۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
الزامات ترافیکی به مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان افزوده شد
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان:

الزامات ترافیکی به مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان افزوده شد

مدیرکل دفتر کنترل ساختمان با اعلام اینکه مبحث جدیدی تحت عنوان الزامات ترافیکی به مباحث ۲۲ گانه قبلی افزوده شده است از الزامی شدن این مبحث از سال دیگر در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در خصوص تهیه و تدوین مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان تحت عنوان الزامات ترافیکی که به عنوان یک مبحث مهم به سایر مباحث مقررات ملی افزوده شده است توضیحاتی ارایه کرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان تحت عنوان الزامات ترافیکی مبحثی جدید بود که برای نخستین بار در کشور تدوین، تصویب و ابلاغ شد. این مبحث با هدف حل چالش‌ها و معضلات ترافیکی در درون ساختمان و همچنین در شهرها که به گره کوری تبدیل شده است تدوین و تصویب شده است.

مانی‌فر مشکلات موجود در ساخت‌وسازها از نظر عدم تامین پارکینگ مناسب، عدم تامین پارکینگ به تعداد کافی، عدم احداث پارکینگ‌های استاندارد را بخشی از اهداف تدوین مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان برشمرد و افزود: در درون ساختمان به دلیل عدم تامین پارکینگ مناسب، یا پارکینگ به تعداد ناکافی، یا عدم تامین فضای مناسب برای پارکینگ‌ها با ابعاد غیراستاندار و یا طول رمپ‌ها و شیب‌های غیراستاندار و یا جهت‌های گردش غیر استاندارد مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد می‌شود. این عارضه‌ها سبب می‌شود تا ساختمان، پاسخگویی مناسب به خودرو و وسایل نقلیه را نداشته باشد. این عدم پاسخگویی مناسب گاهی عوارضش به بیرون ساختمان کشیده می‌شود. این عارضه برای ساختمان‌های عمومی و ساختمان‌های تجاری نیز چندین برابر می‌شود و مشکلات ترافیکی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی به فضاها و خیابان‌های اطراف تحمیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: چنانچه ساختمان دارای فضای مناسب برای پارک خودرو و فضای مناسب برای گردش خودرو و جای گیری خودرو باشد در اوقات پیک ترافیک شهر دچار معضل ترافیک نخواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان توضیح داد: وقتی ساختمان‌ها طراحی می‌شوند باید روش‌های مناسب و استاندارد را برای محاسبه جذب و دفع سفر داشته باشند و محاسبه کنند که ساختمان در طول استفاده چه تعداد سفر خواهد داشت تا بر همان اساس محاسبات ترافیکی انجام شود و ترافیک ساختمان به معابر شهری تحمیل نشوند. این ضرورت تدوین مبحث الزامات ترافیکی ساختمان بود که شورای تدوین دوره هفتم با پیشنهاد دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به شورای تدوین ارایه کرد و در نهایت تدوین شد و به تصویب رسید.

مانی‌فر افزود: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان را با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تدوین و نهایی کرد که در جلسه شورای تدوین به تصویب رسید و ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: با ابلاغ این مبحث توسط وزارت راه و شهرسازی از یکسال دیگر رعایت مبحث ۲۳ برای ساختمان‌های کل کشور لازم‌الاجراست.

مانی‌فر زمان ضرورت تدوین تا تصویب این مبحث را حدود یکسال عنوان کرد.

به گفته وی، پیش از آن نیز متن اولیه‌ای به شورای تدوین ششم ارایه شده بود که آن شورا این ضرورت را نپذیرفته بود. ولی بعدها که شورای تدوین به وزارتخانه منتقل شد مجددا مطرح شد و با حمایت دفتر مقررات ملی موضوع در شورای تدوین، تهیه شد.

گفتنی است، مبحث ۲۳ شامل این موارد است: کلیات؛ هدف و دامنه کاربرد، تعاریف، طبقه بندی معابر بلافصل ساختمان، ساختمان‌های مشمول خدمات مهندسی ترافیک، اصول اثرسنجی ترافیکی ساختمان‌ها؛ تعیین سطح خدمات، تعیین افق طرح، تعیین محدوده بلافصل ساختمان، بررسی تسهیلات ترافیکی موجود، تعیین سفرسازی بنا (تولید و جذب سفر)، برآورد تقاضای پارکینگ، تحلیل و طراحی دسترسی‌های داخل عارضه موردنظر، بررسی و تحلیل سطح خدمت تسهیلات ترافیکی موجود، تحلیل وضعیت طرح دسترسی ساختمان، ضوابط ایمنی ترافیکی ساختمان‌ها؛ کلیات، الزامات مدیریت ترافیک حین ساخت، ضوابط ترافیکی داخل ساختمان‌ها؛ گردش سواره در ساختمان و پارکینگ‌ها، گردش پیاده در ساختمان، تجهیزات هدایت ترافیکی و ایمنی مسیر داخل ساختمان‌ها و محوطه‌ها.

کد خبر: ۱۹۶٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha