۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
شورای عالی بورس، مرجع ذی صلاح برای تشخیص تخلفات مدیران بازار سرمایه

شورای عالی بورس، مرجع ذی صلاح برای تشخیص تخلفات مدیران بازار سرمایه

رئیس مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه سازمان بورس گفت: شورای عالی بورس، مرجع ذی صلاح برای تنظیم آیین نامه و دستورالعمل، جهت تشخیص جرایم و تخلفات مدیران بازار سرمایه است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمد صادق شبانی در رابطه با بسترهای قانونی لازم برای راه‌اندازی سامانه افشا تخلفات مدیران گفت: برای اولین بار در بند (ز) ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه، که در سال ۸۹ تصویب شد، پیش‌بینی شد که در حوزه بازار سرمایه، اشخاصی، چون مدیران، اشخاص تحت نظارت، ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام هستند، سوابقشان از حیث مقررات و سوابق کیفری و جزایی آن‌ها در دسترس عموم قرار گیرد.

وی افزود:، اما در انتهای این بند آمدکه انتشار این سوابق با تایید مراجع ذی صلاح امکان پذیر است که این موضوع ابهامی را به وجود آورد که مراجع ذی صلاح کجاست و آیا باید دادگاه و موجب آرای قضایی باشد یا خیر؟

شبانی گفت: اجرا این موضوع متوقف ماند تا اینکه قانون احکام برنامه توسعه در سال ۹۵ تصویب شد و در سال ۹۶ ابلاغ شد و عبارت انتهای این بند برداشته شد و باعث شد که در این حوزه آیین نامه و دستورالعمل تصویب کنند و مسئول انتشار آن هم شورای عالی بورس و سازمان اوراق بهادار گردید.

وی افزود: مأخذ و منشأ این امر نیز حکم قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور می‌باشد.

به گفته رئیس مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه؛ با توجه به اینکه انتشار به صورت عمومی است، به موجب قانون و دستورالعمل مربوطه، پیش‌بینی شده پایگاه اطلاعاتی و تارنمایی در دسترس عموم باشد که سوابق مدیران در آن سامانه منتشر شود.

کد خبر: ۱۹۶٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha