۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
سویه جدید اومیکرون در راه است؛ ماسک و فاصله را جدی بگیریم| واکسن برکت پلاس ویژه اومیکرون بزنید
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران در گفتگو با بازار

سویه جدید اومیکرون در راه است؛ ماسک و فاصله را جدی بگیریم| واکسن برکت پلاس ویژه اومیکرون بزنید

مینو محرز عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران تاکید کرد: دیگر تزریق واکسن های قبلی فایده ای ندارد و اگر کسی قصد تزریق دز چهارم واکسن خود را دارد بهتر است واکسن برکت پلاس ویژه اومیکرون را بزنند.

به گزارش خبرنگار بازار اخبار حکایت از شیوع موج جدیدی از سویه جدید کرونا در شرق آسیا و امریکا دارد و همین موجی از نگرانی را در تمام مردم جهان به وجود آورده است. از همین رو خبرنگار بازار به سراغ کارشناس زبده و مشهور کرونا خانم دکتر مینو محرز رفته و از وی پرسیده است؛

خبر جدیدی مبنی بر شیوع مجدد کرونا در چین و انتقال آن در کشور های اروپا به گوش می‌رسد، با توجه به مطالعاتی که پس انتشار این خبر داشتید به نظر شما سویه جدید کرونا چه تفاوتی با سویه‌های قبلی دارد؟

سویه جدیدی در چین شایع شده و در جریان هستید که چین از ابتدا مردم این کشور را ایزوله کرده بود و الان هم فیلم های مشاهده شده از آمریکا و در شهرهایی که این سویه شیوع پیدا کرده درگیری ارتش با این موضوع و لحیم کاری درب خانه های افراد بیمار انجام می شود به دلیل اینکه جمعیت زیاد است با اینکار ها از ابتلای سایر افراد جلوگیری می کنند تا بیماری بیشتر شیوع پیدا نکند.تفاوت سویه جدید کرونا با سویه های قبلی این بیماری در قدرت سرایت آن است ولی از نوع امیکرون است عملا مانند سایر امیکرون ها.

می دانید واکسیناسیون از مرگ و بیماری خفیف جلوگیری می‌کند اما تاثیری در ابتلا ندارد بنابراین ابتلا زیاد است. این سویه در اروپا آمریکا و استرالیا هم شایع شده اما چون امیکرون قبلا در این کشور ها بیشتر شیوع شده بود و مردم مبتلا شدند و مصونیت پیدا کردند این ویروس برای مردم این کشور ها مشکل ساز نبوده و نسبت به چین و ژاپن وضعیت بهتری دارند.

یکی از علل های شیوع ناگهانی کرونا در دنیا سفر ها برای تعطیلات کریسمس و ژانویه بود. دفعه قبل هم ویروس ووهان که از چین آغاز شد به علت تعطیلات کریسمس در دنیا انتشار یافت امسال هم نگران وقوع همچین اتفاقی حتی در کشور خودمان هستیم. ما تعداد زیادی کارگر چینی در استان قم داریم که معمولا برای تعطیلات به کشورشان می‌روند و امکان دارد با کووید به کشور ما بازگردند. باید در مرز بازگشت این افراد نسبت به ناقل بودن آنها دقت شود و نگذاریم همانند سه سال گذشته تاریخ تکرار شود. اینبار امکانات تست بیماری و ایزولاسیون داریم که بتوانند افرادی که به مکانهایی که در آنها سویه جدید کرونا شیوع پیدا کرده سفر می‌کنند و بازمی‌گردند در مرز دقت بیشتری در کنترل علائم آنها انجام شود

با توجه به اینکه مردم اخیرا ماسک هارا برداشتند باید بگوییم که هموطنان عزیز مجددا باید ماسک بزنید بهترین راه پیشگیری زدن ماسک، شستشوی دست قبل از لمس دهان و چشم و فاصله گذاری فیزیکی حدود یک متر انجام شود که این موارد دستور جدید سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از سویه جدید هست.

سویه جدید منتشر شده از نظر علائم ظاهری تفاوتی با سویه های قبلی دارد؟

خیر، علائم همان است اما سویه های جدید در کسانی که امیکرون گرفتند خیلی مشکل ساز نیست چون از همان دسته امیکرون است و یک مقدار مصونیت نسبی دارند. همه این بیماری ها کووید هستند ولی اولین سویه ای که آمد برای ووهان چین بود سپس دلتای هندی و بعد امیکرون که جهش یافته کرونا بود و علائم خفیف تری داشت و انواع مختلفی که از ۱ تا ۵ هم می‌رسید منتشر شد. اکثر افراد امیکرون را به صورت خفیف می‌گرفتند بخصوص به دلیل اینکه واکسینه بودند.

سویه جدید امیکرون در راه است؛ ماسک و فاصله را جدی بگیریم| مردم واکسن برکت پلاس ویژه اومیکرون بزنند

با توجه به اینکه واکسن گریزی آن نسبت به ویروس ووهان بسیار بیشتر بود اما به دلیل اینکه علائم خفیفی داشت بستری و مرگ و میر نداشتیم اما ویروس ووهان و بخصوص دلتا شدید تر بودند بنابراین در مکانهایی که به امیکرون مبتلا شدند و تا حدی مصونیت پیدا کردند به این سویه مبتلا خواهند شد ولی شدت کمتری دارد. تلفات بسیاری که سویه جدید در ژاپن و چین داشته به این دلیل است که آنها اپیدمی کووید ۱۹ از ابتدا با سویه های ووهان و دلتا خیلی درگیر نبودند که مصونیت نسبی پیدا کنند یعنی در واقع مصونیت گَله ای نداشتند.

از لحاظ تجهیزاتی کشورمان را چه‌ مقدار آماده مقابله با این بیماری می دانید؟

از لحاظ روانی مردم خسته شده اند و مشکلات زیاد است به همین دلیل دوباره مریض شدن و به بیمارستان آمدن و خوابیدن سخت است پس ماسک بزنیم و مراقب باشیم تا مبتلا نشویم و مشکلات اضافه تر از مسائل روانی فعلی را داشته باشیم چون افسردگی پس از کووید بخصوص در افرادی که عزیزشان را از دست داده اند هنوز هم در تمام دنیا روی جوامع تاثیر روانی بسیاری گذاشته است بنابراین باید سعی در پیشگیری از ابتلا به این سویه بکنیم. نوبت چهارم واکسن را تزریق کنیم واکسنی که ضد امیکرون باشد در ایران ساخته شده است. برکت پلاس در حقیقت واکسنی است که از سویه امیکرون گرفته شده سویه ووهان در آن نیست یعنی جدیدتر ساخته شده است و اگر کسی قصد تزریق دز چهارم واکسن را دارد بهتر است از واکسن هایی استفاده کند که سویه امیکرون در آن باشد چون واکسن های قبلی سویه ووهان بوده و عملا روی امیکرون تاثیری نداشته اند
واکسیناسیون در پیشگیری از شدت بیماری و مرگ و میر تأثیر دارد اما از ابتلا پیشگیری نمی‌کند.

از لحاظ فضای درمانی و تجهیزات بیمارستانی کادر درمان چقدر آمادگی دارند؟

کادر درمان حدود سه سال است که آمادگی دارند. دستورالعمل ها نوشته شده داروهایی که باید مصرف شود مشخص شده اما مشکل ما در حال حاضر کمبود دارو در سطح ایران برای بسیاری از بیماری های دیگر هم وجود دارد در رابطه با کووید به دلیل اینکه مدتی است این دارو ها مصرف نشده خیلی نگران کننده نیست ولی در هر صورت زمانی که بیماری زیاد شد در بیمارستانها جا نبود. البته خوشبختانه فکر می کنیم افرادی که امیکرون گرفتند و مصونیت پیدا کردند سویه جدید را با شدتی که نیاز به بستری در آی سی یو باشد نخواهیم داشت ولی جمعیت زیاد است و باید مجهز باشیم.می توانیم بگوییم به زودی سویه جدید امیکرون در راه است و همه باید خود را حفظ کنیم. تنها توصیه سازمان جهانی همان سه موردی بود که از ابتدا برای کووید و همه بیماری های ویروسی_تنفسی گفتیم.

بله با کمتر شدن تب و تاب کرونا ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی به حداقل رسیده است حال مجددا توصیه می کنید که شرایط به قبل از خرداد ماه بازگردد ؟

میزان انتشار این سویه بسیار بیشتر از سویه های قبلی است در واقع تفاوت مهم این است که فوق العاده قدرت سرایت بیشتری دارد یعنی هر چه جهش پیدا می‌کند قدرت سرایت بیشتر می‌شود. در حال حاضر به دلیل سرد بودن هوا درب و پنجره ها نمی‌تواند باز باشد بنابراین در مدارس و محیط کار می تواند به راحتی انتشار پیدا کند پس زدن ماسک اجبار است. در مترو و اتوبوس همیشه باید ماسک بزنند اصولاً پیشگیری از این ویروس هایی که در شهر ها هم زیاد است نظیر آنفلوآنزا و ویروس های دیگر عامل سرماخوردگی انجام می‌شود. بنابراین به هیچ وجه فردی بدون ماسک نباید سوار مترو شود هم برای حفظ جان خود و هم حفظ جان بقیه افراد باید ماسک بزند چون در این بیماری های ویروسی فقط خودمان نیستیم بقیه هم در خطر هستند. اگر من به خودم اهمیت ندهم موجب می شود فرد دیگری مبتلا شود و ممکن است جان خود را از دست بدهد.

در یکی دوماه گذشته وزارت بهداشت نتوانسته بود به درستی تامین دارو انجام دهد اگر این سویه در کشور ما شایع شود احتمال دارد مجددا به مشکل تامین دارو در بازار مواجه شویم ؟

ما در امیکرون عملا از رمدسیور استفاده نکردیم بسیاری از موارد این بیماری به صورت سرپایی با درمان های علامتی بهبود پیدا کردند احتیاجی هم به آنتی بیوتیک ندارند فقط افرادی که وضعیت شدیدتری داشتند از داروهای کورتن و ضد انعقاد استفاده کردیم بنابراین اگر این داروها تامین باشند، رمدسیور در ایران ساخته می‌شود مدتی هم مصرف نشده تقریبا به اندازه کافی خواهیم داشت اگر احتیاج باشد فقط زمانی که تعداد زیاد شود مقداری کمبود آی سی یو و تخت های بیمارستانی خواهیم داشت.
باید تدابیری داشته باشیم تا مانند گذشته افراد مبتلا در اورژانس ها و در محل هایی که در بیمارستان در نظر گرفته می‌شود که حتما نیازی به بستری نیست هر روز درمان سرپایی انجام شود بروند و تحت نظر پزشک باشند.

آیا نیاز به واکسیناسیون جدید هست یا خیر و آیا برکت پلاس که داخل کشور در حال تولید است کفایت می کند ؟

در آمریکا نوبت پنجم واکسن را با سویه های جدید کووید آغاز کردند. هم مدرنا و هم فایزر mRNA از کووید را گرفتند و الان واکسیناسیون نوبت پنجم را برای افراد دارای سن بالا آغاز کردند برای سویه امیکرون است چون عملا واکسن هایی که برای ویروس ووهان ساخته شده بود می گفتند تا ۹۰ درصد اثرگذار است در امیکرون اثرش به ۴۰_۳۰ درصد رسید بنابراین دیگر تزریق واکسن های قبلی فایده ای ندارد و اگر کسی قصد تزریق دز چهارم واکسن خود را دارد بهتر است از سویه هایی که از امیکرون گرفته شده استفاده کند. بیشترین مورد امیکرون ما B5 بود این واکسن که بنده در جریانش هستم برای برکت پلاس هست روی سویه های امیکرون چهار و پنج هم موثر است.

سویه جدید امیکرون در راه است؛ ماسک و فاصله را جدی بگیریم| مردم واکسن برکت پلاس ویژه اومیکرون بزنند

واکسیناسیون نوبت چهارم را به صورت فراگیر داشتیم، نیازی به آغاز مجدد واکسیناسیون سراسری هست ؟ نوبت چهارم برای آنهایی که مبتلا نشدند، چون کسانی که امیکرون گرفتند نسبی هست اما اگر کسی قصد تزریق واکسن دارد توصیه ما واکسنی هست که از امیکرون ساخته شده وگرنه باقی واکسن خیلی موثر نخواهند بود
بنظر من واکسن سینوفارم هم برای دز چهارم مناسب نیست هم اثرش کم است و هم از ووهان ساخته شده در اصل پلتفرمش ویروس ضعیف شده است تاثیری نخواهد داشت.

با توجه به اینکه کرونا و کووید ویروس هستند و ویروس هم دائما در حال جهش است بنظر شما اگر این ویروس وارد ایران شود ممکن است که ما با سویه های جدیدتری از این ویروس روبرو شویم ؟ یعنی واکسن های ایرانی در قبال آن می‌توانند عملکرد خاصی داشته باشند؟

به محض اینکه ویروس را در ایران پیدا کنیم عملکرد واکسن هایی که ضد امیکرون هستند بلافاصله می‌شود اقدام کرد. مشکلی ندارد چون امتحان می‌شود فقط ما سویه جدید را نداریم اگر این سویه را پیدا کنند امتحان می‌شود و توصیه می کنند که مردم دز پنجم را تزریق کنند. در بحث دارو ها کمبود یک سری از دارو ها و مواقعی کمبود سرم هم بود
وزارت بهداشت باید در تامین این داروها برای اینکه اپیدمی از این نوع امیکرون در ایران رخ دهد و مردم احتیاج به دارو پیدا کنند به کمبود دارو برنخورند.

با توجه به عملکرد یک سال و نیم وزارت بهداشت بنظر شما میتواند از کنترل سویه جدید بربیاید ؟
از نظر علمی می تواند برنامه ریزی بکند اما عملی نمی دانم. ما در کمیته کشوری برنامه‌ریزی های بسیاری انجام می دهیم اما اجرایش با ارگان های دیگر است و نمی دانیم چیزهایی که ما می گوییم دقیقا اجرا می شود یا نه. دستورالعمل درمان مرتبا نوشته می شود یعنی در کمیته ملی کرونا بسیار علمی رفتار می‌شود و دقیقا کارهایی توصیه می شود که با وضعیت ما مطابقت دارد منتها پزشکان دستورالعمل هارا اجرا نمی‌کنند و آنتی بیوتیک زیاد مصرف کردند و بزرگترین مشکلی که ما داریم این است که میکروب های مقاومند که در بیمارستان کشتار می‌کنند. همه اینها به این دلیل است که از ابتدا آنتی بیوتیک را بد استفاده کردیم و در دوران کووید هم مانند نقل و نبات آنتی بیوتیک برای مردم تجویز کردیم در حالی که این ویروس نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

به عنوان یکی از اساتید برجسته بیماری های عفونی در کشور اگر توصیه ای به مردم ایران دارید بفرمایید
تنها راه پیشگیری از ابتلا همین سه اصل است چیزی که همیشه با وجود واکسن زدن هم موثر بوده ماسک زدن در محیط کار و اماکن عمومی، شستشوی دست ها، افرادی در دوران کرونا به همه لوازمی که از بیرون از خانه تهیه می‌کردند الکل میزدند آنقدر الکل زده بودند که دچار مشکل شدند و هم لوازم خانه را از بین بردند در صورتی که از سطوح انتقال پیدا نمی‌کند و راه انتقال هوایی است. عده ای زمانی که می‌خواهند صحبت کنند ماسک شان را پایین می‌آوردند که اینکار احتمال ابتلا از طریق سرفه را افزایش می‌دهد
ماسک ۹۵ درصد امکان ابتلا بین دو شخص با رعایت فاصله اجتماعی را کاهش می دهد اما اگر ماسک نباشد بالعکس رخ می‌دهد. هر از چند گاهی هوای اتاق بخصوص در درمانگاه ها و مطب ها مرتبا باید پنجره باز شود تا کمی تهویه هوا صورت بگیرد

کد خبر: ۱۹۶٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha