۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
متقاضی صادرات فرش دستباف از گمرک زنجان نداشتیم
مدیرکل گمرک زنجان:

متقاضی صادرات فرش دستباف از گمرک زنجان نداشتیم

زنجان- گنج خانلو، مدیرکل گمرک زنجان گفت: تا به امروز متقاضی صادرات فرش دستباف از گمرک استان نداشتیم.

زین‌العابدین گنج‌خانلو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به عملکرد گمرک استان زنجان در ۹ ماهه امسال گفت: در بخش صادرات حدود ۴۶۰ میلیون دلار صادرات از گمرک استان به وزن ۲۲۰ هزار تن انجام شده که به لحاظ ارزش ریالی ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود: این در حالی است که صادرات انجام شده از گمرک استان طی ۹ ماهه امسال به لحاظ وزنی تغییر چندانی نداشته و معادل مدت مشابه پارسال انجام شده است.

واردات ۳۷۷ میلیون دلار کالا

مدیرکل گمرک زنجان با بیان اینکه واردات قطعی استان طی این مدت ۳۷۷ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: این میزان واردات در ۹ ماهه امسال به لحاظ وزنی ۱۷۰ هزار تن بوده شاهد رشد ۱۹ درصدی در این زمینه نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم و به لحاظ ارزش ریالی نیز ۴۱ درصد رشد داشته است.

گنج‌خانلو، گریزی به وضعیت ورود موقت استان زد و یادآور شد: در ارتباط با ورود موقت، این میزان حدود ۶۸ میلیون دلار و به وزن ۲۱۳ هزار تن بوده که در ورود موقت شاهد کاهش ارزش ریالی به میزان ۱۸ درصد و کاهش وزنی به میزان ۳۱ درصد هستیم.

وی در ادامه، مجموع واردات قطعی و ورود موقت گمرک استان زنجان که واردات کل را تشکیل می‌دهد، به لحاظ ارزش ریالی حدود ۴۴۵ میلیون دلار واردات کل عنوان کرد و گفت: این میزان واردت قطعی به لحاظ وزنی حدود ۳۸۴ هزار تن بوده و این آمار بیانگر آن است که در ارزش ریالی واردات کل ۲۷ درصد رشد داشته اما به لحاظ وزنی با کاهش ۱۵ درصدی مواجه بوده‌ایم.

گنج‌خانلو با بیان اینکه گمرک استان زنجان به لحاظ رتبه‌بندی در بین سایر گمرکات کشور از نظر صادرات طی ۸ ماهه امسال از بین ۱۰۵ گمرک فعال کشور رتبه ۱۵ را از نظر ارزش صادراتی از آن خود کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که به لحاظ ارزش کالاهای وارداتی از بین ۹۰ گمرک فعال کشور رتبه ۱۸ را گمرک استان زنجان به خود اختصاص داده است.

وی در ارتباط با اقلام عمده صادراتی طی ۹ ماهه امسال با یادآوری اینکه کماکان کالای شمش روی رتبه اول را در این خصوص در اختیار دارد، افزود: رتبه دوم مربوط به ترانسفورماتور و متعلقات آن است. همچنین کالاهایی از قبیل پروفیل، میلگرد، مفتول مسی، کنسانتره و ... در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

تسریع در ترخیص مواد اولیه صنایع

مدیرکل گمرک زنجان عنوان کرد: کشورهای مقصد صادراتی استان نیز شامل ترکیه با حدود ۶۵ درصد، عراق با ۱۳ درصد، امارات متحده عربی با ۷ درصد سهم ارزشی و سایر کشورها نیز بخش دیگری از سهم ارزشی را در امر صادرات استان به خود اختصاص داده‌اند.

گنج‌خانلو در ارتباط با واردات کالا نیز با اشاره به ۱۰ قلم عمده کالای وارداتی از گمرک استان، تصریح کرد: این کالاها شامل خمیر چوب کاغذ و مقوای بازیافتی، توتون و خمیر توتون، کالای پودر جاذب، پلی‌آمین و نوار پلاستیکی، ماشین‌الات خط تولید، نخ پلی‌آمید، لایه جذب و انتشار، تنظیم کننده و قطعات عایق و الکترونیک، کامیون کشنده و ... بوده که سابقه ترخیص از گمرک استان را دارد.

وی همچنین به کشورهای عمده مبدا واردات برای استان نیز اشاره و اظهار کرد: این کشورها شامل ترکیه با ۴۵ درصد، سوئیس با ۱۹ درصد، امارات متحده عربی با ۱۲ درصد سهم ارزشی، آلمان، هنگ‌کنگ، سنگاپور و ... نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان در خصوص وضعیت صادرات اقلامی چون فرش و چاقو از گمرک زنجان، گفت: در بحث چاقو و صنایع‌دستی، صادراتی از گمرک استان به صورت تجاری نداشتیم ولی از گمرک امانات پستی استان بسته‌هایی به صورت پستی ارسال و از این طریق صنایع‌دستی مسی و زیورآلات سنگ‌های تزئینی ارسال می‌شود.

گنج‌خانلو در ارتباط با صادرات فرش دستباف از گمرک استان نیز متذکر شد: تا به امروز اقدامی از سوی گمرک استان زنجان در این زمینه انجام نشده و یا بهتر است بگوییم مراجعه‌کننده‌ای نداشتیم، کما اینکه اکثر گمرکات کشور نیز فرش دستباف را در زمره اقلام صادراتی خود ندارند و فقط از چند گمرک فرودگاهی این امر به صورت هوایی انجام می‌شود، این در حالی است که اگر متقاضی در این زمینه باشد، می‌توانیم مساعدت و راهنمایی‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم.

این مسئول راجع به گمرک بناب نیز با بیان اینکه این گمرک در حال حاضر فعال بوده و این فعالیت در واردات کالا که عمده آن کالاهای معدنی و مواد اولیه مربوط به صنایع تولیدی استان است، انجام می‌شود، ادامه داد: طی ۹ ماهه امسال حدود ۶۸ هزار تن از گمرک بناب واردات انجام شده و حدود ۱۱ هزار تن از صادرات استان نیز از این گمرک بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش مجموعه گمرک و انبارهای عمومی استان بر این است که واحدهای تولیدی استان را کمک کرده و اجازه ندهیم در این زمینه با مشکل مواجه شوند. همچنین حداکثر مساعدت را در تسریع ترخیص مواد اولیه صنایع و واحدهای تولیدی استان خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۹۶٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha