۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
صِرف عضویت در بریکس به تحقق منافع اقتصادی برای کشورمان منجر نمی‌شود

صِرف عضویت در بریکس به تحقق منافع اقتصادی برای کشورمان منجر نمی‌شود

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیرامون بریکس نوشت: صِرف عضویت در بریکس به تحقق منافع اقتصادی برای کشورمان منجر نمی‌شود و باید از ظرفیت آن برای افزایش همکاری‌های اقتصادی بهره برد.

به گزارش بازار، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی پژوهشی بریکس؛ تاریخچه، کارکرد و ملاحظات الحاق ایران را به این گروه بررسی کرد.

در این گزارش ضمن معرفی بریکس عنوان شد که بریکس نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. مشابه همه پیمان‌ها و ائتلاف‌های اقتصادی، بریکس نیز واجد سیاست‌های خاص خود در حوزه تجارت، سرمایه گذاری، شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط، تأمین مالی، تغییرات اقلیمی، انرژی، توسعه زیرساخت، امنیت غذایی و در نهایت توسعه انسانی است.

پژوهشگران این دفتر مطالعاتی مرکز پژوهش‌های مجلس با مطرح کردن این سئوال که بریکس به دنبال ساخت چه نظم جدیدی در جهان است، آورده اند برای فهم این موضوع باید در قدم نخست، سیاست‌های این گروه را بررسی کرد. به نظر می‌رسد در کوتاه مدت، این سازوکار به دنبال تغییر نرم در سازوکارهای جهانی و در بلندمدت به دنبال ایجاد تغییرات جدی و جدید در نظم بین المللی است.

در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران عضو این سازوکار نیست، ولی از اعضای دعوت شده به نشست سال ۲۰۲۲ این گروه بوده است. همچنین در اجلاس اخیر بریکس پلاس در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ (۴ تیر ۱۴۰۱) سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأیید کرد دو کشور ایران و آرژانتین درخواست خود را برای پیوستن به این گروه ارائه کرده اند. گزارش حاضر ملاحظات الحاق به این گروه را بررسی کرده و اعلام می‌کند جمهوری اسلامی ایران باید پیشاپیش ابتکارات لازم در موضوع «نحوه بازیگری» در چنین سازوکارهایی را طراحی کند.

گزارش دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز پس از بررسی محتوای سیاست‌های این گروه می‌افزاید پیوستن به گروه بریکس، واجد مضار و منافع خاصی است. ازیک طرف پذیرش و ورود به چارچوب بریکس به معنای پذیرش برخی الزامات کلان است که جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف تاکنون رویکردی غیرهم جهت در قبال آن‌ها اتخاذ کرده است؛ ترتیبات عدیده‌ای که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سازوکار تجارت آزاد و برخی موارد مانند سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ در موضوعات اجتماعی اشاره کرد؛ البته در قبال سند ۲۰۳۰ موضع جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص و غیرقابل تغییر است؛ از طرف دیگر با توجه به تغییرات عمده در جغرافیای سیاسی و جغرافیای اقتصادی جهان، طراحی راهبرد تجارت ترجیحی با بعضی کشورها که از منظر راهبردی ارتباط با آن‌ها موضوعیت دارد امری مهم و قابل بررسی است و از این منظر، کنش در قالب سازوکار بریکس در راستای طراحی راهبرد تجارت ترجیحی قابل توصیه است.

در پایان این گزارش آمده است که صِرف عضویت ایران در این ائتلاف نمی‌تواند منجر به تحقق منافع اقتصادی برای کشورمان شود بلکه باید از ظرفیت این گروه برای افزایش همکاری‌های اقتصادی بهره برد.

کد خبر: ۱۹۶٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha