۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
دو برابر استانداردهای جهانی آب مصرف می کنیم | راندمان آب در کشاورزی حدود ۳۰ درصد است
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:

دو برابر استانداردهای جهانی آب مصرف می کنیم | راندمان آب در کشاورزی حدود ۳۰ درصد است

غفار زاده مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه۲ برابر استانداردهای جهانی آب مصرف می کنیم، گفت: اگر درست مصرف کنیم، مثل این است که هزار پروژه را برای تامین آب به بهره برداری رسانده ایم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: یوسف غفار زاده مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در حاشیه نمایشگاه آب در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش بارندگی ها و تغییر اقلیم در چند سال گذشته، گفت: نباید فراموش کرد که ما آب را از گذشتگان خود به ارث نبرده ایم و وظیفه امروز ما این است که امانت داران خوبی برای آیندگان خود بوده و از این نعمت ارزشمند به درستی استفاده کنیم.

او در ادامه سخنان خود اظهار داشت: با افزایش جمعیت و گرمای هوا دو راهکار بیشتر نداریم، یکی از ساخت پروژه های آبی و دیگری مدیریت مصرف آب است. اما مساله اینجاست که این پروژه ها روزی به پایان می رسد، اما آنچه که تاریخ مصرف نداشته و همواره باید به آن توجه کرد، مساله مدیریت مصرف آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه دو برابر استانداردهای جهانی آب مصرف می کنیم، ادامه داد: اگر درست مصرف کرده و مقدار مصرف خود را کاهش دهیم، همانند این است که هزار پروژه را برای تامین آب به بهره برداری رسانده و هزاران میلیارد تومان برای آن هزینه کرده ایم.

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بهره وری آب در بخش کشاورزی را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: معلوم نیست که ۷۰ درصد دیگر آب چه می شود و به کجا می رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: در آذربایجان شرقی نیز در کنار اجرای پروژه‌های متعدد آبی و زیرساختی، توجه به موضوع مهم فرهنگ‌سازی و اصلاح روند مصرف به منظور مدیریت بهینه مصرف آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه در فرهنگ غنی مردم، بحث فرهنگ‌سازی و توجه به مدیریت مصرف وجود داشته، با به‌روزرسانی فرهنگ‌های گذشته در این استان، در بخش فرهنگ‌سازی مصرف آب ورود کرده‌ایم که در این زمینه، عروسک "چمچه خاتون" که نماد باران‌خواهی در فرهنگ مردم است را در نمایشگاه امسال رونمایی کردیم و به عنوان یک نماد فرهنگی در بخش توجه به اهمیت آب و مدیریت مصرف آن، معرفی کرده‌ایم.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، عروسک باران‌خورده و دست‌ساز «چمچه خاتون» یا «چمچه گلین» که از دیرباز در منطقه آذربایجان در آیین امان‌خواهی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: زمانی که باران نمی‌بارد و کم‌آبی مردم را به ستوه می‌آورد، «چمچه خاتون» را می‌سازند تا با دست به دعا شدن و برگزاری آیینی نمادین، ابرهای با رنده را فراخوانند و زمین را سیراب از آب‌های جاری ببینند.

گفتنی است «چمچه خاتون» یا «چمچه گلین» نماد امید انسان به رحمت الهی است که در مدت چهار روز و طی روزهای ۹ تا ۱۲ دی‌ماه در فضایی به وسعت هفت سالن نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور خواهد داشت.

لازم به یادآوری است که زمان بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی «صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران»، همه‌روزه ساعت ۸ تا ۱۶ خواهد بود و بازدید برای عموم آزاد است.

کد خبر: ۱۹۶٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha