۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ها به مرغداری راغب شدند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کاهش تقاضا برای کسب مجوز دامداری | گلستانی‌ها به مرغداری راغب شدند

گرگان- مطابق آمر سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان استقبال بخش خصوصی برای دریافت مجوز دامداری در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و در مقابل تقاضا برای مجوز مرغداری در استان رشد داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با توجه به اینکه دولت همواره برای تسهیل امور تلاش کرده تا بسیاری از فرایندهای صدور مجوز را به انجمن یا تشکل های تخصصی واگذار کند تا ضمن برون سپاری بخشی از فعالیت‌ها نظارت هم قدری تخصصی تر انجام شود. این سیاست برای حوزه کشاورزی که بخش های مختلفی را شامل می شود بسیار کارایی داشته است.

در این راستا مجموعه‌ای مانند سازمان مهندسی کشاورزی به عنوان تشکلی زیر مجموعه جهاد کشاورزی گلستان مشغول به کار است تا صدور پروانه بهره برداری واحدهای دام و طیور نسبت به روند فعالیت آن نظارت داشته باشد.

هرچند که نگاه تخصصی در این حوزه دارای اهمیت بوده اما به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان به دلیل نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده های دام و طیور، رغبت بخش خصوصی برای دریافت مجوز کاهش یافته و انگیزه ای فعالان اقتصادی برای راه اندازی کسب و کار اینچینی ندارند.

«قربانعلی روشنی» رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار به موضوعات مختلفی در این حوزه می پردازد که شرح این گفتگو را در زیر می خوانید:

* توضیحی درباره فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان بدهید

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در واقع یک سازمان مردم نهاد است که به صورت شورایی اداره می شود. این شورا متشکل از ۱۱ عضو است که هفت عضو آن انتخابی و چهار عضو انتصابی است که شامل دو نماینده جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و نماینده سازمان محیط زیست است.

سازمان مهندسی کشاورزی به عنوان تشکلی زیرمجموعه جهاد کشاورزی گلستان مشغول به کار است تا صدور پروانه بهره برداری واحدهای دام و طیور نسبت به روند فعالیت آن نظارت داشته باشد

این سازمان با ۱۰ هزار عضو تصدی گری دستگاه های مختلف دولتی نظیر صدور موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه بهره برداری و تمامی فعالیت‌های مرتبط با بخش کشاورزی را انجام می‌دهد و مجوز تولید محصولات گلخانه ای و سالم، مجوز تولید انواع طیور و دام سبک و سنگین، مجوز مرتبط به آبزی پروری را صادر و واحدهای تولیدی در درون روستاها را ساماندهی می‌کند. ضمن اینکه این مجموعه در تمامی ۱۴ شهرستان استان دفتر نمایندگی دارد تا متقاضیان برای انجام امورات خود ناگزیر به تحمل مسافت به مرکز استان نباشند.

* بیشترین فراوانی درخواست مجوز در حوزه دام و طیور مربوط به کدام بخش است؟

متاسفانه در سال جاری به واسطه مشکلاتی که در حوزه تامین خوراک دام به وجود آمد، استقبال از صنعت دام و درخواست مجوز در این بخش بسیار اندک بود اما در مقابل برای صدور مجوز مرغداری با استقبال خوبی مواجه بودیم. در گذشته محدودیت هایی در صدور مجوز احداث مرغداری وجود داشت که سبب بروز رانت در این حوزه شده بود که با حذف محدودیت ها، دریافت مجوز در این بخش تسهیل شد و به این ترتیب افراد با برخورداری از شرایط ابتدایی می توانند متقاضی صدور پروانه مرغداری باشند.

با توجه به اینکه پرورش مرغ از نظر اقتصادی ارزش افزوده بیشتری داشته و باعث اشتغالزایی می شود، رغبت زیادی برای احداث مرغداری در اراضی کم بازده که برای کشت و کار مناسب نیستند، وجود دارد. بر این اساس در حال حاضر برای راه اندازی مرغداری، مجوز پرورش حداقل ۵۰ هزار و حداکثر ۱۵۰ هزار قطعه مرغ صادر می شود. با اینحال اخیرا با مشکلاتی که پیش روی این صنعت به وجود آمد، تولیدکنندگان با چالش هایی مواجه شده اند و گاهاً دچار زیان هایی می شوند که غیر قابل جبران است.

* کار نظام مهندسی به جز صدور مجوز در این حوزه چیست؟

به طور معمول کسانیکه به سمت تولید می روند عموما دانش فنی آن حوزه خاص را ندارند بنابراین تمرکز ما روی آموزش است که از بهترین اساتید در این حوزه بهره می گیریم. استفاده از نیروی متخصص یکی از اهداف افزایش تولید است در این راستا به اکثر مرغداری ها مدیر فنی معرفی که آموزش های تخصصی را به خوبی گذرانده معرفی می کنیم تا تولیدکنندگان ضمن بهره گیری از افراد متخصص ارزش افزوده بیشتری داشته باشند زیرا در برخی مواقع قیمت تولید یک کیلو مرغ با احتساب همه هزینه ها بیشتر از قیمت مصوب تمام می شود.

* فارغ التحصیلان در رشته های مختلف کشاورزی چگونه می‌توانند به عنوان مدیر فنی فعالیت کنند؟

دانش آموختگان در ۲۳ رشته مختلف کشاورزی می توانند عضو سازمان نظام کشاورزی شوند تا پس از مدتی نسبت با اخذ پروانه اشتغال و رتبه بندی، به واحدهای تولیدی معرفی شده و به عنوان مدیر فنی فعالیت کنند.

متاسفانه در سال جاری به واسطه مشکلاتی که در حوزه تامین خوراک دام به وجود آمد، استقبال از صنعت دام و درخواست مجوز در این بخش بسیار اندک بود

سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان در دو سال اخیر ۵۰۰ واحد فروش سم را متصدی آنها فاقد تحصیلات مرتبط بود، ساماندهی کرد؛ اقدامی که باعث ایجاد اشتغال برای بسیاری از فارغ التحصیلان رشته گیاه پزشکی شد. چراکه مطابق دستور العمل تمامی سم فروشی های استان که مجوز کسب و کار دارند باید الزامات تعیین شده نظام مهندسی کشاورزی را رعایت کنند و یک کارشناس گیاه پزشکی که پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی دریافت کرده را در کنار خود داشته باشند در غیر این صورت هیات بدوی که در درون سازمان وجود دارد نسبت به این تخلف تصمیم گیری خواهد کرد که در همین راستا از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۱۸۵ پرونده گزارش تخلف داشته‌ایم.

* صدور مجوز و نظارت بر مراکز عرضه کود و سم به عهده کیست؟

مجوز کارگزاری های کود و سم توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی صادر و نظارت بر آن‌ها توسط دستگاه اجرایی انجام می شود. بر این اساس کسانی می توانند مجوز دریافت کنند که در رشته تخصصی مرتبط تحصیل کرده و صلاحیت عمومی آنها تایید شده و از فیلترهای مدنظر عبور کرده باشند در کنار این موارد کمیته کنترل کیفی کود در مرکز تحقیقات و معاونت تولیدات گیاهی، در صورت بروز تخلف به آن رسیدگی می‌کند.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha