۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
«زراعت اکالیپتوس» کسب و کاری پولساز در استان گلستان است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

«زراعت اکالیپتوس» کسب و کاری پولساز در استان گلستان است

گرگان- برخی کارشناسان اعتقاد دارند که در زراعت چوب گونه اکالیپتوس پس از چهار سال بین ۷۰ تا ۱۰۰ تن برداشت انجام می شود که می تواند از لحاظ اقتصادی قابل توجه باشد.

بازار: گروه استان ها؛ استفاده از چوب یکی از نیازهای قدیمی بشر به ساخت مسکن و سایر نیازهایش بوده که با افزایش جمیعت در سده های اخیر و مصرف بیش از پیش آن باعث خسارت به محیط زیست و تبدیل به یک موضوع جهانی شد. به این ترتیب برای خروج از این مشکل، جنگلکاری از پیشنهادات اولیه با هدف جبران زیان به طبیعت بود از طرفی برای رفع نیاز به چوب، بحث زراعت درختان مطرح شد که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در ایران این صنعت به دلیل بازدهی دیرهنگام آن هنوز به خوبی رونق نیافته با اینحال کارشناسان معتقدند در صورت تحمل بازه زمانی سه تا پنج ساله کشاورزان، درآمد حاصل از زراعت چوب چندین برابر کشت محصولات کشاورزی خواهد بود. این موضوعی است که «هاشم فاطمی» یک مجری طرح زراعت چوب در گلستان هم از آن به عنوان یک ظرفیت درآمدی یاد می کند و می گوید: گونه اکالیپتوس در مقایسه با پالونیا و سایر انواع درختان برای زراعت کم آب برتر و به لحاظ درآمدی با زمان انتظار کمتری است.

به باور بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی صنعت زراعت چوب را برای کشاورزان درآمدزاست تا جایی که با یک برنامه ریزی درست می توان در کنار زراعت چوب بسیاری از محصولات کشاورزی را همزمان کشت کرد و به این ترتیب از یک زمین در دوره های مختلف بهترین استفاده را برد. در این گفتگو فاطمی برایمان بیشتر از کسب و کار زراعت چوب می گوید.

* زراعت اکالیپتوس پگونه است؟

در زراعت چوب گونه اکالیپتوس پس از چهار سال بین ۷۰ تا ۱۰۰ تن برداشت انجام می شود. چند سال زمان برای بهره برداری از چوب لازم است، بسته به زمان کاشت نهال از سه تا پنج سال برداشت اکالیپتوس گونه کامالدولنسیس انجام می شود. نهال اکالیپتوس هر ۱۵ روز به آبیاری نیاز دارد، از آنجایی که زراعت این گونه در اراضی شیبدار است، آبیاری آن با تراکتور و تانکر انجام می‌شود.

به باور بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی صنعت زراعت چوب را برای کشاورزان درآمدزاست تا جایی که با یک برنامه ریزی درست می توان در کنار زراعت چوب بسیاری از محصولات کشاورزی را همزمان کشت کرد

صرفه اقتصادی زراعت این گونه در استان گلستان مورد توجه است از سوی دیگر با قطع درخت اکالیپتوس پس از سه سال، جای آن حدود ۲۰ تا ۳۰ جوانه سبز می شود که کارگران این جوانه ها را وجین کرده و در مکانی دیگر به عنوان نهال می کارند.

* به کار گیری این چوب بستگی به چه مواردی دارد؟ همچنین درباره مزیت های کشت این چوب توضیح دهید

به کارگیری تعداد نیروی کار بسته به زمان کاشت، داشت یا برداشت است به طور میانگین ۲۵ نفر در این زمین ها در بازه های زمانی مختلف مشغول به کار هستند. کم آب بری این محصول و سرعت رشد مناسب از دیگر مزایای گونه اکالیپتوس است این درخت فقط در سال اول به آبیاری منظم نیاز دارد و در سال های بعد با باران های فصلی رشد می کند مقاومت این گونه به آفت یکی دیگر از شاخصه های اکالیپتوس است این گونه، در منطقه شرق گلستان به خوبی رونق داشته ضمن اینکه به آفات و بیماری ها مقاوم بوده و به کود و سم نیازی ندارد.

* برای بهره وری باید چه کرد؟

برای بهره وری بیشتر از اراضی در کنار زراعت گونه اکالیپتوس با کاشت این درخت در فواصل هشت متری توانسته محصولاتی نظیر گندم، جو، سویا یا هندوانه کشت کند. حفظ فاصله هشت متری برای کاشت درختان به جهت تسهیل در ورود تراکتور و کمباین به داخل اراضی برای استفاده بیشتر از زمین در مرحله کاشت و برداشت محصولات بوده است.

کم آب بری از مزایای زراعت اکالیپتوس است چراکه این درخت فقط در سال اول به آبیاری منظم نیاز دارد و در سال های بعد با باران های فصلی رشد می کند

یکی دیگر از مزایای این کشت را استفاده از تراکتور برای شخم زمین حذف علف های هرز با هدف جلوگیری از آتش سوزی می دانیم زراعت چوب به لحاظ اقتصادی به صرفه است چراکه با تحمل یک بازه زمانی سه تا پنج ساله می توان به برداشتی معادل پنج برابر مساحت زمین دست یافت.

* مشکلات این کشت چیست؟

آتش سوزی، یخبندان و سرقت از مشکلات این کسب و کار است در کنار مزایایی که از زراعت اکالیپتوس طرح شد باید این نکته را در نظر گرفت که احتمال خسارت سنگین به واسطه آتش سوزی یا یخبندان وجود دارد که آن هم با مراقبت های اصولی قابل کنترل است.

همچنین گونه پالونیا و اکالیپتوس با هم قابل مقایسه نیستند لذا پالونیا ضمن استفاده آب زیاد امکان کشت در اراضی شیبدار ندارد ضمن اینکه زمان انتظار برداشت پالونیا دو برابر اکالیپتوس است.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha