۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
درآمد فروش آب، یک چهارم هزینه بهره برداری| همه شرکت های آب منطقه ای، زیان ده هستند
معاون وزیر نیرو در گفتگو با بازار مطرح کرد

درآمد فروش آب، یک چهارم هزینه بهره برداری| همه شرکت های آب منطقه ای، زیان ده هستند

جوانبخت معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تمامی شرکت های آب منطقه ای زیان ده هستند، گفت: متوسط قیمت فروش هر مترمکعب آب حدود هزارتومان بوده در حالیکه تنها بهره برداری از آن ۳ تا ۴ هزار تومان تمام می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حدود ۳ سال از کشور با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می کند. با وجود شرایط بحرانی اما خبری از مدیریت مصرف نیست. کار به جایی رسیده که طبق گفته های شرکت آب و فاضلاب تهران در برخی از روزهای پاییز مصرف آب در پایتخت معادل روزهای گرم در ماه های تیر و مرداد بوده است. بسیاری از کارشناسان دلیل بالای رشد مصرف در آب را غیر واقعی بودن قیمت آن می دانند.

آنگونه که محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو می گوید درآمد حاصل از فروش نفت تقریبا یک چهارم هزینه های بهره برداری آنهاست. همین مساله موجب شده که تمامی شرکت های آب منطقه ای زیان ده باشند. او با اشاره به سهم ناچیز آب از هزینه های تمام شده تولید محصولات کشاورزی، از دستور ویژه رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد. به گفته جوانبخت، وزارت جهاد کشاورزی موظف شده که در الگوی کشت تدوین شده به مساله تغییر اقلیم و بحران کم آبی توجه ویژه داشته باشد.

برای بررسی وضعیت هزینه درآمد شرکت های آب به گفتگو با محمد جوانبخت معاون وزیر نیرو نشسته ایم که متن کامل آن در ادامه می آید:

متوسط دریافتی به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب حدود هزار تومان و در مشترکان پر مصرف حدود ۳ هزار تومان است. این درآمد حتی هزینه های بهره برداری از تاسیسات شرکت های آب منطقه ای را هم پوشش نمی دهد

*غیر واقعی بودن قیمت آب چه خسارتی را به اقتصاد کشور وارد می کند؟

مقدار خسارت وارده بسیار بزرگ است. متوسط دریافتی به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب حدود هزار تومان و در مشترکان خیلی خیلی پر مصرف حدود ۳ هزار تومان است. این درآمد حتی هزینه های بهره برداری از تاسیسات شرکت های آب منطقه ای را هم پوشش نمی دهد. به همین دلیل تمامی شرکت های آب منطقه ای کشور در صورت های مالی خود زیان ده محسوب می شوند.

در آب کشاورزی شرایط خیلی بدتر بوده و اصلا چیزی به اسم قیمت آب در این حوزه مطرح نیست. جالب است که بدانید که سهم آب از هزینه های تولید یک محصول کشاورزی بسیار ناچیز و تقریبا صفر است. در حالیکه عمده ترین و حیاتی ترین مساله در این صنعت تامین آب است.

*اما به نظر می رسد که با وجود بحرانی بودن شرایط آب همچنان وزارت جهاد کشاورزی توجه چندانی به آن ندارد. به طوری که گفته می شود در الگوی کشتی که در این وزارتخانه تدوین شده، اثری از کمبود آب و تغییر اقلیمی که ایران با آن مواجه است، نیست؟

اصل پرداختن وزارت جهاد کشاورزی به مساله الگوی کشت را می توان یک قدم روبه جلو دانست. در شورای عالی آب رییس جمهور دستور ویژه داده اند چنانچه لازم باشد تغییراتی در جزئیات این برنامه با رویکرد کاهش مصرف آب و توجه به بحران آبی در این الگو اعمال شود.

*اشاره کردید که درآمدهای حاصل از فروش آب حتی هزینه های شما را هم پوشش نمی دهد. لطفا بفرمایید که هزینه بهره برداری آب شرب حدودا چقدر است؟

تنها هزینه بهره برداری ما چیزی بین ۳ تا ۴ هزار تومان است. البته لازم به یادآوری است که تمام سازه ها و سدهایی که در طول سال های گذشته تاسیس شده اند باید هزینه استهلاک داشته باشد. هیچ کدام از این هزینه ها محاسبه نمی شود. رسانه های کشور وظیفه دارند که از ارزش اقتصادی آب صحبت کنند و به یک گفتمان رایج در کشور تبدیل شود.

*چقدر از منابع درآمدی کشور که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای حوزه آب آمده بود، محقق شده است؟

بودجه آب در بخش آب بهتر از سایر بخش هاست. به عنوان مثال اگر متوسط در سایر بخش ها چیزی حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد ردیف های بودجه ای تامین اعتبار شده این رقم در بخش آب به حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد می رسد.

کد خبر: ۱۹۷٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha