۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
راهدارخانه‌های شرق استان سمنان تجهیز شد | اجرای طرح‌های راهداری
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

راهدارخانه‌های شرق استان سمنان تجهیز شد | اجرای طرح‌های راهداری

شاهرود- راهدارخانه‌ها رسالت اصلی حفاظت از راه‌ها را دارند و حالا مسئولان راه و شهرسازی شرق استان سمنان اعلام کرده‌اند که در کنار تجهیز پنج راهداری در شاهرود و میامی، یک راهدارخانه جدید ایجاد خواهد شد.

بازار، گروه استان‌ها: نگهداری راه و ابنیه از جمله مهمترین رسالت های راه و شهرسازی است اداره کلی که سابقاً یک اداره کل در استان سمنان بود و حالا به دو اداره کل در استان سمنان و شرق استان سمنان تقسیم شده است.

راه ها اما شریان های اصلی ارتباطی و اقتصادی استان سمنان هستند آنطور که مسئولان می گویند ۷۲ درصد جابجایی مسافران در سراسر کشور از طریق راه ها و جاده ها صورت می گیرد و این نشان از اهمیت جاده ها دارد.

در شرق استان سمنان نیز رسالت نگهداری راه ها بر عهده اداره کل راه و شهرسازی و به خصوص معاونت راهداری است راه هایی که سالانه میزبان میلیون ها مسافر است و به دلیل همجواری شاهرود و میامی با استان هایی مانند خراسان شمالی و رضوی، گلستان و ... از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار هستند.

با امیر عمیدی مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان درباره راه های این منطقه و همچنین نگهداری راه ها و ابنیه به گفتگو نشستیم.

* کمی درباره وضعیت استان سمنان و شهرستان‌های شاهرود و میامی بگویید

استان سمنان هفتمین استان وسیع ایران است که سالانه ۱۷ میلیون زائر رضوی از آن تردد می کند لذا این سطح از عرصه خدمتی اهمیت کار راهداری را دو چندان می کند در سراسر کشور سهم حمل و نقل ریلی از کالا هشت و جاده ۹۲ درصد است که تقریباً در شرق استان هم چنین وضعیتی پابرجا است.

در بعد مسافر نیز ۷۲ درصد سهم جاده، ۱۰ درصد سهم حمل و نقل هوایی و ۱۶ درصد نیز به صورت ریلی صورت می گیرد که بازهم اهمیت نگهداری از راه ها را نشان می دهد. استفاده از حمل و نقل جاده ای با توجه به آمار، از حجم بسیار بالاتری برخوردار است.

۷۲درصد مسافر کشر از طریق راه جابجا می شود

در هشت ماهه اول سال جاری فقط ۸۵ میلیون مسافر در جاده های کشور جایجا شده است که رشد ۲۷ درصدی را نسبت به سال قبل شاهد هستیم همچنین ۳۳۳ میلیون تن کالا از طریق جاده های کشور جایجا شده که این شاخص نیز رشد دو درصدی را نسبت به سال قبل داشته است.

در حوزه حمل و نقل ریلی نیز طی هشت ماهه سال جاری ۱۹.۵ میلیون مسافر جابجا شده است که ۵۴ درصد رشد را داشته است که البته علی رغم این رشد چشم گیر بازهم شاهد هستیم که جاده ها چه نقشی در جایجایی مسافر و بار دارد.

راهدارخانه‌های شرق استان سمنان تجهیز شد | اجرای طرح‌های راهداری

* درباره میزان راه‌های استان هم توضیح دهید

قبل از آن تنها باید این را گفت که موضوع راهداری و حمل و نقل از جمله اصلی ترین زیربناهای اقتصاد کشور است که مسئولیت بحث نگهداری و ساخت این راه ها بر عهده ادارات کل راه و شهرسازی و همچنین راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

اما به سوال بازگردیم مجموعاً دو هزار و ۱۱۲ کیلومتر راه در شرق استان سمنان وجود دارد که ۵۰ درصد راه های استان را شامل می شود از این میزان، ۳۰۱ کیلومتر بزرگراه است همچنین ۲۱۱ کیلومتر راه اصلی، ۴۱۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۱۹۰ کیلومتر راه روستایی محسوب می شود.

مسیر کریدور شرق به غرب کشور بین تهران و مشهد اهمیت بسزایی دارد چرا که بیشترین میزان تردد زائر را با ۱۷ میلیون نفر در سال دارد لذا از یک سو ما در استان سمنان به عنوان خادمان زائران رضوی محسوب می شویم و از سوی دیگر مسئولیت بسیار سنگینی با این حجم از زائر داریم تهران- مشهد در واقع یکی از ده کریدور اصلی شریانی کشور است که با توجه به حجم تردد مورد توجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارد که طبیعتاً در شرق استان سمنان نیز این اهمیت وجود دارد.

* کوتاه درباره تفکیک ادارات در استان سمنان نیز توضیح دهید

از اسفندماه ۹۷ اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان به دو بخش اداره کل استان سمنان و اداره کل شرق استان سمنان تقسیم شد و حوزه شهرسازی نیز علاوه بر مسئولیت های راه، به مسئولیت های اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان افزوده شد از این تاریخ تاکنون ما با چارت سازمانی که داشتیم تلاش کردیم تا در معاونت های مختلف در کنار راه مقوله شهرسازی را نیز به نحو احسن فعالیت داشته باشیم.

* مهمترین اقداماتی که در زمینه راهداری کردید چه بوده است؟

در یک ساله اخیر یعنی از یکم دیماه سال ۱۴۰۰ تا یکم دیماه سال جاری یکی از اصلی ترین اقدامات نگهداری از راه های موجود در شهرستان های شاهرود و میامی بوده است. چهار الی شش درصد از اعتباراتی که ساخت یک جاده نیاز دارد باید در نگهداری آن راه هزینه شود تا بتوانیم همه ساله محورهایی که شبیه موجود زنده هستند و رسیدگی می خواهند، نگهداری شود.

راهداری و حمل و نقل از جمله اصلی ترین زیربناهای اقتصاد کشور است

این نگهداری راه ها با روش های مختلفی صورت می گیرد که البته به ابلاغ اعتباراتی که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با توجه به مشکلات اقتصادی که در سطح کشور وجود دارد، بستگی خواهد داشت لذا در این بستر ما طی یک سال اخیر به سمت آسفالت های حفاظتی و نگهداری از شرایط موجود حرکت کردیم.

با پیگیری های صورت گرفته در دو مقطع این نگهداری راه ها در دست اجرا است یکی در حوزه حفاظت از وضعیت موجود یعنی محورهایی که خرابی شدیدی ندارند که با استفاده از روش های نوین راهداری شامل میکروسرویسینگ، اسرالیسیل و چیپ سیل که این عملیات در ۳۴ کیلومتر مسیر شهرستان های شاهرود و میامی طی یک سال اخیر انجام شده است.

دومین مقطع یا راهکار اما بهسازی راه هایی است که خرابی شدید دارند که در این زمینه ۳۰ کیلومتر نیز آسفالت گرم طی یک سال اخیر انجام شده و عملیات آن نیز تراشیدن آسفالت قدیمی و اجرای آسفالت گرم جدید محسوب می شود.

راهدارخانه‌های شرق استان سمنان تجهیز شد | اجرای طرح‌های راهداری

* و درباره راهداری‌ها ؟

۲۶ دستگاه ابنیه فنی در یک سال اخیر در شهرستان های شاهرود و میامی مرمت و تعمیر شده است همچنین باید تاکید کرد که نگهداری از ابنیه فنی نیز یکی از اصلی تریم رسالت های اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان است.

راهدارخانه ها نیز به مثابه مکان های خدمت رسانی همه ساله نیاز به تعمیر، نگهداری و تجهیز دارند که بتوانند به خصوص در فصل زمستان بهترین خدمات را به مردم بدهند در یک سال اخیر پنج باب از این راهدارخانه ها در شهرستان های شاهرود و میامی تعمیر و نگهداری شده است همچنین سه راهدارخانه نیز امسال تجهیز می شود که از جمله آنها می توان به راهدارخانه عباس آباد اشاره کرد همچنین قرار است راهدارخانه ای در روستای طرود ایجاد شود.

* برخی نیروهای شرکتی گلایه‌هایی درباره حقوق خود دارند

۱۱۵ نیروی شرکتی در حوزه راهداری شرق استان سمنان داریم که نگهداری راه ها بر عهده این افراد است با پیگیری‌های صورت گرفته توانسته‌ایم که حقوق این افراد سرموقع پرداخت شود همچنین در حال پیگیری هستیم که ۲۷ نفر از این افراد که ایثارگر هستند، تبدیل وضعیت شوند تا بتوانیم آنها را رسمی کنیم که دغدغه کار نداشته باشند.

در یک سال اخیر پنج باب از این راهدارخانه‌ها در شهرستان‌های شاهرود و میامی تعمیر و نگهداری شده است

نیروهای راهداری حجمی خوشبختانه از مزایای نیروهای شرکتی مانند دیگر نقاط کشور استفاده می کنند این در حالی است که برخی استان ها هنوز در پرداختی ها مشکل دارند از سوی دیگر از محل اعتبارات عمرانی هزینه این افراد داده می شود و این اعتبارات به صورت ۱۰۰ درصد هیچ وقت تحقق نداشته و لذا تلاش کردیم مبالغ را از محل اعتبارات سازمان راهداری جبران کنیم.

خوشبختانه در این راه موفق بودیم و توانسته ایم مزایای این افراد را نیز پرداخت کنیم و امیدواریم که واریزی های دولتی هم به گونه ای باشد که این افراد هم مانند نیروهای رسمی ما سر موقع حقوق هایشان را تا پایان سال بگیرند.

کد خبر: ۱۹۶٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha