۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
بحران کرونا، بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی را برای آلمان رقم زد
امیدواری آلمانی‌ها به سال بعد میلادی

بحران کرونا، بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی را برای آلمان رقم زد

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که اقتصاد آلمان در سه ماهه اول سال جاری به میزان ۲.۲ درصد کاهش یافته که این افت بزرگترین رکود در یک دهه برای بزرگترین اقتصاد اروپا بوده و هرگز از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از بی بی سی، کشور آلمان در اثر محدودیت های رسمی در مورد انجام فعالیت های تجاری و همچنین سیاستهای شخصی گرایانه در رابطه با مهار بیماری با مشکلات جدی مواجه شده است.

با نگاهی بازیابی شده به اقتصاد آلمان در سال گذشته درمی یابیم که ارقام مربوط به سه ماه پایانی سال ۲۰۱۹  انقباض ۰.۱ درصد را نشان دهد که رشد تولید ناخالص داخلی برای دو بار متوالی در سه ماهه آخر منفی و نشانگر رکود فنی اقتصادی بوده است.

تولید ناخالص داخلی آلمان، در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با سه ماهه قبل از آن ۲.۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ درصد افت داشته است. انتظار می رود که این ارقام بدتر شوند زیرا ویروس کرونا موجب توقف فعالیت‌های اقتصادی، کاهش سطح فعالیتهای تجاری و میزان مصرف شده است.

اداره آماری آلمان بسته به موفقیت این کشور در اقدامات مهار کرونا و اعمال قوانین قرنطینگی، برای سه ماهه دوم رشد تولید ناخالص داخلی را ۱۰ درصد پیش بینی کرده اند که طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه خواهد بود.

 سفارشات و تولیدات کارخانه ها کم شدند

داده های اخیر حاکی از کاهش ۱۵.۶ درصدی سفارشات کارخانه ها و کاهش ۹.۲ درصدی در تولید صنعتی می باشد که هرگز چنین افتی از سال ۱۹۹۱ مشاهده نشده است.

با این حال، سقوط اقتصاد آلمان به اندازه برخی از کشورهای همسایه آن بد نیست. فرانسه و ایتالیا سه ماهه اول انقباضات ۵.۸ و ۴.۷ درصدی تجربه کرده اند.

آمارهای اداره آمار فدرال در حالی منتشر می شود که آلمان اولین گام های آزمایشی خود را برای خروج از تعطیلی انجام می دهد.

دولت در حال بازگشایی مغازه ها، بازگشت دانش آموزان به مدرسه و برگزاری مسابقات ورزشی میباشد.

تحلیگران اقتصادی در گفتگو با بی بی سی اظهار کرده اند که اقتصاد آلمان قبل از شروع این همه گیری ناپایدار بوده است، زیرا جنگ تجاری امریکا و چین سایه ای افقی بر فعالیت تجاری این کشور گذاشته است.

البته اداره آمار همچنین هشدار داده است که این آمار در معرض عدم اطمینان شدید است و برآورد بعدی در تاریخ ۲۵ مه انجام می شود.

اقتصاددانان انتظار دارند که با افشای کامل اثرات قوانین قرنطینگی و تعطیلی مشاغل ، در سه ماهه دوم سال رکود عمیق تری رخ دهد زیرا هزینه های مصرف کننده کاهش یافته و سرمایه گذاری نیز (به غیر از ساخت و ساز که همراه با هزینه های دولت، ضربات اقتصادی را کاهش داده بود) افت کرده است.

آلمان یک قدرت بزرگ در تجارت جهانی است که واردات و صادرات هر دو به شدت کاهش یافته اند . این بخش پیش از این در ۲۰۱۹ نیز به دلیل تنش‌های تجاری و نگرانی‌های مرتبط با برگزیت آسیب دیده بود.

اقتصاددانان ارشد منطقه یورو بر این باورند که اقتصاد آلمان از ابتدای سال ۲۰۱۹ در حاشیه رکود اقتصادی بوده  اما این مسئله دیگر نمی تواند پنهان شود با این حال دولت آلمان امیدوار است از ابتدای سال ۲۰۲۱ به تدریج این افت جبران شود و به رشد ۵.۲ درصدی برسد.

کد خبر: ۱۹٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha