۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
«هدف گذاری تورم» بدون استقلال بانک مرکزی بی فایده است
معاون سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفتگو با بازار:

«هدف گذاری تورم» بدون استقلال بانک مرکزی بی فایده است

ندری، معاون سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، گفت: زمانی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام می کند «این بانک آماده اجرای سیاست هدف گذاری تورم است» باید قدرت استقلال در تصمیم گیری و عملیاتی کردن برنامه های خود را داشته باشد نه این که همچنان رهرو و فرمانبر سیاست های دولت باشد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دکتر کامران ندری اقتصاددان با بیان اینکه سیاست هدف گذاری تورم، راهکاری بسیار مناسب و مطلوب برای کنترل سیاست های اقتصادی بخصوص نرخ تورم است، اظهارداشت: حرکت بانک مرکزی در این زمینه نیازمند ایجاد یک چارچوب و الگوی خاص است تا از این طریق بتواند راهکارهای اصولی و علمی سیاست های تعیین نرخ سود بین بانکی، سود بانکی، قیمت گذاری ارز و در نهایت کنترل نرخ تورم را کارشناسانه و مهندسی شده در دست گیرد.  

وی بر ضرورت استقلال بانک مرکزی در اجرای سیاست های پولی و بانکی تاکید کرد و افزود: استقلال بانک مرکزی عملکردها را به خوبی شفاف می کند و در صورت اتفاقات در سیستم پولی، بانکی و بازار بین بانکی، تعیین نرخ سود، حفظ ارزش پول، عملیات بازار باز همچنین فراز و نشیب تورم و غیره بانک مرکزی پاسخگو خواهد شد.

این اقتصاددان به اجرای موفق سیاست هدف گذاری تورم در برخی کشورها و تاثیرقابل توجه آن در اقتصاد آن کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: این چارچوب در خیلی از کشورها اجرا و در جهت کاهش نرخ تورم همچنین مناسب سازی بازارها به خوبی جواب داده است بنابراین رویکرد بانک مرکزی در اجرای چنین سیاستی درست و اقدامی بجاست که البته باید زمینه اجرای آن در کشور مهیا باشد.

معاون سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، اظهار داشت: اجرای چنین سیاستی نیازمند الزامات خاص است. به طور مثال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هنوز استقلال لازم را ندارد و در عمل بله قربان گوی سیاست های دولت است در چنین شرایطی این بانک تا استقلال و اختیارات کافی نداشته باشد نباید امیدی به اجرای درست و دقیق چنین سیاست های را داشت.

این کارشناس ارشد مسائل پولی و مالی تصریح کرد: بانک مرکزی در انجام تصمیمات و اتخاذ سیاست ها همچنین فعالیت های خود باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی و تبعیت از فرامین دولتی کار خود را انجام دهد و تحت اوامردولتی نباشد و تنها  در چنین شرایطی می تواند برنامه های خود را که همانا کنترل نرخ تورم، ساماندهی بازار پول و تعیین کارشناسانه نرخ سود و... است اجرایی کند.

ندری افزود: البته در شرایط کنونی سیاست کاهش نرخ تورم باید در دستور کار قرار گیرد چرا که نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد باعث ایجاد مشکلات در بازارهای سرمایه گذاری شده است، این امر مستلزم بحث‌های تکنیکی و فنی است که باید مد نظر قرارگیرد.

گفتنی است؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در جدید ترین یادداشت خود نوشته است: پس از تغییر در سیاست‌ ‌های ارزی، پولی و مالی کشور به‌همراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات‌سازی در بازار ارز، بانک مرکزی اکنون آماده اجرای سیاست «هدف‌گذاری تورم» است. این در حالی است که اقتصاددان معتقدند تا زمانی که بانک مرکزی استقلال لازم را نداشته باشد، اجرای چنین سیاست هایی نمی توان در اقتصاد کشور به خوبی کارساز شود.

کد خبر: ۱۹٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha