۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
 صادرات نفت ایران به صفر می‌رسد!؟
پایان عصر نفت

صادرات نفت ایران به صفر می‌رسد!؟

کهن هوش نژاد کارشناس انرژی با بیان اینکه عصر نفت رو به پایان است و کرونا به این زوال سرعت بخشیده است، گفت: ممکن است دیگر هیچ گاه تقاضا در بازار نفت به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا بازنگردد.

بازار؛گروه انرژی:  صادرات نفتی ایران که روزگاری عنوان دومین تولیدکننده بزرگ دنیا را می‌کشید، حالا به کمترین مقدار خود در تمام عمرش رسیده است. رویترز می‌گوید که صادرات نفت ایران در ماه آوریل به طور متوسط حدود ۷۰ هزار بشکه در روز بوده این در حالی است که صادرات نفت ایران در ماه مارس در حدود ۲۸۷ هزار بشکه در روز اعلام شده بود. این آمار به استناد به داده های کپلر که جریان مبادلات دریایی را ردیابی می‌کند، منتشر شده است.

 هرچند که کارشناسان داخلی می‌گویند نمی تواند با استناد به این آمارها میزان صادرات نفت ایران را تخمین زد اما، به نظر می‌رسد صادرات نفت ایران به دلیل  شرایط کرونایی در پس  تحریم های ظالمانه اوضاع بدتری را سپری می‌کند. به گفته برخی از منابع خبری کشورهایی همچون ایران که با تحریم‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، ناچارند برای حفظ مشتریان خود تخفیفهای بیشتری را در نظر بگیرند. به عبارت دیگر نفت ایران حتی کمتر از قیمت جهانی در حال معامله است. روح اله کهن هوش نژاد کارشناس انرژی در اینباره می‌گوید: متاسفانه جایگاه ایران در بازار نفت و اوپک بسیار ناچیز است و سهم ایران به راحتی قابل جایگزینی است.

کرونا زوال نفت را سرعت بخشید

در این میان برخی از تحلیل گران می‌گویند که پایان زمان سلطه نفت بر بازارها فرا رسیده است. کهن هوش نژاد در این باره به خبرگزاری بازار گفت: ممکن است دیگر هیچ گاه تقاضا در بازار نفت به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا بازنگردد. او بر این باور است که عصر نفت رو به پایان است و کرونا به این زوال سرعت بخشیده است.

این کارشناس انرژی ادامه می‌دهد: بالاخره عصر نفت پایان می‌پذیرد نه به خاطر اینکه نفت وجود ندارد، به خاطر اینکه انرژی های دیگر جایگزین آن خواهد شد و دیگر تقاضایی برای آن وجود نخواهد داشت. این اتفاق برای زغال سنگ رخ داد بعد از مدت ها سوختن به عنوان یک انرژی دوره اش پایان یافت، زغال سنگ همچنان وجود دارد اما استفاده از آن محدود شده است.

ممکن است دیگر هیچ گاه تقاضا در بازار نفت به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا بازنگردد. او بر این باور است که عصر نفت رو به پایان است و کرونا به این زوال سرعت بخشیده است

پایان عصر نفت

اما نزدیک شدن به پایان عصر نفت برای کشورهای صادرکننده نفت بار مالی سنگینی را به همراه داشته است. سیاست های قرنطینه ای در بسیاری از کشورها محدودتر شده و هوایپماها به آسمان بسیاری از کشورها بازگشته اند. اما بحران در بازار نفت همچنین ادامه دارد و بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که کشورهای صادرکننده نفت دست کم تا دو سال دیگر با تبعات منفی افت قیمت دست و پنجه نرم می‌کنند. تولید نفت در منطقه تگزاس آمریکا دیگر توجیه اقتصادی نداشته و عملا تعطیل شده است.

آنگونه که آمارها نشان می‌دهد صنعت نفت و گاز تگزاس طی چند هفته گذشته ۳۰۰۰۰ شغل را از دست داده است. نروژ هم در اقدامی نامعمول اعلام کرده که ۴۱ میلیارد دلار از صندوق درآمدهای نفتی برداشت خواهد کرد. روسیه ناچار به کاهش ۲۰ درصدی تولیدات خود شده است.

 در کشورهای عضو اوپک که معمولا وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارند، نگرانی نسبت به وقوع کسری بودجه هر روز بیشتر می‌شود. سیاست های توسعه ای عربستان متوقف شده و مقامات سعودی از کاهش ۲۵ درصد سود آرامکو خبر می‌دهد. مودیز هم پیش بینی کرده که اقتصاد ابوظبی در سال ۲۰۲۰ به دلیل ریزش قیمت نفت ۵.۳ درصد کوچک تر شود.

اما پاندمی ویروس کرونا برای ایران هم تبعات منفی زیادی داشته است. کهن هوش نژاد کارشناس انرژی در اینباره می‌گوید: دولت بودجه ۹۹ خود را بر مبنای صادرات روزانه یک میلیون بشکه آن هم به قیمت ۵۰ دلار بسته است. اما حالا نه از صادرات یک میلیون بشکه‌ای خبری هست و نه قیمت ۵۰ دلاری. این مساله اقتصاد ایران با یک کسری بودجه سنگین مواجه کرده است.

او البته معتقد است که تنها راه پیش روی ما متنوع‌سازی اقتصادی است. این مساله اگر در گذشته یک گزینه بود امروز یک اجبار اجتناب ناپذیر است و باید هرچه سریع تر به سراغ آن برویم.

کد خبر: ۱۹٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha