معلوم نیست ادامه پیدا کند، گفت: زمانی که فاصله بین نرخ ارز بازار آزاد و سامانه نیما افزایش پیدا کند شرکت ها ارز کمتری به سامانه نیما می دهند و بعد دولت مجبور می شود برای اینکه شرکت ها را ترغیب کند تا ارز بیشتری به سامانه نیما بدهند و همین موضوع سیاست تثبیت نرخ ارز را زیر سوال می برد.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه دولت از این نوسانات ارزی برای جبران کسری بودجه استفاده می کنند به همین دلیل افتی نخواهد داشت، افزود: بیشترین ارز موجود در کشور در اختیار بانک مرکزی قرار دارد به همین دلیل به صورت دستوری در بازار قیمت گذاری می شود و اگر دولت اراده کند می تواند نرخ آن را کاهش دهد، اما از آنجایی که نوسان گیری می کند نسبت به تاثیر تورمی آن بی توجه است.

دولت چند وقت اخیر به هر نفر ۲ هزار دلار با نرخ توافقی می فروخت و از آنجایی که قیمت آن خیلی بالاتر از نرخ نیمایی بود سیگنالی برای رشد قیمت دلار در بازار آزاد شد

او با تاکید بر اینکه فروش نرخ ارز در بازار متشکل ارزی از سوی دولت خودش سیگنالی برای رشد قیمت ها در بازار آزاد بود، تصریح کرد: دولت چند وقت اخیر به هر نفر ۲ هزار دلار با نرخ توافقی می فروخت و از آنجایی که قیمت آن خیلی بالاتر از نرخ نیمایی بود سیگنالی برای رشد قیمت دلار در بازار آزاد شد.

این استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه اثرات تورمی نرخ ارز بر تمام بازارها تاثیر می گذارد، تصریح کرد: از همین رو قیمت سهام هم رشد خواهد داشت، زیرا جریان نقدینگی در اقتصاد کشور بسیار بالاست و دولت هم تاکنون توانسته کنترلی بر بازار داشته باشد و عده ای از سرمایه داران هم از فضای ملتهب اقتصاد استفاده می کنند تا پول های کلانی را به جیب بزنند.

براساس این گزارش، نوسانات نرخ ارز در هفته های گذشته نشان داد که دولت با کنترلی بر آن ندارد یا اینکه از نوسانات نرخ ارز برای جبران کسری بودجه استفاده می کند، به همین دلیل پیش بینی می شود سیاست تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما هم شکست بخورد.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha