۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
قیمت گذاری دستوری منجر به نابودی تولید می شود
در گفتگو با بازار مطرح شد:

قیمت گذاری دستوری منجر به نابودی تولید می شود

گرگان- افضلی، مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه ایلوار گفت: باید مسیر تولید تا عرضه کالا کارشناسی باشد نه بر اساس قیمت گذاری دستوری، چراکه چنین سیاستی منجر به نابودی تولید می شود.

محمدعلی افضلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۹۹ درصد کارخانجات لبنی گلستان قبل از سال ۹۰ راه اندازی شده بنابراین ماشین آلات این صنعت نیاز به بروز رسانی دارد زیرا استفاده از تکنولوژی بروز در مصرف آب، انرژی، نیروی انسانی و همچنین نوع بسته بندی مؤثر است.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه ایلوار افزود: در حال حاضر به دلیل عقب ماندگی در این حوزه، لبنیات ایران در بازارهای جهانی سهمی ندارد و نمی توانیم به صورت حرفه ای به صادرات فکر کنیم زیرا ماشین آلات قدیمی ضمن افزایش هزینه تولید، ضایعات را بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه عمده بازار صادراتی ما در صنعت لبنی، کشور عراق است، گفت: با شرایط این صنعت در کشور ما، در حال از دست دادن بازار جهانی هستیم، ضمن اینکه کشور عراق در حال راه اندازی کارخانجات لبنی با تکنولوژی بسیار پیشرفته است و به این ترتیب به زودی این بازار را از دست خواهیم داد.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: تکنولوژی صنایع و واحدهای تولیدی در دنیا به سرعت در حال بروزرسانی است اما در ایران برای این مساله اهمیت قائل نیستند و اگر ما نتوانیم خود را با دنیا تطبیق دهیم، اوضاع صنعت وخیم تر از وضعیت فعلی خواهد شد.

وی ضمن یادآوری این نکته که در حال حاضر واحدهای صنعتی خوبی در حوزه محصولات لبنی در استان وجود دارد، گفت: دلیل فعالیت این واحدها با ظرفیت پایین، مشکل مالی و عدم بهره مندی از تسهیلات بانکی است که برای توسعه باید بازسازی و نوسازی را در دستور کار قرار داد.

به گفته مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه ایلوار، دولت و حاکمیت باید به صنایع دامپروری به صورت یک مجموعه توجه داشته باشد زیرا در این صنعت افراد زیادی شاغل هستند.

او از سیاست قیمت گذاری دستوری انتقاد کرد و گفت: در اقتصاد دستوری افزایش لحظه ای هزینه های بسته بندی، ضرر و زیان تولید کننده و بسیاری از فاکتورها لحاظ نشده با اینحال دولت به ثبات قیمت برای زمان طولانی یک کالا تاکید دارد که این برای صاحبان صنایع ممکن نیست.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: باید مسیر تولید تا عرضه کالا کارشناسی باشد و صرفا از روی مصلحت مصرف کننده قیمت دستوری برای کالاها مشخص نشود چراکه چنین سیاستی فقط تیشه به ریشه تولید است.

وی در خاتمه یادآور شد: در کشور ما تولید کننده هیچ جایگاهی ندارد و در سازمان های مختلف هم ارزشی برای این قشر قائل نیستند. برخی تولید کنندگان تحصیلات دانشگاهی، تخصص و تجربه داشتند اما به دلیل حجم اعظم مشکلات ترجیح دادند از این حوزه خداحافظی کنند.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha