۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
یک میلیون و ۲۰۰هزارتن برنج وارد کشور شده؛ گرانی در راه نیست| قیمت برنج ایرانی را منطقی کنید
بازار از پیامد ممنوعیت واردات برنج از هند گزارش میدهد؛

یک میلیون و ۲۰۰هزارتن برنج وارد کشور شده؛ گرانی در راه نیست| قیمت برنج ایرانی را منطقی کنید

منع واردات برنج از هند بر نگرانی درمورد افزایش قیمتها افزوده اما دبیرکمسیون واردکنندگان وتامین کنندگان مجمع عالی واردات گفت: ۱۲۰۰هزارتن وارد شده و برای کنترل قیمت واردات از پاکستان را افزایش میدهیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار محصول برنج به عنوان یکی از اصلی ترین کالاهای مصرفی در ایرانی طی دو سال اخیر با جهش های قیمتی بالایی مواجه بوده است و حتی تا جایی پیش رفته است که قیمت برنج ایرانی به یکباره تا ۳برابر نیز افزایش یافت. با این وجود برای کنترل قیمتها بحث واردات برنج خارجی و تامین مقداری از نیاز بازار از این طریق می تواند راهگشا باشد. این در حالی است که واردات برنج از کشور هندوستان اخیرا ممنوع شده است و بر نگرانی ها در مورد افزایش نرخ برنج خارجی در بازار افزوده است. اگرچه مسیح کشاورز دبیر کمسیون واردکنندگان وتامین کنندگان  مجمع عالی واردات با رد این نگرانی ها به بازار می گوید: ما غالبا از پاکستان، هند و تایلند برنج وارد می کرده ایم و حالا با توجه به محدودیتی که ایجاد شده نیاز بازار را از تایلند و پاکستان تامین می کنیم و لذا مشکل خاصی در بازار ایجاد نمی شود و قیمتها دستخوش تغییرات نمی گردد.

یک میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج خارجی وارد کشور کرده ایم

کشاورز با بیان اینکه پیش تر از این غالبا وارد کننده برنج بوده ایم اما الان این توفیق را پیدا کرده ایم که تولید بالایی داریم، می افزاید: این اتفاق به این دلیل رخ داده که یک زنجیره از تولید، فرآوری، صادرات و واردات در کشور فراهم کرده ایم تا از این طریق بتوانیم بخش مدیریت نیاز را از محل تولید و یا واردات در بخش خصوصی انجام بدهیم.

وی همچنین در خصوص مباحث پیرامون واردات برنج و میزان واردات اظهار می دارد: در بحث برنج، کشور با توجه به میزان تولید و مصرف یک کسری دارد که باید جبران شود و عمدتا هم بحث های اقتصادی بر این مساله دامن می زند که این بخش ممکن از یک جاهایی پررنگتر بشود. چون به هر حال فاصله قیمتی برنج خارجی با برنج ایران زیاده شده و اقشار آسیب پذیر به دنبال برنج خارجی هستند.

کشاورز ادامه داد: تا امروز حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج وارد کشور کرده ایم که ۹۵۰هزار تن توسط بخش خصوصی بوده و تا پایان سال نیز حدود ۴۰۰هزار تن نیاز داریم. با این وجود به دلیل اینکه تراز تجاری بین ایران و هند به هم خورده است فعلا از هندوستان برنج وارد نمی شود و از مناطق دیگری مثل پاکستان این کار انجام می شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: البته ما به پاکستانی ها نیز پیشنهاد کرده ایم از این فضا سوء استفاده نکنند و قیمتها را بالا نبرند و از این مسیر سهم شان را افزایش بدهند تا ما نیز به عنوان یک کشور مسلمان بتوانیم در کنار این کشور تجارت را ادامه بدهیم.

قیمت برنج ایرانی در بازار دو تا سه برابر نرخ برنج خارجی است

بر اساس این گزارش، از جمله اصلی ترین موضوعات مورد چالش در حوزه محصول برنج بحث تفاوت قیمتی برنج ایرانی و خارجی است که طی دو سال اخیر این تفاوت قیمتی بسیار چشمگیر شده است. کشاورز در این خصوص می گوید: الان بهترین کیفیت برنج هندی با قیمت حدود ۴۰هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. همچنین برنج پاکستانی با توجه به یک مقدار افزایش به دلیل محدودیتی که برای واردات برنج هندی پیش آمده با قیمت حدود ۵۰هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر الان هر کیلو برنج طارم با قیمت ۱۲۰هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد و همچنین برنج فجر با قیمت ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان و برنج شیرودی با نرخ ۵۵ تا ۶۰هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. لذا الان نرخ برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی دو سه برابر است و به نظر می رسد باید خود را به قیمت هایی که جامعه با توجه به وضعیت اقتصادی مردم می پسندد نزدیک کنیم.

دبیر کمسیون واردکنندگان وتامین کنندگان  مجمع عالی واردات با تاکید بر اینکه کمک به بالا رفتن تولید برنج ایرانی وظیفه همه ما است، گفت: مساله اینجا است که در بحث برنج ایرانی ۲سال پیش وقتی دلار ۲۷هزار تومان بود قیمت برنج کیفی ایرانی نیز ۲۷هزار تومان بود. اما سال ۱۴۰۰ متاسفانه علیرغم اینکه ما خیلی اصرار کردیم که برنج به اندازه کافی در کشور نیست و ممنوعیت واردات به کمبود و گرانی برنج در بازار دامن می زند، دولت ممنوعیت واردات را اعمال کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در آن مقطع برنجی هم دست کشاورزان نبود و اگر دست کشاورز بود شاید در همان زمان هم شاهد این گرانی ها نبودیم اما متاسفانه دلال ها برنج را از ۳۲هزار تومان تومان به ۳برابر قیمت رساندند.

کشاورز با تاکید بر اینکه امسال تقریبا همه تولیدی که در کارخانجات است خوشبختانه دست کشاورزان است و نگذاشتند برنج دست دلال بیفتد، افزود: با این وجود به عنوان نماینده بزرگترین بخش در واردات برنج و همچنین یک تولید کننده برنج ایرانی، به کشاورزان توصیه می کنیم که با اقدامی صحیح اجازه بدهند روند رونق تولید و بازار در سالهای آینده نیز تداوم داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان باید بدانند که به کشور یک میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج وارد شده یعنی این در بازار برنج ایرانی بی تاثیر نیست. از سوی دیگر تولید برنج ایرانی امسال شرایط تولید خوب بوده است به طوری که در گیلان ۷۰۰هزار تن برنج تولید شده، در مازندران یک میلیون تن، در گلستان ۲۴۰هزار تن و در شهرهای جنوب و مرکزی نیز حدود ۴۰۰هزار تن برنج تولید شده است. بنابراین اینها اعدادی است که روی قیمت تاثیر دارد.

کشاورز افزود: به عبارت ساده تر قیمت محصول را با توجه به تولید تعیین می کنند و نمی توان با این تصور که برنج در بازار نیست آن را گران کنند. آن هم در شرایطی که امسال تولید خوب و پرمحصول بوده و به اندازه کافی برنج ایرانی تولیدی داریم. بنابراین کشاورزان برای رونق باید قیمت ها را منطقی کنند و یک سود منطقی لحاظ کنند. پس با منطقی سازی قیمتها اجازه رونق تولید را بدهیم و بگذاریم رونق تولیدی در سالهای آینده نیز تداوم داشته باشد.

صادرات جزئی برنج ایرانی از طریق پایانه صادراتی مازندارن به کشورهای عربی و روسیه

بر اساس این گزارش، در بحث قیمت گذاری محصولات کشاورز غالبا کشاورزان نسبت به بالا بودن هزینه های تولید از هزینه های کارگری گرفته تا قیمت نهاده های تولید، کود، سموم کشاورزی و غیره گلایه مند هستند و معتقدند قیمت محصولات کشاورزی با هزینه های بالای تولید همخوانی ندارد. محصول برنج نیز از این قائده مستثنی نیست و برنج کاران در مورد بالا بودن قیمت تمام شده این محصول انتقاداتی دارند.

کشاورز در این خصوص نیز اظهار می دارد: بالا بودن قیمت تمام شده یک بحث جدی است که با توجه به ورود بخش خصوصی به برنج ایرانی به صورت عمده و کلان به نظر می رسد شاهد اتفاقات خوبی در سال آینده خواهیم بود.

وی ادامه داد: در واقع وقتی کارخانه ۱۰۰هزار تنی در شمال راه اندازی می کنیم باید محصول به آنجا وارد و خارج شود بنابراین ما نیازمند برنج ایرانی هستیم که چرخ این کارخانه بچرخد. اما مساله اینجا است که برنجی باید وارد این کارخانه شود که بتوانیم بفروشیم نمی توانیم برنج گران بیاوریم و روی دست ما بماند.

کشاورز تصریح کرد: با این تفاسیر باید با بهترین قیمت و بهترین کیفیت نهاده در اختیار برنج کاران قرار بدهیم و از سوی دیگر در حوزه ماشین آلات کاشت و برداشت باید اقدام کنیم که شالی را با ۹۵ تا ۹۷درصد برنج بدهیم و مانند شالیکوبی های سنتی ضایعات نداشته باشد تا از این طریق قیمت تمام شده کاهشی شود.

این مقام مسئول همچنین در خصوص وضعیت صادرات برنج ایرانی نیز اظهار داشت: همانطور که می دانید در حوزه صادرات یکسری مقدمات از جمله ارتباطات بین المللی می خواهد و هم اینکه از نظر کیفی و قیمت به جایی برسیم که در دنیا بتوانیم رقابت کنیم.

کشاورز افزود: با این وجود خوشبختانه با پایانه صادراتی که در مازندران شکل گرفته صادرات برنج شروع شده و به کشورهای عربی، کشورهای آمریکایی و روسیه صادرات را شروع کرده اند. اگرچه چندان زیاد نیست با این وجود همین که قدم اول برداشته شده خبر نیکویی است و امیدواریم سالهای آینده نیز ادامه دار باشد.

گفتنی است بر اساس داده های آماری سازمان فائو در بحث صادرات برنج در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشورهای «ایالات متحده، هند، برزیل، اروگوئه و پاراگوئه» در جایگاه برترین های قرار دارند.

کد خبر: ۱۹۶٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha