۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
می توانیم بنزین یورو ۵ تولید کنیم اما فعلا در دستور کار نیست| کیفیت سوخت کم نشده است
مدیرعامل پالایشگاه شازند در گفتگو با بازار:

می توانیم بنزین یورو ۵ تولید کنیم اما فعلا در دستور کار نیست| کیفیت سوخت کم نشده است

رجبی مدیرعامل پالایشگاه شازند با بیان اینکه بنزین تولید شده در این پالایشگاه مطابق با استاندارد یورو ۴ است، گفت: امکان و ظرفیت تولید بنزین یورو ۵ را داریم اما فعلا در دستور کارمان نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: این روزها مساله افت کیفیت و کاهش ظرفیت تولید بنزین بیشتر از هر زمانی سر زبان ها افتاده است. مسئولین پخش و پالایش هر گونه افت کیفیت و کاهش تولید را رد می کنند. اما واقعیت های موجود در جامعه این گفته ها را خیلی تایید نمی کند. بسیاری معتقدند که بنزین تولید شده در پالایشگاه های کشورها عدد اکتانی زیر ۹۰ داشته و فاقد استانداردهای زیست محیطی هستند. رجبی مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند اما به بازار می گوید: تمام ۱۶ میلیون لیتر بنزینی که در این پالایشگاه تولید می شود، مطابق با استاندارد یورو ۴ است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چه میزان از تولیدات مطابق با استاندارد یورو ۵ است، افزود: امکان تولید بنزین یورو ۵ را داریم اما فعلا به دلیل سیاست گذاری های صورت گرفته در دستور کار نیست.

گفتنی است پالایشگاه امام خمینی شازند از جمله پالایشگاه هایی است که نقش موثری در تولید بنزین استاندارد دارد. این اهمیت به قدری است که دلیل نبود بنزین سوپر در ماه های گذشته طولانی شدن فرآیند تامین قطعه و تعمیر و نگهداری این پالایشگاه عنوان شده بود. حالا در ادامه گفتگوی بازار را با محمد رجبی مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند را می خوانید:

*هم اکنون نگرانی های متعددی درمورد وضعیت تولید بنزین در پالایشگاه های مختلف وجود دارد. هم اکنون وضعیت تولید در پالایشگاه شازند چطور است؟

تولید بنزین در پالایشگاه در وضعیت عادی است. به طوری که روزانه حدود ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۲ میلیون لیتر نفت و گاز یورو و ۳میلیون لیتر نفت سفید یورو و بیش از ۲هزار تن LPG در پالایشگاه شازند تولید می شود.

لازم است که بگویم که ظرفیت خوراک پالایشگاه امام خمینی شازند ۲۵۰هزار بشکه نفت خام در روز است.

*تولید پالایشگاه شازند نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است؟

تولید ما ثابت بوده و نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

در ارتباط با نورمال هگزان و فرآورده های ویژه اقداماتی انجام شده که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی دقیقی درباره آن ها صورت خواهد گرفت

*برنامه ای برای افزایش بهره وری و افزایش تولیدات پالایشگاه ندارید؟

تولیدات پالایشگاه در وضعیت تثبیت بوده و ما سعی داریم که ضمن حفظ تولید در ارتباط با افزایش فرآوده های ویژه قدم هایی را برداریم تا راندمان هم بیشتر شود. در ارتباط با نورمال هگزان و فرآورده های ویژه اقداماتی انجام شده که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی دقیقی درباره آن ها صورت خواهد گرفت.

*ممکن است در سال های آینده نبود منابع کافی برای به روز رسانی و اورهال پالایشگاه ها باعث افت مقدار تولید شده و از ظرفیت شما کاسته شود؟

قرار نیست که ظرفیت تولید پالایشگاه ها کم نمی شود و برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای افزایش تولید بوده و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

همه تولیداتی که در پالایشگاه شازند انجام می شود مطابق با استاندارد یورو ۴ است. امکان تولید بنزین یورو ۵ را داریم اما فعلا به دلیل سیاست گذاری های صورت گرفته در دستور کار نیست

*گفته می شود بسیاری از پالایشگاه ها برای افزایش ظرفیت تولید، کیفیت را پایین آورده اند. این ادعا تا چه اندازه درست است؟

اینکه کیفیت بنزین پایین آمده به هیچ وجه درست نیست. اولویت اصلی و خط قرمز ما کیفیت فرآورده هاست. باید تاکید کنم که همه تولیداتی که در پالایشگاه شازند انجام می شود مطابق با استاندارد یورو ۴ است. امکان تولید بنزین یورو ۵ را داریم اما فعلا به دلیل سیاست گذاری های صورت گرفته در دستور کار نیست.

*چه هدف گذاری برای توسعه پالایشگاه شازند در برنامه هفتم توسعه صورت گرفته است؟

برای برنامه هفتم به دنبال بالا بردن کیفیت محصولات و ایجاد ارزش افزوده محصولات هستیم. هم اکنون پروژه ای را تحت عنوان کوک سوزنی تعریف شده که اتفاقا کارهای طراحی اولیه آن نیز انجام شده است.

کد خبر: ۱۹۶٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha