۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
افزایش چهار برابری قیمت خمیرمایه | شغل نانوایی دیگر به صرفه نیست
رئیس اتحادیه نانوایان گلستان خبرداد؛

افزایش چهار برابری قیمت خمیرمایه | شغل نانوایی دیگر به صرفه نیست

گرگان-مقیمی، رئیس اتحادیه نانوایان گلستان گفت: از سال گذشته تاکنون قیمت خمیر مایه سه تا چهار برابر شده بنابراین باید نرخ نان افزایش یابد در غیر این صورت برای نانوایان دیگر این شغل سودی ندارد.

حمیدرضا مقیمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میزان سهمیه آرد گلستان کم است، اظهارکرد: باید با افزایش سهمیه آرد نانوایی ها مقداری از هزینه واحد های خبازی جبران شود.

رئیس اتحادیه خبازان گلستان از نظارت دستگاه های مرتبط بر فعالیت نانوایی ها خبرداد و افزود: با اینحال باز هم گزارش هایی از تخلف خبازی ها ثبت می شود که با واحدهای متخلف برخورد قانون اعم از اعمال جریمه هایی نظیر پرداخت خسارت سنگین مالی و کسر سهمیه آرد از نانوایی می شود.

وی با بیان این نکته که مردم برای تهیه نان نباید دچار مشکل باشند، بیان کرد: سهمیه کسر شده از واحدهای متخلف به نانوایی مجاور اختصاص داده می شود تا در تولید نان خللی ایجاد نشود.

مقیمی یادآورشد: واحدهای خبازی همچنان در تهیه خمیر مایه مشکل دارند و از آنجاییکه استان هیچ کارخانه تولیدی برای این محصول ندارد، به ناچار این کمبود را از استان های همسایه جبران می کند.

وی ضمن بیان اینکه تولید خمیر مایه در کشور کاهش یافته، اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون قیمت خمیر مایه سه تا چهار برابر افزایش یافته که یکی از دلایل آن کاهش تولید واحدهای تولیدی به واسطه ایجاد خلل در واردات مواد اولیه است.

رئیس اتحادیه خبازان گلستان با بیان اینکه هزینه حامل های انرژی و دستمزد کارگر و اجاره مغازه در سال جاری چند برابر شده، افزود: باید نرخ نان افزایش یابد در غیر این صورت واحدهای خبازی یکی پس از دیگری تعطیل می شود بنابراین به نظر می رسد که دولت باید یارانه واحدهای خبازی را افزایش دهد و از این صنف حمایت کنند .

وی ادامه داد: در سال های گذشته ۲۰ درصد یارانه نان توسط دولت به نانوا پرداخت می شد اما در حال حاضر با توجه به اینکه هزینه ها ۱۶ درصد افزایش یافته و مابقی یارانه از جیب نانوا پرداخت می شود.

رئیس اتحادیه خبازان گلستان یادآورشد: سالانه میزان دستمزد و حقوق همه اقشار به غیر از واحدهای خبازی افزایش می باید و این در حالی است که هزینه واحد های خبازی چندین برابر شده است.

مقیمی کیفیت نان را در گرو افزایش قیمت آن دانست و گفت: اگر می خواهیم نان با کیفیت تولید شود باید نرخ واقعی آن را اعلام کنیم تا واحدهای نانوایی به درآمد اصلی خود برسند.

وی ضمن اشاره به اینکه قیمت سبوس را به نفع کارخانه ها آزاد کردند، افزود: در حال حاضر نانوا برای تهیه هر یک کیسه سبوس باید ۲۴۰ هزار تومان بپردازد در صورتیکه در گذشته هر کیسه سبوس به قیمت ۶۰ هزار تومان بوده است.

به گفته رئیس اتحادیه خبازان گلستان، خروج آرد از واحدهای خبازی و فروش کلی نان تخلف است و شهروندان در صورت مشاهده می توانند به مراجع مربوطه گزارش تا با آن نانوایی ها برخورد قانونی صورت بگیرد.

کد خبر: ۱۹۶٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اکبر IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      7 0
      سلام نانوا هستم از شهرستان اردبیل. نرخ نان سنتی در استان اردبیل سالهاست تقریبا نصف میانگین کشور است نان لواش نوع یک ۲۵۰ نوع دو ۳۰۰ بربری نوع یک ۱۰۰۰ نوع دو ۱۵۰۰ سنگک فقط نوع دو ۱۵۰۰ تومان میباشد که این از باعث شده دخل نانوایان اردبیل تقریبا نصف نانوایان سایر استانها باشد که این نصف دخل شامل هزینه‌های آرد،، انشعابات ، اجاره ،نگهداری دستگاه ،دستمزد کارگران و بیمه میباشد هرجور حساب کنی کل دخل نانوایی حتی فقط طبق قانون کار کفاف هزینه‌های کارگران را نمیکند چه برسد بتوان درآمدی هم کسب کرد خواهشمند است قیمت نان در اردبیل هم جزو تیتر خبرهایتان شود بنده نیز آماده‌ام هر سوالی راجب نان و نانوایی در اردبیل را جواب بدم دوباره خواهشمند است از وضعیت تاسف‌بار نانوایان اردبیل گزارش و داستان‌هایی تهیه شود و اما نرخ گزاری که همیشه بر مبنای درصد بوده به علت پایین بودن نرخ نان در استان اردبیل در هر بار نرخ گذاری سالهای پیش افزایش قیمت کمتری شامل نان اردبیل شده است مثلاً افزایش ۳۰ درصدی نان به قیمت ۶۰۰ تومانی تهران ۱۸۰ تومان افزایش ولی به نان ۳۰۰ تومانی اردبیل ۹۰ تومان میافزاید یعنی تهران ۷۸۰ اردبیل ۳۹۰
      • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
        1 0
        ای داداش قشری که فراموش شده نانوایان هستن و نانوایان اردبیل نقش زیادی در حفظ نظام جمهوری اسلامی دارند
      • محمدرضا IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
        0 0
        سلام راست میگن اگه قیمت ها واقعی نشه تا چند وقت دیگه نانوایی دیگه بخاطر سود آوری نبودن نان کم کم جمع میکن که این امر باعث مشکل دیگه برای جامع و کبود نانوایی و نان میشویم
    • صحرا IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      0 0
      سلام دولت بفکرنانواباشه فقط دررسانه هانانوابیچاره رامجرم جلوندهند همه چیزده برابرشده ایاقیمت نان حداقل دوبرابرشده ویاسهمیه ارداضافه شده است .
    • حسین IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      2 0
      سلام بنده خودم نانوا هستم وتازمانی که نان تک نرخی نشود ارد فروشی وکیفیت نان همچنان پایین هست ومردم در صف های طولانی پایدارچون نانوا کارخوب انجام نمیده وارد دربازار آزاد برایش بهتر است